Ne govorim o nekom bezvrijednom receptu ili terminu koji je trenutačno u trendu. Naprotiv, to je jedna svakodnevna riječ čija snaga izranja iz planine istraživanja.
- Riječ koju tražimo je…
Dopustite da objasnim. Da bih to mogao, trebam nakratko napraviti jednu digresiju. Ostanite sa mnom – nećete požaliti. Uvid koji ćete steći utjecat će na to kako gledate na učenje, poučavanje i obrazovanje općenito.
■ ZAŠTO JE “I” TOLIKO MOĆNA RIJEČ
Riječi utječu na način na koji razumijemo svijet oko sebe. Utječu na naš način razmišljanja, a time i na način na koji percipiramo stvari.
Više od 2000 godina (od doba Aristotela) jedna jednostavna riječ od samo tri slova dominirala je našim mišljenjem i razumijevanjem.
Ta riječ je – ILI.
Zašto je to važno? Riječ ILI implicira da moramo odabrati jedno ili drugo, a često i insinuira da je jedan izbor prirodno bolji od drugog.
Gledajući u prošlost, možemo vidjeti da je zapadno društvo vrednovalo jedne vrijednosti nad drugima, na primjer razum iznad osjećaja.
To možete vidjeti u filozofskim pitanjima poput: Jesu li veliki vođe rođeni ili stvoreni? (Lako možete zamijeniti riječ vođa riječima glazbenik, sportaš, umjetnik ili čak učitelj.)
A to vidite i u obrazovanju:
- Obučava li škola učenike za radnu snagu ili za život?
- Trebaju li učitelji ugraditi znanje i činjenice ili razvijati šira razumijevanja?
- Trebamo li se vratiti osnovama ili njegovati kreativnost, individualni razvoj i kritičko mišljenje?
- Trebaju li nastavnici biti brižni ili zahtjevni?
U stvarnosti taj ili-ili način razmišljanja ozbiljno ograničava naše razumijevanje i opcije. Zamijenimo li riječ ILI riječju I, možemo obogatiti svoje mišljenje i proširiti broj opcija.
Sad vidimo da razum i osjećaji mogu raditi zajedno kako bi nam pomogli donijeti bolju odluku, a istraživanja pokazuju da priroda i razvoj utječu na to kakvi smo vođe.
■ MOŽE POBOLJŠATI VAŠE RAZMIŠLJANJE I OPCIJE KAO UČITELJA
Previše ljudi obrazovanje vidi kao djelatnost podijeljenu u dva tabora. Možete biti tradicionalni ili progresivni.
Zanimljivo, čak i same riječi sugeriraju da je jedno bolje od drugog.
Međutim, mnogo je slučajeva u kojima zamjena riječi “ili” riječju “I” dobro funkcionira.
Na primjer, istraživanja pokazuju da su najuspješniji učitelji:
- i brižni i zahtjevni
- ugrađuju znanje i razvijaju razumijevanje
- kazuju djeci stvari, pokazuju im kako se prave stvari i pomažu da sama postignu isto
- poučavaju osnovama i njeguju kreativnost, individualni razvoj i kritičko mišljenje.
Mnogi aspekti učenja i poučavanja uopće nisu suprotstavljeni jedni drugima. Naprotiv, oni pridonose, dopunjavaju i uravnotežuju jedni druge.
- Brižnost bez zahtijevanja stvara mediokritete.
- Dublje razumijevanje zahtijeva poznavanje osnova.
- Želimo pripremiti djecu za posao “I” želimo da se razvijaju kao ljudi.
Umjesto suprotstavljanja stvari, trebali bismo istražiti kako bi mogle djelovati zajedno.
- Kako mogu koristiti vanjsku “I” unutarnju motivaciju, a da se dopunjuju?
- Kako najbolje kombinirati predavanje, individualni rad i rad u grupama?
- Kako da najbolje iskoristim testove “I” druge oblike provjere?
OVO SU SAMO NEKI PRIMJERI. Snaga riječi rađa se kada ju počnete primjenjivati na vlastita vjerovanja i stvarne situacije. Iznenadit ćete se koliko oslobađa.
………………
NAPOMENA:
- Autor članka je iskusni učitelj i ravnatelj Shaun KILLIAN
- Izvor: evidencebasedteaching.org.au – portal za savjetovanje u poučavanju baziranom na dokazima i istraživanjima