Školstvo u medijima
NA PISA-inim LJESTVICAMA
Iza šangajskog uspjeha stoje odlični učitelji
objavljeno: 2. prosinca 2016.

„Jedan od najimpresivnijih aspekata šangajskog edukacijskog sustava je način na koji on kultivira, podržava i rukovodi učiteljima, koji su u središtu svakog pokušaja da se podigne razina edukacije u školama“, kaže vodeći autor Xiaoyan LIANG.

„Razlog zbog kojeg se na učiteljsku profesiju u Šangaju gleda s puno poštovanja nije samo to što učitelji zarađuju razumne, stabilne plaće – to je i zato što dobro poučavaju: oni su zaista profesionalci u svom poslu.“

Kako Šangaju to uspijeva?

Uvidi i lekcije najboljeg edukacijskog sustava u svijetu govore da se učitelje podržava u neprestanom profesionalnom razvoju koji je često kolaborativan u svojoj prirodi i fokusiran na poboljšavanje nastave, te okvirom jasnih standarda učenja, redovitim ocjenjivanjem učenika i dobro usklađenim kurikulumom.

„Intenzivne rasprave slijede priču o uspjehu Šangaja na PISA-inim testovima još od 2009., od početnih pitanja o stvarnoj reprezentativnosti uzorka, do pokušaja diskreditiranja rezultata Šangaja te izjava da Šangaj nije Kina, ili pripisivanju uspjeha Šangaja „konfucijanskoj“ kulturi i roditeljskom naglasku na edukaciji“, kaže izvještaj.

ODLIČNA UČITELJSKA RADNA SNAGA

Svjetska banka koristila je školske ankete, analize i evaluaciju školskih politika i praksi da bi prikupila razne uvide i lekcije na temelju Šangajeva uspjeha.

Privlačenje i razvijanje odlične učiteljske radne snage izdvojeno je kao najvažnija točka školske politike.

U prosjeku, učitelji u gradu od 23 milijuna ljudi provode oko trećinu svog vremena poučavajući u razredu – 14 sati tjedno, a Teaching and Learning International Survey (TALIS) kaže da je prosjek 19,3 sata tjedno. Ipak, oni provode manje vremena na održavanje reda u učionici (8 posto, u usporedbi s TALIS-ovim prosjekom od 12 %) i većina njihova vremena u razredu provedena je na poučavanje i učenje (86 posto, u usporedbi s TALIS-ovim prosjekom od 79 %).

Ostatak njihova vremena proveden je na planiranje lekcija, savjetovanje učenika, ocjenjivanje domaće zadaće, promatranje i mentoriranje kolega te na druge oblike profesionalnog razvoja.

„Profesionalni razvoj je suštinski dio odgovornosti učitelja“, kaže se u izvještaju i dodaje da se od učitelja očekuje da budu aktivni istraživači koji se osvrću na svoje prakse u odnosu na ishode učenika. Svi novi učitelji koji rade u osnovnoj edukaciji (devet godina obavezne primarne i sekundarne edukacije u Kini) moraju završiti 360 sati profesionalnog razvoja u svojih prvih pet godina i još 540 sati kada se žele prijaviti za predavanje u višim razredima. Uz to, većina profesionalnog razvoja osmišljena je tako da bude temeljena na školi i suradnji te da obraća posebnu pozornost na poboljšanje nastave.

Osnovna edukacija u Šangaju ima dugu povijest utemeljenja profesionalnih zajednica učenja, s redovitim vježbama iz profesionalnog razvoja koje uključuju grupe za istraživanje nastave i promatranje lekcija. Suradnja skupina za istraživanje nastave potječe iz 1950-ih i nudi edukatorima priliku da provedu vlastito istraživanje i podijele svoje ideje s drugima da bi poboljšali njihovu praksu.

Grupe se sastaju na dva do tri sata svaki tjedan, uz aktivnosti koje uključuju vodstvo starijih mentora, inicijacije novih učitelja, istraživanja sadržajnog područja i pedagogije te ocjenjivanja uspješnosti od kolega učitelja iz iste skupine.

