Savjeti stručnjaka
JESMO LI TO ZNALI
Mnoga djeca nisu tjelesno spremna za početak škole
objavljeno: 15. rujna 2016.

…dok u Velikoj Britaniji djeci često neki oblik službene edukacije počinje već u dobi od četiri godine.

To opet priziva staro pitanje o spremnosti za školu i o tome jesu li djeca dovoljno emocionalno, društveno i tjelesno razvijena da krenu u školu.

U Velikoj Britaniji, mnoga djeca pohađaju neki oblik predškolske edukacije prije nego što krenu u školu. Tjelesni je razvoj sad jedan od glavnih komponenti Early Years Foundation Stage Frameworka, što je ekvivalent nacionalnog kurikuluma za djecu u dobi od tri do pet godina.

Dijete koje je tjelesno dobro razvijeno – sposobno obavljati motoričke vještine prikladne za njegovu dob – sposobnije je uspravno sjediti, mirno sjediti, obraćati pozornost i ima motoričku kontrolu potrebnu za držanje olovke i za pisanje.

KOORDINACIJSKI PROBLEMI

Ali, kontinuirana istraživanja ukazuju na to da mnoga djeca nisu tjelesno sposobna nositi se sa školskim životom, a njihov manjak spremnosti mogao bi utjecati na njihovu sposobnost učenja.

U rujnu 2015. kolega Pat Preedy i ja procijenili smo uspjeh 46 djece u nizu testova. Ta djeca su upravo krenula u dvije različite škole. Bio je to standardiziran niz testova koji se često koriste za otkrivanje poteškoća s kretanjem.

U toj grupi otkrili smo da manje od trećine djece počinje školu s poteškoćama u kretanju koje bi mogle utjecati na učenje i ponašanje. Čak 21 posto djece imalo je znatnih poteškoća pri kretanju. U slučaju 8 posto djece njihov je tjelesni razvoj bio ispod očekivanog za njihovu dob, što znači da su u opasnosti od razvijanja koordinacijskih problema u budućnosti.

 

U naknadno provedenom anketiranju grupe od 26 učitelja njih 96 posto vjeruje da je tjelesni razvoj djece na početku škole proteklih godina naglo pao. Većina (80 %) vjeruje da se to dogodilo u posljednjih tri do šest godina.

‘SJEDILAČKI’ MLADI ŽIVOTI

Ta otkrića kazuju da djeca trenutačno kreću u školu manje tjelesno razvijena nego što su bila prethodnih godina. Jedno potencijalno objašnjenje mogao bi biti manjak prikladnih iskustava kretanja i tjelesne aktivnosti u ranom periodu života. U vrijeme kad postoji sve veća zabrinutost u pogledu neaktivnosti i sjedilačkog ponašanja kod djece, neaktivan životni stil u ranom razdoblju života mogao bi biti faktor koji doprinosi manjku „spremnosti za školu“.

Drugi razlog je to što djeca provode manje vremena vani nego što su nekad provodila. Istraživanje provedeno 2014. među 1000 roditelja otkrilo je da četvrtina djece provodi manje od 30 minuta tjedno igrajući se na otvorenom. Da bi mogla razviti dobre motoričke sposobnosti, djeca se moraju penjati, puzati, kotrljati te iskusiti kakav je osjećaj kad stoji bosonogo na travi.

Također, postoje i izvještaji o povećanju sjedilačkog ponašanja kod djece. Broj sati koji mala djeca provedu gledajući u ekrane pogotovo zabrinjava. Jedno istraživanje kaže da se količina vremena koju djeca u dobi između 5 i 16 godina provode pred ekranom udvostručila u posljednja dva desetljeća.

Istraživači nastavljaju tragati za najboljim načinima osiguravanja da djeca budu tjelesno spremna za školu. Naše neprestano istraživanje trenutačno je fokusirano na program „Movement for Learning“, osmišljen da bi pružio dnevnu dozu kretanja koju djeca možda nisu dobila ranije u životu, poput prilike za puzanjem, održavanjem ravnoteže, skakanjem te igranjem s loptom.

Rane indikacije od učitelja koje smo intervjuirali, a koji su predvodili ovaj program tijekom akademske godine 2015.-16., pokazuju da je program pozitivno djelovao na rukopis djece, njihovu sposobnost za praćenje uputa i njihovu općenitu sposobnost za učenje.

Uz odgovarajući input u odgovarajuće vrijeme i prilike za tjelesni razvoj, mala djeca će imati bolji start u životu i bolji početak školskog života.

…………………..

NAPOMENA:

  • Portal The Converstaion je neovisni izvor za vijesti i stavove koji potječu iz akademske te istraživačke zajednice. Njegov tim profesionalaca surađuje sa sveučilištima i istraživačkim institutima te stručnjacima koji svoje znanje žele podijeliti sa širom publikom.
  • Izvor: theconversation.com