Iz školskog svijeta
SVE JE SPREMNO
Buši se krater nastao udarom asteroida koji je uništio dinosaure
objavljeno: 29. travnja 2016.

…označivši kraj vladavine dinosaura, a time posljedično i početak uspona sisavaca, koji je kulminirao razvojem Homo sapiensa.

Iako je riječ o vjerojatno najpoznatijem udaru asteroida u povijesti, znanstvenici sve do sada nisu imali prilike istražiti središnju zonu udara, krater Chicxulub, smješten na dnu Meksičkog zaljeva. Naime, područje u blizini navedenoga kratera u sferi je interesa naftne industrije, koja sve do sada nije dopuštala istražne radove na krateru. Nasreću, znanstvenici sa Sveučilišta Texas iz Austina uspjeli su pribaviti sve potrebne dozvole, pa bi tijekom travnja napokon trebali početi istražni radovi u području Chicxuluba.

„Ovo se čini kao ostvarenje životnog sna“, rekla je Joanna Morgan, znanstvenica pri Imperial Collegeu London, ujedno zamjenica voditelja projekta. Iako sada imamo grubu sliku o tome što se dogodilo pri udaru, kada je asteroid, udarivši u Zemlju, oslobodio energiju jednaku snazi milijardu atomskih bombi bačenih na Hirošimu, još nismo sigurni u to što se događalo neposredno nakon toga.

Smatra se kako je udar u atmosferu digao golemu količinu prašine, a posljedica je bila nuklearna zima, koja je potom dovela do izumiranja najmanje 75 posto tadašnjih vrsta na Zemlji. S druge strane, neki znanstvenici smatraju da je udar izazvao cijeli niz vulkanskih erupcija koje su ispunile atmosferu otrovnim plinovima, a oni su se u atmosferi zadržali nevjerojatnih pola milijuna godina i usmrtili većinu živih bića. Konačno, prema nekim teorijama, odlučujući faktor izumiranja bili su sekundarni udari diljem planeta, nastali izbacivanjem velike količine užarenog materijala u atmosferu, posljedica čega su bili niz potresa, a potom i tsunamiji.

Kako bi dobili odgovore na spomenuta pitanja, znanstvenici u sljedećih nekoliko mjeseci namjeravaju izbušiti rupu do dubine od 1500 metara ispod razine morskog dna, s konačnim ciljem dostizanja prstena koji okružuje podzemni krater. „Chicxulub je jedini objekt s netaknutim uzdignutim prstenom do kojeg možemo doći. Ostali su na drugim planetima, ili su erodirali“, otkrio je Sean Gulick sa Sveučilišta u Texasu.

Osim toga, znanstvenici se nadaju da će uzorci dobiveni iz kratera odgovoriti na pitanje kako se obnovio život na planetu. Štoviše, postoji mogućnost da je asteroid donio i neke izvanzemaljske mikrobe na Zemlju, pa će u tom smislu biti provedena detaljna analiza potencijalnih mikroba u izvađenim uzorcima. [ IZ DRUGIH MEDIJA | znanost.geek.hr | Piše: Miroslav Bartulović ]