Jučer-danas-sutra
ŠTO JE TO 3D
Tri nastavna stila
objavljeno: 3. kolovoza 2018.

Nastavne stilove možemo podijeliti prema tri „D“: direktan, diskutabilan i delegirajući.

  • DIREKTNI STIL promovira učenje slušanjem i slijeđenjem uputa. Tim stilom učitelj govori učenicima što moraju napraviti, kako da to naprave i kada to mora biti gotovo. Učitelj daje informacije učenicima na predavanju, u tekstovima koje moraju pročitati, audiovizualnim prezentacijama, demonstracijama i na druge načine. Učenici informacije stječu primarno slušanjem, zapisivanjem te vježbanjem onog što im je zadano. Jedina povratna informacija koju učitelj traži je „Razumijete li upute koje sam vam dao?“

Prijedlozi za korištenje direktnog stila:

Počnite s „velikom slikom“. Pružite kontekst prije nego uđete u specifičnosti.

Budite jasni i sažeti. Učenici trebaju točno znati što trebaju učiniti da bi uspjeli i prema kojim će kriterijima njihov rad biti ocijenjen. Jasni ciljevi, specifični rokovi i sažete upute povećavaju motivaciju učenika te eliminiraju nedoumicu. Nejasno napisan i loše organiziran instrukcijski materijal zbunjuje, preplavljuje i obeshrabruje učenike.

Ponudite dovoljno detalja. Komunikacijski slom se događa kad su ispušteni važni detalji ili su upute dvosmislene.

Nemojte uljepšavati poruku. Postoje trenutci kad učitelji moraju biti vrlo direktni i otvoreni da bi doprli do učenika.

  • DISKUTABILNI STIL promovira učenje interakcijom. U tom stilu koji je prakticirao Sokrat učitelj potiče učenike na kritičko razmišljanje i živahne rasprave tako što od njih traži da odgovaraju na izazovna pitanja. Učitelj je voditelj koji raspravu usmjerava prema logičnom zaključku. Učenici uče usvajati određena mišljenja i zatim ih potkrijepiti činjenicama i podacima.

Prijedlozi za korištenje diskutabilnog stila:

Pripremite pitanja unaprijed. Dobre rasprave se ne događaju same od sebe. Ne postavljajte više od jednog pitanja odjednom. Budite otvoreni, radoznali i zainteresirani te otkrijte što pojedini učenik misli o nekoj temi.

Ne dopustite da jedan ili dva učenika dominiraju raspravom. Otkrijte što svaki učenik misli. Pažljivo angažirajte učenike koji se čine nesigurnima i povučenima.

Neka učenici smisle pitanja. Korisno je ako učenici pročitaju zadani materijal i zatim formuliraju tri pitanja za svoje prijatelje iz razreda. Zatim možete s njima raspravljati o njihovim odgovorima.

  • DELEGIRAJUĆI STIL  promovira učenje putem opunomoćivanja. Tim stilom učitelj dodjeljuje zadatke na kojima učenici rade samostalno, bilo to individualno ili u grupama.

Prijedlozi za korištenje delegirajućeg stila:

Dodijelite istraživačke projekte.

Dodijelite timske projekte. Neka svaki tim odabere vođu tima, odredi uloge i odgovornosti, a svi su odgovorni za završavanje projekta na vrijeme.

Dodijelite završne projekte. Neka učenici pokažu što mogu kad samostalno rade na nekoj tematici koja im je važna.

Nemojte zaboraviti koristiti mješavinu svih nastavnih stilova. Korisno je strukturirati svaki sat tako da sadrži kombinaciju svih nastavnih stilova. Ipak, tijekom prvog dijela polugodišta možete se više koristiti direktnim stilom. Sredinom polugodišta pokušajte se više osloniti na diskutabilni stil, a pri kraju polugodišta neka prevladava delegirajući.

Korištenje prikladne mješavine nastavnih stilova pomaže učenicima u učenju i  osobnom rastu, jer postajanju neovisnijima. Preveliko oslanjanje na samo jedan stil dovodi do toga da učenici gube interes i postaju pretjerano ovisni o učitelju.

SAŽETAK:

Ne postoji jedan najbolji nastavni stil.

Djelotvorni učitelji koriste različite stilove te znaju kako i kada odabrati najprikladniji. U suštini, tri nastavna stila svode se na sljedeće:

  • direktni – recite učenicima što da rade
  • diskutabilni – postavite pitanja i slušajte
  • delegirajući – opunomoćite učenike.

[ IZ DRUGIH IZVORA | facultyfocus.com ]