Savjeti stručnjaka
UČENJE NIJE JEDNOSMJERAN PROCES
4 elementa snažnih odnosa učitelja i učenika
objavljeno: 13. rujna 2018.

Gotovo svatko ima omiljenog učitelja i učitelje koje smo manje voljeli. Zašto još cijenimo te odnose i snažno poštujemo one koji su odgovorni za naše obrazovanje?

Odgovor je vrlo jednostavan. To je zbog načina na koji se odnos učitelja i učenika razvija i njeguje u vremenu i prostoru.

Sposobnost da se stvori pozitivan, snažan odnos učenika i učitelja može se činiti teškim na početku, ali može se lako postići stvaranjem snažnog okruženja za učenje.

Učenje samo po sebi nije jednosmjeran proces: povoljno okruženje za učenje je ono u kojem svi pojedinci uče jedni od drugih.

Dok učenici uče određeni materijal od učitelja, on uči kako poboljšati svoje vještine poučavanja i kako lekcije učiniti zanimljivijima stjecanjem povratnih informacija od učenika.

Stoga, obje strane uče jedna od druge.

Mnoge kvalitete definiraju pozitivan odnos i utiru put stvaranju snažnih odnosa učenika i učitelja. Mogu uključivati dobru komunikaciju, sigurno okruženje za učenje i obostrano poštovanje, pozitivan stav i strpljivost, jednakost i pravovremenu pohvalu. Učitelj koji postaje „omiljen” je onaj koji posjeduje sve to u dobroj mjeri.

Nisu svi učenici isti. Dok neki brzo shvaćaju i preuzimaju aktivnu ulogu u procesu učenja, drugi su možda stidljivi, nezainteresirani ili čak remete nastavu. Tad je na učitelju dodatna odgovornost da stvori atmosferu pogodnu za zanimljiv proces učenja.

Učitelji su poput kipara, a učenici kao mekana glina, spremni da budu oblikovani u remek-djelo. Kao što je Aristotel jednom rekao: „One koji obrazuju djecu treba više poštovati od onih koji ih prave, zato što im njihovi roditelji daju život, a ovi prvi im daju znanje o umijeću njihovog dobrog življenja“.

Stoga, što je potrebno? Kako u učionici ostvariti učinak koji gradi dugotrajan, snažan odnos učenika i učitelja?

EVO I 4 ELEMENTA SNAŽNIH ODNOSA UČITELJA I UČENIKA:

Principijelna i trajna komunikacija.

Trajna komunikacija je najvitalniji element jer gradi odnosa učitelja i učenika. Učitelj koji razumije probleme svojih učenika i zatim oblikuje svoj stil poučavanja radi bolje interakcije s njima može biti uspješan, ali to zahtijeva ne samo opservaciju, nego i komunikaciju. Naravno, učitelji ne mogu razumjeti svaki problem svakog djeteta u svom razredu, ali opća ideja o tim problemima dobivena na temelju promatranja i uvida u ponašanje učenika može značiti puno u oblikovanju dobre dvostrane komunikacije. Što bolje učitelj komunicira, veća je šansa brzog i uspješnog učenja s učenikove strane.

Emocionalno siguran prostor za učenje.

Stvaranje otvorenog okruženja za učenje u kojem se različite opcije podjednako poštuju i u kojem nema straha od ismijavanja osnova je za izgrađivanje dobrog odnosa učenika i učitelja. Učenici se moraju osjećati sigurno kad postavljaju pitanja, sigurni u uvjerenju da ih se neće ismijavati ili kritizirati te da će se na njihova pitanja i komentare odgovoriti sa strpljenjem i poštovanjem.

Obostrano poštovanje, povjerenje i povratne informacije.

Obostrano poštovanje i povjerenje osnova su svakog dugotrajnog odnosa. Interakcija učitelja i učenika utemeljena samo na akademskom napretku ili upravljanju ponašanjem učenika stvara inhibicije u učeniku i koči izgrađivanje pravog odnosa. Učitelji koji iskazuju poštovanje prema svojim učenicima i želju da im pomognu u njihovim poteškoćama postaju i sami objekt poštovanja te kod učenika aktiviraju težnju za učenjem i želju da učine svoje učitelje ponosnima.

Ako svojim učenicima govorite kako su sposobni biti uspješni i često ih hvalite uz smiješak na licu, riječi hvale, strpljive razgovore, čak i slavljenički pljesak, sve to će voditi do daljnjeg motiviranja učenika i više uspjeha.

Istinska pravednost.

Različitost u učenju je barijera akademskog uspjeha. Bez obzira na to pričate li o pristupu tehnologiji, literaturi ili povezanim socioekonomskim trendovima, pravednost je važna.

To se proteže i na odnos između onih koji upravljaju okolinom za poučavanje (poglavito odnos učitelja i administratora) i onih koje oni vode (poglavito odnos učenika). Stvaranje favorita i usmjerenje na te pojedince mogu izazvati negodovanje među ostalima, koji se osjećaju marginalizirano i izostavljeno. Jednako usmjeravanje na sve učenike u razredu zasigurno će voditi do snažnog odnosa učitelja i učenika.

…………………..

NAPOMENA

  • Teach Thought je portal posvećen podržavanju i obrazovanju edukatora i razvijanju podučavanja u 21. st. Primarno prenosi teme vezane uz istraživanje novih modela poučavanja i uloge igre u učenju, te pomaže edukatorima usavršiti vlastiti zanat u današnjim učionicama.
  • Izvor: teachthought.com