„Kolaborativna priroda tih grupa omogućuje razvoj cijele učiteljske zajednice, umjesto da od njih ima korist samo nekoliko pojedinaca“, kaže se u izvještaju.

Glede školskog vodstva, Šangaj eksplicitno očekuje od svojih ravnatelja da budu snažni vođe. Jedna od njihovih ključnih uloga je u nuđenju vodstva drugim učiteljima. Većina učitelja promatra 30 do 50 sati svojih kolega svakog polugodišta i od njih dobiva povratne informacije.

Promatranje lekcija – promatrati druge i biti promatran – redovita je praksa tijekom cijele učiteljske karijere. Postoje i natjecanja na razini škole ili okruga u kojima učitelji pripremaju lekciju i prezentiraju je publici.

ISTRAŽIVANJA SU POKAZALA da učitelji u Šangaju pokazuju visok stupanj poznavanja sadržaja. Od ravnatelja se također očekuje da se upoznaju s ciljevima učenja i standardima kurikuluma u raznim stadijima školske edukacije.

„Ravnatelje se smatra vođama reforme kurikuluma i razvoja školski temeljenog kurikuluma.“ Za škole u Šangaju nije neobično da izaberu jednog ravnatelja koji će se specifično fokusirati na poboljšavanje nastave.

S obzirom na nastavu, 99 posto ravnatelja dobro razumije pedagoške teorije, uključujući poznavanje bihevioralnih metoda, pedagoške uloge učitelja i procesa izgradnje znanja.

PODRŽAVANJE SLABIJIH ŠKOLA I UČENIKA S NEPOVOLJNIJIM POLOŽAJEM

Odlični učitelji iz urbanih okruga premještaju se u škole u ruralnim ili poluurbanim područjima da bi pomogli slabijim školama i učenicima u nepovoljnijem položaju. Postoji i sličan sustav rotacije ravnatelja. Grad je 2013. poslao 9 iskusnih ravnatelja iz središnjih okruga u ruralne da bi odigrali ulogu mentora i dvije godine savjetovali o rukovođenju školom.

Šangaj također ima jedan od najravnopravnijih edukacijskih sustava u zemljama u kojima se provode PISA-ina testiranja.

Šangaj ima najvišu proporciju učenika koji su u nepovoljnijem socioekonomskom položaju, a koji po uspješnosti postižu rezultate među prvih 25 posto učenika diljem svih zemalja i ekonomija koje sudjeluju u PISA-inim testiranjima.

NOVI IZAZOVI I BUDUĆE REFORME

Međutim, unatoč uspjehu Šangaja na međunarodnim ljestvicama, grad je već nadišao PISA-u i sada se usmjerava na poboljšanje društvenog i emocionalnog blagostanja učenika te kultiviranje novih vještina poput kreativnosti i inovativnosti.

Šangaju je sve važnije pronaći bolju ravnotežu između akademske izvrsnosti i društvenog i emocionalnog blagostanja učenika.

Dok su ispiti koji se polažu potkraj srednje škole i ispiti državne mature dio šireg sustava redovitih službenih i neslužbenih procjena koje informiraju o poučavanju i učenju tijekom školskih godina, oni su u Šangaju veliki događaji koje neki osuđuju i krive za prevelik pritisak na učenike. Kritičari na ispite također gledaju kao na ono što učitelje motivira da poučavaju strogo s ciljem priprema za testove. Šangajska Gradska komisija za obrazovanje je upravo u procesu revidiranja ispita da bi oni bili što fleksibilniji, a očekuje se da će provesti te promjene u školskoj 2017./2018. godini.

Šangaj je također grad-pilot kineske Sveobuhvatne reforme edukacije, koja uključuje promoviranje poučavanja i učenja usmjerenog na dijete te razvoj tzv. vještina 21. stoljeća.

………………….

NAPOMENA:

  • Portal Teacher magazine objavljuje Australsko vijeće za istraživanje edukacije, a posvećen je pomaganju učiteljima, ravnateljima i školskom osoblju da poboljšaju svoje vještine i prakse koristeći pristupe temeljene na dokazima.
  • Izvor: teachermagazine.com.au