Učitelji stvaraju
UČITELJI STVARAJU
Majčin dan u sisačkoj Osnovnoj školi Viktorovac
objavljeno: 9. svibnja 2016.

Poštovane učiteljice i poštovani učitelji,

evo i mene na portalu ŠKOLSKE KNJIGE. Sa svoje 34 godine radnog staža odlučila sam s vama podijeliti nekoliko crtica iz svoje prakse. Možda će vam se neki dijelovi svidjeti, a možda i neće. Ostavljam vam da odlučite.

U mojoj praksi izmijenilo se nekoliko reformi školstva, ali jedno je ostalo isto, učenike trebamo naučiti kako učiti i osposobiti ih za daljnji život.

Polazila sam mnogobrojne seminare, ali mislim da su moja ljubav prema zvanju učitelja i ljubav prema djeci odigrale najveću ulogu u radu s djecom.

Posljednjih petnaestak, a možda i više godina u nastavi sam počela raditi integrirane radne dane, koristiti timsko, suradničko učenje i puno različitih oblika rada. Najvažnije, moji učenici ne nose knjige petkom. Zašto baš petkom? Zato što je to posljednji dan u tjednu, dan kad bi se učenici rado poigrali i nešto konkretno napravili ili oblikovali, a da to nisu slova i brojke.

MOŽDA SE NEKI OD VAS PITAJU: Kako održati nastavu bez školskih torbi, odnosno bez knjiga? Pokušajte napraviti raspored sati tako da planirate prirodu i društvo, glazbenu kulturu, tjelesnu i zdravstvenu kulturu te sat razrednika.

Osmislite li nešto zanimljivo na početku tjedna, nemojte se ustručavati promijeniti raspored.

Važno je da obavijestite učenike i roditelje na vrijeme. S tako planiranim rasporedom možete bez poteškoća organizirati integrirani radni dan uz osmišljene listiće, priče, zanimljive tekstove i poneku igru.

U planiranju uvijek polazim od prirode i društva. Uz nju možemo vezati puno tema – godišnja doba, promet, zdravlje, mjesto u kojem živimo, prigodne datume vjerske ili društvene.

Uzmite Nastavnički dnevnik ili Moj planer u izdanju Školske knjige i pronađite datume za obilježivanje važnih dana koji su prilagođeni dobi vaših učenika, na primjer Međunarodni dan zaštite ozona i kisika (izradite zanimljiv plakat o ozonu), Europski dan bez automobila (oslikajte školsko dvorište cvijećem), Svjetski dan gluhih (pozovite gluhonijemu osobu u razred, razgovarajte s njom i naučite nekoliko znakova za razgovor), Svjetski dan osmijeha (pričajte zanimljive priče pune humora), Svjetski dan zaštite životinja (ako ste u mogućnosti, dovedite svoje kućne ljubimce ili posjetite i ZOO vrt), Dan neovisnosti (za uvodni dio uvijek učenici pripremaju projekt uz moje upute, a onda zajedno radimo ostalo), Dan zahvalnosti za plodove zemlje (napravite zdravu voćnu salatu), Međunarodni dan protiv siromaštva (skupite humanitarnu pomoć za potrebite) i tako redom od datuma do datuma.

Odradite nastavni dan u školskoj ili gradskoj knjižnici, na primjer lektiru.

Učenici će naučiti kako se ponašati u knjižnici, kako pronaći knjigu koja im je potrebna, kako se obratiti knjižničarki za pomoć i slično. Uz te prijedloge pustite mašti na volju sebi i djeci. Vidjet ćete da će uživati i oni i vi s njima.

Ne možemo obilježiti svaki značajni datum, ali ako ga ne obilježimo tijekom jedne školske godine, možemo planirati njegovo obilježavanje sljedeće. Naravno da ti datumi ne padaju uvijek na petak, ali to nije ni važno. Može to biti i koji dan ili tjedan prije ili poslije.

Nemojte se ustručavati pozvati gosta u razred, na primjer vatrogasca, poštara, umirovljenika, roditelje različitih zanimanja, policajca, prijatelja koji svira u glazbenoj školi (da pokaže zanimljiv instrument), pisca, slikara, sportaša itd. Uz razrednog gosta možete vezati nastavnu jedinicu bilo iz prirode i društva, sata razrednika, glazbene kulture, likovne kulture, hrvatskog jezika, tjelesno-zdravstvene kulture, pa čak i matematike.

Meni ideje dolaze spontano, u bilo koje doba dana. Zabilježim ih i onda razrađujem, stvaram pripremu i zadatke za učenike. Velik je to posao, ali mi učitelji znamo kako to već ide.

Približava nam se Majčin dan. Ove godine obilježava se 8. 5. Znamo, majke vole ono što naprave njihova djeca. U petak prije Majčinog dana imat ću integrirani dan. Raspored ću prilagoditi kako mi odgovara.

 

  • INTEGRIRANI DAN

Uvodni dio možete napraviti kako god želite, prilagodite motivaciju svojim učenicima. Budući da vodim učenike 2. razreda, planiram ponoviti množenje i dijeljenje pa ću im zadati zadatke čija rješenja otkrivaju slova te tako dođu do teme dana.

NASTAVNE AKTIVNOSTI

1. Govorna i pismena vježba Moja majka

2. Oči moje majke – naučiti pjesmicu izražajno recitirati

3. Likovna radionica – temperom se oslikavaju prethodno donesene metalne kutije od bombona. Učenici izrađuju male čestitke. Moguće je izraditi i kartonske kutijice, preporuka je da se naprave koji dan prije u školi ili se u izradu uključe i očevi te s učenicima izrade kutije kod kuće. Oslikane kutije će majkama poslužiti za spremanje nakita, gumbića ili nekih sitnica.

Možda vam predložene aktivnosti izgledaju prezahtjevno. Vjerujte, nisu. Roditelji su uvijek spremni pomoći svojoj djeci, naravno – ako ih lijepo zamolimo.

Do sljedeće ideje!

Srdačan pozdrav od Vedre!

…………….

Autorica teksta: Radojka KOZINA | OŠ VIKTOROVAC, Sisak