Zanimljivosti
ISKUSTVA I PRIMJERI DRUGIH
Zašto dobri učitelji odustaju?
objavljeno: 2. prosinca 2015.

Duboko joj je stalo do njezinih učenika. Ti učenici dolaze iz nekih od najsiromašnijih životnih uvjeta u državi u kojoj ona živi.

Mnogi od tih učenika dolaze svakodnevno u školu zbog stabilnosti koju ona uvodi u njihove živote. Na posao dolazi rano svako jutro, a odlazi vrlo kasno gotovo svaki dan. Posao nosi kući i svaki dan provodi radeći po nekoliko sati prije spavanja.

Pažljivo priprema lekcije tako da budu interaktivne i zanimljive njezinim učenicima.

Ona je jedna od učitelja koji upotrebljavaju interaktivnu ploču, a učenici ploču upotrebljavaju gotovo jednako često kao i ona. Lekcije istražuje na stvarne i smislene načine i potiče učenje u svojoj učionici.

DAKLE, U ČEMU JE PROBLEM?

Problem je što se počela približavati prijelomnoj točki u svojoj učiteljskoj karijeri.

Ona je spremna napustiti poučavanje zauvijek. Umorna je od stalne borbe i stalnog osjećaja da gubi bitku. Gubi vjeru u svoje sposobnosti i u to da njezin rad utječe i ima nekog smisla.

  • Nije dobila dovoljno vremena da se prilagodi najnovijim stilovima poučavanja.

Nedavno je opomenuta jer je postavila pitanje cijelom razredu i zatim je prozvala jednog jedinog učenika da odgovori na to pitanje. Rečeno joj je da se to više ne radi tako. Da je trebala „postaviti pitanje i dopustiti učenicima da međusobno raspravljaju jedni s drugima o odgovoru“.

Ona je objasnila da je već primjenjivala taj novi pristup i da on nije funkcionirao dobro. Također je objasnila da je prethodni stil postavljanja pitanja i traženja odgovora od jednog učenika bio stil koji je koristila mnogo godina, ali je pokušavala prestati koristiti taj pristup.

Rečeno joj je „neka ne pokušava, nego neka učini to i to“, i to ne na posebno pristojan način. Moja prijateljica i ja smo se složile da novi pristup može puno ponuditi učenicima. Je li razumno očekivati od učitelja da se potpuno preobrati na novi stil poučavanja u nekoliko tjedana na početku školske godine? Nije li mojoj prijateljici dopušteno neko vrijeme da se prilagodi na taj novi stil?

Ona je nakon tog razgovora s ravnateljem otišla kući osjećajući se neprihvaćenom, nepoštovanom i izgubljene vjere.

  • Pliva u poslu i kod kuće i u školi

Moja prijateljica obično odlazi od kuće u sedam ujutro. Poučava do 15 sati i ostaje u školi da bi sredila papirologiju, očistila i pripremila se za sljedeći dan, te odlazi iz škole oko 17.30-18 sati.

Navečer obično provede nekoliko sati ocjenjujući i planirajući lekcije. Ako tome još dodate neki osobni zadatak na putu kući, pripremanje večere i održavanje kuće, njezin dan je prilično dug i jako iscrpljuje. Osjeća se kao da gubi tlo pod nogama svaki dan, a sutradan pokušava nadoknaditi propušteno. To je začarani krug.

  • Trudi se naučiti svaki novi program.

Ove je godine morala naučiti nekoliko novih programa: novi program ocjenjivanja, novi program za planiranje online lekcija i novu lektiru. Priznaje svoj manjak samopouzdanja u tehničke sposobnosti, ali se trudi.

Ide na svaki obavezni i neobavezni informatički tečaj koji njezina škola nudi. Provodi vikende čitajući i gledajući informativne videomaterijale. Postavlja pitanja suradnicima i pokušava što bolje upoznati nove procese.

Uči i usvaja sve to, ali potrebni su vrijeme i strpljenje, a za sve novo odvaja vrijeme iz svojega osobnog života.

Ona će naposljetku naučiti sve to i snalaziti se s lakoćom, ali sve to dolazi uz svoju cijenu.

  • Ne osjeća se cijenjeno

Sve od navedenog ne bi se činilo toliko poražavajućim kad bi osjećala da je cijene. Kad bi dodatno vrijeme koje ulaže cijenili njezini nadležni. Umjesto toga, postoji stalni pritisak da se napravi više, da se napravi brže, da se poboljšaju ocjene učenika i, što je još važnije, da se poboljšaju njihovi rezultati na standardiziranim testovima. Ona ne samo da mora poboljšati te rezultate, nego i usput dokumentirati svaki podatak.

Iscrpljena je tolikim zahtjevima koji neprestano traže još i još njezinog vremena i energije, pa ne zna koliko još može izdržati.

  • Nedostaje svojoj obitelji (i svojemu mužu).

Spomenula sam da je moja prijateljica učiteljica više od 20 godina. Ima troje odrasle djece i njezin dom se polako pretvara u prazno gnijezdo. Nedostaje svom mužu. On želi da njegova žena bude kod kuće navečer u razumno vrijeme.

Želi provoditi neko vrijeme kod kuće sa svojom ženom te da nije okupirana ocjenjivanjem učeničkih radova ili pripremanjem lekcija ili se brine hoće li stići završiti te stvari prije početka sljedećeg školskog dana. Njezina odrasla djeca zabrinuta su za svoju majku jer radi po cijele dane.

  • Papirologija, papirologija, papirologija…

Od moje prijateljice traži se da vodi fascikl o gotovo svemu. Ne mogu vam opisati koliko fascikala, sekcija, tema, naslova, grafikona ili formulara troši njezino vrijeme. Kompleksnost i brojke koje se zahtijevaju u takvoj vrsti vođenja evidencije i arhiviranja podataka su mukotrpno detaljni i otupljujući. Frustrirana je i preplavljena svime time.

  • Pokušava ostati pozitivna.

Moja prijateljica se diže svaki dan i još odrađuje odličan posao. Ne radi to samo zbog plaće ili svojih nadležnih, nego zbog toga što je njezini učenici trebaju. Njezini učenici dolaze iz siromašnijih obitelji. Mnogi od njezinih učenika dolaze u školu gladni i trebaju radost koju im ona pruža. Ona zna da svojim radom doprinosi njihovom danu, njihovom tjednu, njihovoj godini i njihovom životu. Nastavit će se fokusirati na taj jedan jednostavni razlog sve dok joj svi ostali ne postanu preteški.

Znam da moja prijateljica nije jedini dobar učitelj koji se tako osjeća. Često razgovaramo i pokušavam joj biti oslonac. Ona se oslanja na svoje kolege očekujući potporu. Ja znam da je klonulost duha vrlo čest problem među dobrim edukatorima. To me zabrinjava. Postoje odlični učitelji, mladi i stari, veterani i početnici, koji počinju razmišljati o odlasku iz te profesije. Ti učitelji osjećaju se preopterećeno, potplaćeno, podcijenjeno te emocionalno i fizički iscrpljeno.

  • Nadam se da će onaj jedan dobar razlog nastaviti biti važniji i jači od svih ostalih razloga protiv, da će biti dovoljan kako bi učitelji i dalje radili ono što rade najbolje – poučavali.

 …………………….

  • Teach Thought je portal posvećen podržavanju i obrazovanju edukatora i razvijanju podučavanja u 21. stoljeću. Teach Thought primarno prenosi teme vezane za istraživanje novih modela poučavanja i uloge igre u učenju, te pomaže edukatorima da usavrše svoj zanat u današnjim učionicama.
  • Izvor: teachthought.com