Savjeti stručnjaka
Može li se kreativnost naučiti?
objavljeno: 27. ožujka 2014.

Je li kreativnost nešto čarobno? Ne za one koji misle da se kreativnost može naučiti kao bilo koja vještina. Postoje li zaista načini na koje možemo otključati svoju maštu? Prisjetimo li se mnogih velikih umjetnika, glazbenika, čini se da je kreativnost dar koji posjeduju tek određeni sretnici. To je nešto čemu se većina nas može samo diviti.

KreativnostIpak, posljednjih se godina javlja sve veće zanimanje za razvijanje i učenje kreativnosti u školama i na sveučilištima. Istraživanja otkrivaju da se mogu stvoriti uvjeti za rađanje kreativnih ideja. Kreativnost se čak i poučava kao akademska disciplina.

Posljednjih se godina uvriježilo mišljenje da škole ne uspijevaju u učenika potaknuti i njegovati kreativne vještine. Dio znanstvenika smatra da obrazovna praksa smanjuje urođene talente učenika, no s time se ne slažu svi.

Neki znanstvenici tvrde da su djeca danas znatno kreativnija nego što su bila u posljednjih tridesetak godina, ali istraživanja pokazuju pad razine kreativnosti u normalnoj školskoj sredini.

Danas postoje tečajevi kreativnog razmišljanja koji su dostupni u mnogim zemljama diljem svijeta. Jedan od voditelja tečaja objasnio je kako učenike uče da se kreativnost javlja u četiri stupnja: objašnjavanje, stvaranje ideja, razvijanje i implementiranje. Objašnjavanjem se pokušava naučiti dijete da postavlja prava pitanja, stvaranje ideja istražuje različite odgovore na isto pitanje, a razvijanjem i implementiranjem pokazuje se da je ideja praktična i uvjerljiva.

Opušteniji lakše dolazimo do rješenja

Od navedenih stupnjeva stvaranje ideja u najvećoj mjeri uključuje inovativno razmišljanje, a voditelji tečajeva potiču učenike neka razmišljaju o više mogućih rješenja istodobno. Naime, istraživanja su pokazala da se na taj način brže dolazi do novih rješenja nekog problema.

Testiranja pak pokazuju da učenici u opuštenom okružju brže dolaze do kreativnih rješenja. Pretpostavlja se da je razlog tome to što ljudi u opuštenu stanju slobodnije razmišljaju, pa se lakše rađaju ideje.

Što sve to znači za naše škole? Trebamo shvatiti da takvi tečajevi kreativnosti neće od prosječnog djeteta stvoriti mladog Einsteina ili Picassa – genijalnost se ne može naučiti. Riječ je o svakidašnjem poticanju kreativnog razmišljanja koje može pridonijeti većoj učinkovitosti učenika.