Savjeti stručnjaka
SA ZRNOM SOLI
6 stadija učiteljske karijere
objavljeno: 11. travnja 2018.

Iako je ovaj ciklus manje-više univerzalan, trajanje svakog stadija ne mora biti. Neki učitelji možda čak i zaglave u jednom stadiju i nikad se ne razviju dalje. Stoga uzmite ovo sa zrnom soli.

6 STADIJA UČITELJSKE KARIJERE

■ PONOS

Ova faza počinje prije nego kročite nogom u učionicu – možda čak i pri upisu na fakultet, a proteže se na prvih deset sekundi vašeg prvog sata.

To je najzabavniji od svih stadija. Tijekom stadija ponosa vi niste sasvim sigurni u što ste se uvalili, ali ta nesigurnost tek mora biti zamijenjena pukom golemošću zadatka odličnog poučavanja. Većina razgovora s prijateljima i obitelji još se vrti oko vašeg izbora da postanete učitelj/ica (to je tako plemenita profesija!).

Većina razgovora s kolegama još je uglavnom o raznim apstrakcijama koje poučavanje podrazumijeva – vaših stavova o ocjenjivanju, koliko odlični oni “aha trenuci” mogu biti, kako su organizirani timovi i odjeli, itd. Do te točke vi ste zapravo došli u kontakt s vrlo malo stvarnosti, a ono što osjećate većinom je nejasan osjećaj mogućnosti, nešto nesigurnosti i puno ponosa.

Tijekom tog stadija poučavanje, iako naporno, može biti vrijeme intenzivnog rasta i velikog entuzijazma.

PREŽIVLJAVANJE

Jednom kad se uhodate u prvo polugodište ili u svoj prvi razred, stvari se počinju mijenjati, i to brzo. Svaki djelić teorije se sada pretvara u primijenjenu teoriju – tj. praksu.

Sve ideje o kojima ste čitali i sav entuzijazam koji ste imali još je prisutan, ali sad je sve to u drugom planu jer je vaš mozak sad u drugom radnom modu – borba ili bijeg, zar ne? Naravno, ovo zvuči pomalo dramatično. Dok se borite, trening i teorija i entuzijazam su ono što vam može pomoći održati glavu iznad vode; to je zapravo sve što imate. Ali, ovaj stadij vaše karijere je obilježen ne toliko kaosom poučavanja, koji nikad sasvim ne nestaje, nego vašom reakcijom na taj kaos.

Iako ne nužno, tijekom ovog stadija poučavanje može biti stresno i iscrpljujuće.

EKSPERIMENTIRANJE

Treći stadij vaše učiteljske karijere svodi se na informirano eksperimentiranje. Iako ste i prije eksperimentirali, sad imate nešto iskustva koje vam dopušta da eksperimentiranje postane preciznije i uspješnije. Sad možete uvesti neki novi alat ili strategiju umjesto da se oslanjate samo na “nadu”. U ovom stadiju imate prilično dobru ideju o tome što bi moglo funkcionirati, a što ne.

Bez obzira na to uspjeli ili ne, vi postajete na neki način ovisni – a najboljim učiteljima to nikad ne prestaje. Odlični učitelji nikad ne prestaju rasti, a rast znači iskušavanje novih ideja. Ovaj stadij vaše karijere je točka u kojoj stvari zaista počinju funkcionirati onako kako vi želite – a vi trošite manje vremena, i doista počinjete razvijati svoj zanat. Nadalje, ova vrsta eksperimentiranja može voditi do proširenih profesionalnih mreža za učenje dok vi otkrivate nove alate, ideje i mentore.

Tijekom ovog stadija poučavanje može biti, više nego bilo što drugo, zabavno.

RAZOČARANJE

Tijekom godina naučili ste puno kao učitelj. Bolje razumijete ljude, poučavanje, kulture, zajednice, tehnologiju, a kao rezultat i vi ste narasli kao ljudsko biće. No, usput ste primijetili i neke stvari koje ste na početku olako odbacivali, ali su s vremenom postale sve prisutnije u vašim mislima. Negativni učitelji – i zatim negativni učitelji koji su doista u pravu. Odlični učitelji koji su gurnuti na stranu zbog politike ili osobnih ciljeva. Usvajanje novih politika kojima nisu u interesu najbolji interesi učenika. Novac bačen na tehnologiju kupljenu bez promišljanja o tome kako se uklapa u nastavu. Tečajevi profesionalnog razvoja na koje se ide samo zbog ispunjavanja neke kvote.

