Kao nastavnici koja je u razredu više od trideset godina, teško mi je odrediti trenutak kad se počela pojavljivati želja za promjenom, za drugačijim pristupom.
[ Piše: Ljiljana Lez-Drnjević ]
Čini mi se kao da sam samo prvu godinu ili dvije poučavala po nekom ustaljenom obrascu, a sve kasnije bilo je istraživanje, učenje, metoda pokušaja i promašaja. Oduvijek sam nastojala nastavu učiniti drugačijom, zanimljivijom, a učenike potaknuti na razmišljanje, veću aktivnost, zainteresiranost. Bila sam uvjerena, a to sam i danas, da učenici nove vještine i kompetencije najbolje usvajaju kad se oboružani osnovnim znanjima sami upuste u istraživanje, u suradnju i dijeljenje osobnih iskustava.
Nailazila sam na poteškoće, na nerazumijevanje okoline, kolega. Činilo se da uživaju i shvaćaju samo moji učenici. Družili smo se po knjižnicama, odlazili na predstave i izložbe, učenici su intervjuirali pisce, glumce, izrađivali danas smiješne plakate, držali predavanja i – poučavali jedni druge.
U jednoj su se sasvim običnoj strukovnoj školi sve češće pojavljivali učenici koji su, začudo, postizali sjajan školski uspjeh iz predmeta koji predajem (materinji jezik i književnost) i odlične rezultate na školskim i državnim natjecanjima.
„Jednostavno imaš sreću što su ti se u razredu pojavili upravo dobri učenici“, govorilo se u početku, a kasnije su se uspjesi jednostavno podrazumijevali. Nikoga nije osobito zanimalo kako se do rezultata došlo.
- I TADA …
I tada, nakon punih dvadeset i pet godina traženja, čula sam za „nešto novo“, za eTwinning, the Community for Schools in Europe, http://www.etwinning.net/en/pub/index.htm, besplatnu i sigurnu europsku platformu za nastavnike, putem koje se mogu povezivati i razvijati suradnju kroz zajedničke projekte i razmjenjivati ideje.
S obzirom da sam s računalima već dvadesetak godina na “ti”, uključivanje i mrežni rad nije mi bio problem. (Moram spomenuti da se čak i danas nerijetko dogodi da se moji mlađi kolege čude kako netko “u mojim godinama” zna poslati mail.)
Konačno sam se našla u okruženju koje je razumjelo moje potrebe, razmišljanja i rad. Zahvaljujući Arjani Blažić, Suzani Delić, Lidiji Kralj, Nataši Ljubić-Klemše, Rue Baptista, Anne Gilleran, Bartu Verswijvelu i mnogim drugim nastavnicima, moj je učiteljski svijet konačno dobio pravu podršku i smisao, potvrdu da moje dugogodišnje traganje i uloženi trud nisu bili uzaludni. Više nisam bila sama.
Sudjelovanje u tečajevima, praktičan rad kroz vježbe, razmjenjivanje iskustava i učenje, učenje, učenje. Zaljubila sam se u Glogster, Padlet, Popplet …
Učila sam, proučavala, vježbala prvo sama, a zatim primjenjivala i koristila s učenicima.
Uključili smo se u projekte zajedno učenicima i nastavnicima iz drugih europskih zemalja i ubrzo krenuli u učionicu bez zidova i na učenje bez granica.
Twitali smo, skajpali, istraživali, primjenjivali usvojeno. S drugim sam nastavnicima razmjenjivala iskustva, uspjehe i neuspjehe.
Na brojnim tečajevima organiziranim na eTwinningu, naučila sam mnogo o uporabi Web 2.0 alata, o „izvrnutim učionicama“, o drugačijem, novom pristupu učenicima, o radu nastavnika 21.stoljeća.
Uporno sam sudjelovala na većini tečajeva, učila, istraživala, iskušavala što će najviše odgovarati mojim učenicima i pristupu radu i poučavanju.
eTwinning tečajevi
I učenje zahvaljujući Microsoftu!
Najveća su mi podrška bili upravo moji učenici, koji su se rado i hrabro upuštali u izazove koje sam pred njih postavljala. Rado priznaju da alate koje smo koristili za učenje koriste i u svojim svakodnevnim aktivnostima.
- EUROPEAN SCHOOLNET ACADEMY
Ubrzo sam otkrila i European Schoolnet Academy,http://www.europeanschoolnetacademy.eu , platformu na kojoj učitelj može naučiti o inovacijama u školi i učionici putem online tečajeva stručnog usavršavanja za nastavnike u osnovnim i srednjim školama.
Tečajevi su na ovoj platformi potpuno besplatni, što svakako puno znači, jer naše učiteljske plaće često ne mogu pokriti dodatne troškove.
Nude uvod u ključne koncepte i ideje koje su relevantne za razvoj nastavne prakse i pružaju priliku za razgovor o novim idejama.
Tijekom 2014. godine završila sam nekoliko tečajeva:
- Future Classroom Scenarios
- Competence for 21st Century Schools
- Games in Schools
- How to Teach Computing – An Introduction to Concepts, Tools and Resources for Secondary Teachers
- Creative use of Tablets in Schools
- Games in Schools – 2nd Round
- EDMODO
I tada se jednog dana (nema slučajnosti!) pojavio i Edmodo. https://www.edmodo.com .
Koristila sam Edmodo u radu s učenicima u razredu i izvan njega, formirala grupe, razmjenjivala materijale, ocjenjivala testove. Roditeljima se također svidio Edmodo, no teško su pratili događanja s obzorom da nisu dovoljno ovladali engleskim jezikom.
Uskoro se dogodilo „malo čudo“ – s kolegicom Darijom Dasović-Rakijašić i kolegom Tomislavom Negulićem sam se na poziv gospođe Alysse Vigil uhvatila u koštac s prevođenjem Edmoda na hrvatski jezik.
Uskoro se na prevoditeljskoj platformi OneSky, koju je Edmodo odabrao kao alat za prevođenje, hrvatski jezik našao odmah za engleskim, sa 100% prevedenog materijala.
Zajednički rad, veliki trud ali i veselje, brojni uloženi sati omogućili su da Edmodo „progovori hrvatskim jezikom“.
- Edmodo SPOTLIGHT
NASLOVNA STRANICA EDMODO SPOTLIGHTA
Tada se pojavio i Edmodo SPOTLIGHT, https://spotlight.edmodo.com , još jedan način razmjenjivanja materijala, izvora, podataka. Moj je učiteljski svijet postao još bogatiji.
Nekoliko mojih materijala na Edmodo Spotlightu
Za nekoliko godina odlazim u mirovinu. Da, danas sam „stara“ profesorica, no još uvijek učim i još uvijek sanjam.
Jedan od snova je i da mi netko od mlađih kolegica i kolega umjesto „kako ti se da?“ kaže –„pokaži mi!“
[ IZ DRUGIH MEDIJA | TEACHER’S LIFE | BLOG Ljiljane Lez-Drnjević, Hoteljersko-turistička škola Zagreb ]
https://ljiljanald.wordpress.com/2015/07/17/kako-je-sve-pocelo/