Savjeti stručnjaka
SLOBODNA IGRA JE PRIRODNI NAČIN POUČAVANJA DJECE DA NISU BESPOMOĆNA
Zašto je slobodno igranje najbolja ljetna škola
objavljeno: 18. srpnja 2019.

Djeci je to vrijeme za istraživanje okoline i otkrivanje misterija i blaga koje ljeto skriva.

Ta djetinja idila je možda istinita u slučaju neke djece, ali većini ljeto označava jedva nešto više od sezonskog pomaka s planiranih aktivnosti koje nadziru roditelji.

Neplanirano, slobodno vrijeme za igru je jedna od najvrjednijih edukacijskih prilika koje dajemo svojoj djeci.

To je plodno tlo, mjesto na kojem djeca mogu ojačati društvene veze, izgraditi emocionalnu zrelost, razviti kognitivne vještine i poboljšati svoje fizičko zdravlje. Vrijednost slobodne igre, sanjarenja, riskiranja i samostalnog otkrivanja često se spominju u medijima posljednjih godina, a nova studija grupe psihologa sa Sveučilišta Colorado otkriva koliko su te aktivnosti važne u razvoju dječjeg izvršnog funkcioniranja.

Izvršne funkcije su samoregulirajuće i kontrolne funkcije koje usmjeravaju i organiziraju ponašanje, a uključuju sposobnosti koje omogućuju djetetu ili osobi da se uspješno angažiraju u nezavisnom i svrhovitom ponašanju.

Jednostavnije rečeno, izvršne funkcije pomažu nam regulirati, kontrolirati i upravljati našim mislima i ponašanjem. Kako bismo primijenili stečenu vještinu, uvijek moramo imati cilj, odrediti korake k cilju, logično ih poredati i, na kraju, moramo te korake slijediti.

Izvršno funkcioniranje je široki pojam za kognitivne vještine poput organizacije, dugoročnog planiranja, samoregulacije, sposobnosti prebacivanja između aktivnosti. To je vitalan dio školske pripreme i dugo je prihvaćan kao moćan faktor akademske uspješnosti i drugih pozitivnih životnih ishoda poput zdravlja i bogatstva.

Fokus ove studije je „samousmjerena izvršna funkcija“ ili sposobnost stvaranja osobnih ciljeva i određivanja kako ih postići na praktičnoj razini.

Snaga samousmjerenosti je podcijenjena i neprocjenjiva vještina koja dopušta učenicima da djeluju produktivno kako bi postigli svoje ciljeve.

Autori su proučavali rasporede i navike igranja sedamdesetoro šestogodišnje djece, mjereći koliko vremena provode u „manje strukturiranim“, spontanim aktivnostima poput imaginarne igre i samoodabranog učenja te „strukturiranih“ aktivnosti koje organiziraju i nadziru odrasli, poput lekcija, sportskih praksi, rada za opće dobro te domaće zadaće.

Istraživači su otkrili da djeca koja se upuštaju u više slobodne igre imaju razvijeniju samousmjerenu izvršnu funkciju.

S druge strane, što više vremena djeca provode u strukturiranim aktivnostima, time je slabiji njihov osjećaj samousmjerene samokontrole. Valja spomenuti da autori smatraju sve aktivnosti koje su djeca sama inicirala „manje strukturiranima“, a aktivnosti koje su vodili odrasli „strukturiranima“.

Sve to je u skladu s otkrićima profesora psihologije sa Sveučilišta Boston College Petera GRAYA, koji proučava pozitivne koristi igre u ljudskom razvoju. U svojoj knjizi „Free to Learn: Why Unleashing the Instinct to Play Will Make Our Children Happier, More Self-Reliant, and Better Students for Life“ on objašnjava kako igra podržava razvoj izvršne funkcije, a pogotovo samousmjerene kontrole:

„Slobodna igra je prirodni način poučavanja djece da nisu bespomoćna. U igri, daleko od odraslih, djeca doista imaju kontrolu i mogu vježbati isticanje te kontrole. U slobodnoj igri djeca uče donositi vlastite odluke, rješavati vlastite probleme, stvarati i pridržavati se pravila i slagati se s drugima kao ravnopravnima umjesto kao s poslušnima ili buntovnim podređenima.“

Kada smanjujemo količinu vremena za slobodnu igru u našim školama i vrtićima, naša djeca mogu izgubiti više od prilike za igranje „školice“ ili „pljačkaša i policajaca“. Neki osnovnoškolski programi prepoznaju važnost igre i štite njezinu ulogu u predškoli i vrtiću. Na primjer, Montessorijeve škole osmišljene su tako da kapitaliziraju na koristima samousmjerene slobodne igre i učenički potaknutih aktivnosti. Neki programi čak stavljaju više važnosti na razvijanje izvršne funkcije nego na akademske vještine. U njihovoj terminologiji „samoregulacija“ je ključ uspjeha u školi i životu.

Odgojitelji u vrtiću ocjenjuju samoregulaciju kao najvažniju kompetenciju spremnosti za školu. U isto vrijeme učitelji izvještavaju da mnogi od njihovih učenika dolaze u školu s niskim razinama samoregulacije. Postoje dokazi da su rane razine samoregulacije jače povezane sa spremnošću za školu nego kvocijent inteligencije ili matematičke i vještine čitanja, te su usko povezane s kasnijim akademskim uspjehom.

To nije ništa novo većini učitelja, koji se u današnjim sve većim i prenatrpanim razredima nadaju učenicima s dobro razvijenom izvršnom funkcijom. Sposobnost samousmjeravanja može značiti razliku između neovisnog učenika, na kojeg se možemo osloniti da će završiti svoj posao dok kaos vlada oko njega, i ovisnog, besciljnog učenika, kojeg ometaju drugi učenici i potrebno ga je voditi od zadatka do zadatka.

Roditelji, želite li zaista osigurati svom djetetu prednost u nadolazećoj školskoj godini, odrecite se dijela vremena koje ste odredili za lekcije ili sport i dopustite svojoj djeci da se igraju. To je sve. Jednostavna igra. Dopustite im vrijeme slobodno od vaših skrivenih motiva i pažljivo planiranih edukacijskih ishoda. Dopustite im da vladaju svojim imaginarnim kraljevstvima dok se njihovi zli zmajevi, bijeli čarobnjaci, vojske pljačkaša i velike borbe za prevlast odvijaju prema njihovim hirovima i željama.

…………………..

NAPOMENA:

  • Jessica Lahey objavljuje na portalu The Atlantic, kolumnistica je New York Timesa, profesorica engleskog jezika i autorica knjige „The Gift of Failure: How the Best Parents Learn to Let Go So Their Children Can Succeed“.
  • Izvor: theatlantic.com