Jučer-danas-sutra
UČITELJSKO ZVANJE U EUROPI
Moguć je nedostatak stručnjaka u bližoj budućnosti
objavljeno: 3. srpnja 2015.

Eurydice je europska mreža za pružanje informacija o obrazovnim sustavima iz 37 zemalja namijenjenih odgovornima za funkcioniranje sustava.

Kako bi poduprli europsku suradnju u području obrazovanja, Europska komisija i države članice utemeljile su 1980. mrežu Eurydice kao svoj strateški instrument.

Prošle je godine Eurydice uključen u Erasmus + – europski program za obrazovanje, obuku, mlade i sport.

Izvješće se bavi s gotovo dva milijuna učitelja nižih razreda srednjih škola zaposlenih u 28 država članica EU-a, ali i učiteljima iz Islanda, Lihtenštajna, Crne Gore, BJR Makedonije, Norveške, Srbije i Turske. U publikaciji su kombinirana izvješća koja su izradili Eurydice, Eurostat/UOE i TALIS 2013.

Analiza se usredotočuje na pet ključnih područja:

  1. demografski i radni uvjeti
  2. početna učiteljska izobrazba i prijelaz k učiteljskom zvanju
  3. nastavak stručnog usavršavanja
  4. nadnacionalna mobilnost te
  5. privlačnost zvanja.

KLJUČNI NALAZI:

  • U učiteljskom zvanju najviše su zaposlene žene, a moguć je nedostatak stručnjaka u bližoj budućnosti
  • U gotovo dvije trećine europskih zemalja učiteljima početnicima omogućeno je postupno uvođenje u posao
  • Gotovo svi novi učitelji dobivaju mentorsku podršku pri prvom zaposlenju
  • Učitelji pokazuju veće potrebe za stručnim usavršavanjem u metodici nastave negoli u samim predmetima
  • Sadržaj aktivnosti stručnog usavršavanja ne poklapa se uvijek s potrebama koje iskazuju učitelji
  • Imati sluha za potrebe učitelja za stručnim usavršavanjem može bolje uskladiti ponudu
  • Manje od trećine učitelja putovalo je u inozemstvo radi stručnog osposobljavanja.

Program Erasmus + temeljni je izvor sredstava za učiteljsku nadnacionalnu mobilnost.

Tibor Navracsics, povjerenik Europske komisije za obrazovanje, kulturu, mlade i sport, u predgovoru publikacije ističe da je ulaganje u učitelje ključno i da države članice moraju unaprijediti kvalitetu učiteljskog zvanja te ga učiniti privlačnim i prestižnim.

To znači da moraju pažljivo odabrati učitelje, omogućiti im učinkovitu izobrazbu, zadržati ih u poslu, podržati ih na početku karijere i omogućiti im da obnove svoje vještine i kompetencije, uključujući i one temeljene na novim tehnologijama. 

Izvori:

http://ec.europa.eu/education/news/2015/0625-eurydice-crell_en.htm