Možda najgore od svega, učenici koje je taj “sustav” razočarao. Učenici koji su naporno učili i radili sve što ste od njih tražili samo da bi se nakon završetka škole osjećali izgubljenima, bez ikakve ideje o svom mjestu u svijetu. „Ne bi li se edukacija trebala osvrnuti na takve stvari?“ Ili učenici koji nikad nisu imali šanse – koji su došli k vama bez nje i otišli bez obzira na sve što ste vi pokušali.

Sve to je teško za vašu psihu. Ako ne možete doprijeti do učenika koji vas najviše trebaju, što uopće radite ovdje? Ako ćete sudjelovati u sustavu koji je naizgled osmišljen za prosječnost, bez ikakve želje da se razvijete, možete li uopće potrajati u takvoj profesiji cijelu karijeru? Čak i ako možete, je li dovoljno samo “potrajati”?

Tijekom ovog stadija poučavanje se može činiti nezahvalnim ili zbunjujućim. Čak i „pogrešnim“ ako ste skloni idealizmu.

POBUNA

Stoga se mijenjate.

Odlični učitelji ne rade ono što im je rečeno. Oni ne odustaju, oni prkose, pronalaze druge načine. Ne sabotiraju i ne izazivaju nemire, nego agitiraju, postavljaju pitanja, traže i stvaraju svjetlo i nadu za svoje učenike. Naposljetku, to je temelj kritičke pedagogije.

Kod kritičkog razmišljanja ne postoji zaključak; to je neprestana interakcija s okolnostima koje se mijenjaju i novim znanjem koje dopušta širu viziju, koja pak dopušta nove dokaze koji iznova pokreću proces. Kritičko razmišljanje u svojoj srži ima sirovu emociju i ton.

Kritičko razmišljanje je među prvim uzrocima promjene (osobne i društvene), ali je nepoželjno u školi – iz jedinog razloga što uvjetuje um da sumnjiči oblik i funkciju svega što vidi, uključujući i vašu učionicu i sve što se u njoj poučava.

Iako se to odnosi na učenike, isto vrijedi za vas kao učitelja.

Tijekom stadija pobune poučavanje može opet postati zabavno. Za razliku od prijašnjih stadija, sad znate kako napraviti “nered” a da ne dobijete otkaz!

NEPRESTANO OVLADAVANJE

Ah, mudrost.

Posljednji stadij učiteljske karijere – u kojoj sve prethodne faze isplivaju s vremena na vrijeme – svodi se na rad potreban da biste ovladali svojim zanatom. Potrebno je oko 10.000 sati da postanete stručnjak, a to će se dogoditi tijekom stadija neprestanog ovladavanja. Poučavanje se mijenja zato što se svijet mijenja, stoga vi ne postajete stručnjak za poučavanje, nego za promjenu.

Tijekom ovog stadija poučavanje, više od bilo čega drugog, prestaje ovisiti samo o vama. Zapravo nikad i nije bilo tako, ali to je istinitije sad nego ikad prije. Vi nastojite iskoristiti sve što vam pomaže prigrliti, izbjeći, planirati, osmisliti, propitati, s nekom vrstom znanja koje niste imali prije nekoliko godina. Shvatili ste da se poučavanje ne svodi na ovu ili onu stvar, nego na sve. I tako radite i čitate i eksperimentirate i povezujete se i još radite.

Ako ste dogurali ovako daleko – a mnogi učitelji to ne uspijevaju – ovaj stadij može neizmjerno ispunjavati, i dopustiti vam da doslovno promijenite svijet jedan po jedan um. Dogurati do ovog stadija ne svodi se samo na upornost i ustrajnost. Ponekad se to svodi na sreću, odgovarajući princip, mentora, mrežu profesionalnog razvoja, školu, područje – čak i dugogodišnje dobro zdravlje može značiti koliko i vaše poznavanje pedagogije i vaša osobna uvjerenja.

Ako uspijete ovako daleko, čestitamo! Svijet edukacije će vas trebati.

…………………….

NAPOMENA :

  • Autor članka je Terry Heick – urednik portala Teach Thought. Njegovi glavni interesi su kako se poučavanje mijenja u digitalnom i povezanom svijetu te digitalna pismenost, uloga igre u učenju, fleksibilnost, projektno orijentirano učenje, potencijal videoigara i simulacije u učenju itd.
  • Izvor: teachthought.com