Savjeti stručnjaka
TRI SU JEDNOSTAVNA PRINCIPA
To je to, uspješno poučavanje
objavljeno: 25. studenoga 2016.

Ako je poučavanje uravnoteženo i kultivirano smislenim planiranjem, doprijet ćemo do svih učenika.

Kao što ljudi žele raznoliku hranu u svojoj prehrani i niz boja i okusa na svom tanjuru, tako i učenici žele širok raspon tehnika poučavanja i iskustava učenja u školi.

Dok rutina pruža stabilnost, strukturu i udobnost koju učenik treba, inovativna i uspješna praksa zahtijeva od nas da učenicima osiguramo različite načine uvođenja i vježbanja različitih vještina.

Svi mi imamo neku svoju “hranu za dušu”: pizza, hamburger ili možda nešto slatko. No, ako te stvari jedemo svaki dan, neće nam pružiti isti osjećaj ugode koji nam pružaju kada ih jedemo samo u posebnim prilikama. Osim toga, neprestano konzumiranje baš te hrane u nama bi proizvelo osjećaj nelagode, neudobnosti, inercije i umora, i mi bismo se osjećali baš kao što se učenici ponekad osjećaju tijekom nastave.

Isto vrijedi i za učionicu.

Naši učenici će žudjeti za rutinom koju zajedno stvaramo na početku školske godine, ali, DOK PLANIRAMO LEKCIJE, moramo nastaviti proširivati i eksperimentirati pedagoškim planiranjem i implementacijom da bismo osigurali promjenjivu edukacijsku paletu koju naši učenici trebaju u učionici.

Naša prva misao obično ide prema sadržaju – onome što poučavamo. Što nam je knjiga rekla da poučavamo? Što je kurikulum rekao? To je slično kuharu koji priprema odrezak bez znanja o tome je li gost naručio odrezak, je li alergičan na njega ili je možda vegetarijanac. Poput kuhara, učitelj mora usmjeriti svoju energiju u višestruka područja dok planira svaki pojedini obrok.

EVO TRIJU NAČINA DA SVI EDUKATORI PLANIRAJU I POUČAVAJU SA SVRHOM:

Prezentacija

Svaki dobar obrok treba izgledati ukusno. Isto vrijedi i za lekciju. Tijekom planiranja lekcije moramo uzeti u obzir da mora biti relevantna za učenike i mora uzeti u obzir njihovo predznanje, njihove interese te njihova iskustva. Vrijeme provedeno na anticipiranje relevantnosti lekcije za učenike potaknut će i njihov angažman. Kad predvidimo vrijeme za pripremu prezentacije, to se ne razlikuje puno od toga kad vam serviraju vaš omiljeni odrezak i priloge na poklopcu kante za smeće.

Personalizacija

Svaki obrok ima idealnu temperaturu pri kojoj mora biti kuhan i poslužen. Ponekad te temperature nisu iste. Hrana poput odreska mora se ohladiti nekoliko minuta prije rezanja ili serviranja. Juhe se također moraju ohladiti, dok se meksička hrana poslužuje vruća. Pri planiranju lekcije moramo izmjeriti temperaturu učionice dok odlučujemo o čemu ćemo danas govoriti. Trebamo li prilagoditi upute ubrzavanjem ili usporavanjem svog tempa?

 Jesmo li u lekciju ugradili prilike za učenike koji uče različitim tempom koristeći razmisli/spari/razmijeni metodu ili neku sličnu? Uključuje li naš rad niz opcija za demonstriranje razumijevanja ili svladavanja gradiva? Moramo biti oprezni pri načinu na koji držimo nastavu. Postoji razlog zbog kojeg se određena hrana servira hladna, a druga hrana užarena.

Fleksibilnost

Svi smo mi bili u raznim restoranima, naručivali hranu koja zvuči odlično, ali nije ispunila naša očekivanja. Kad se to dogodi, pošaljemo jelo natrag u kuhinju i naručimo drugo.

ISTO VRIJEDI I ZA PLANIRANJE LEKCIJE. Možemo planirati, planirati i planirati – i na papiru lekcija možda izgleda i zvuči izvanredno. Ali, kad dođe vrijeme za provedbu, lekcija ne ide onako kako smo očekivali. U redu je “poslati tu lekciju natrag”. Forsiranje učenika kroz lekciju koja se raspada nije dobro ni za koga: njima se lekcija ne sviđa, a ni nama. U redu je napustiti planove ako su bolji na papiru nego u stvarnosti.

Kao što može biti teško u restoranu poslati predjelo natrag u kuhinju zbog toga što ne želimo uvrijediti kuhara, moglo bi biti teško pomiriti se s tim da lekcija ne funkcionira.

Na kraju, kuhar će pripremiti novi obrok, a mi kao edukatori moramo pripremiti novu lekciju. To možemo napraviti neki drug dan i u neko drugo vrijeme, ili možemo zadržati koncepciju i učenicima osigurati drugačiji način da je dožive.

NAŠE NAJBOLJE POUČAVANJE SASTOJI SE OD SVEOBUHVATNE IDEJE I KRAJNJEG CILJA, I OD TOGA DA USPUT RADIMO PROMJENE I PRILAGODBE. Ne smijemo pretjerati s planiranjem do te točke u kojoj imamo gotov scenarij koji tada samo slijepo slijedimo. Planiranje iskustava koje želite da vaši učenici imaju omogućuje da se ostatak lekcije odvije organski. Naposljetku, nije li organsko najčišći, najsvježiji način prehrane (i poučavanja)?

Kao edukatori moramo uvijek zapamtiti da naše uloge moraju biti kombinacija umjetnosti i znanosti, kao što kuhar mora naći ravnotežu između stvaranja obroka i prezentacije gotovog jela na tanjuru.

Želimo vam „dobar tek“ u vašem poučavanju!

……………………

NAPOMENA:

  • Teach Thought je portal posvećen podržavanju i obrazovanju edukatora i razvijanju poučavanja u 21. stoljeću. Primarno prenosi teme vezane uz istraživanje novih modela poučavanja i uloge igre u učenju, te pomaže edukatorima da usavrše vlastiti zanat u današnjim učionicama.
  • teachthought.com