Savjeti stručnjaka
ILI-ILI NAČIN RAZMIŠLJANJA
Jedna jedina riječ može vas učiniti boljim učiteljem
objavljeno: 21. svibnja 2018.

Ne govorim o nekom bezvrijednom receptu ili terminu koji je trenutačno u trendu. Naprotiv, to je jedna svakodnevna riječ čija snaga izranja iz planine istraživanja.

  • Riječ koju tražimo je…

Dopustite da objasnim. Da bih to mogao, trebam nakratko napraviti jednu digresiju. Ostanite sa mnom – nećete požaliti. Uvid koji ćete steći utjecat će na to kako gledate na učenje, poučavanje i obrazovanje općenito.

ZAŠTO JE “I” TOLIKO MOĆNA RIJEČ

Riječi utječu na način na koji razumijemo svijet oko sebe. Utječu na naš način razmišljanja, a time i na način na koji percipiramo stvari.

Više od 2000 godina (od doba Aristotela) jedna jednostavna riječ od samo tri slova dominirala je našim mišljenjem i razumijevanjem.

Ta riječ je – ILI.

Zašto je to važno? Riječ ILI implicira da moramo odabrati jedno ili drugo, a često i insinuira da je jedan izbor prirodno bolji od drugog.

Gledajući u prošlost, možemo vidjeti da je zapadno društvo vrednovalo jedne vrijednosti nad drugima, na primjer razum iznad osjećaja.

To možete vidjeti u filozofskim pitanjima poput: Jesu li veliki vođe rođeni ili stvoreni? (Lako možete zamijeniti riječ vođa riječima glazbenik, sportaš, umjetnik ili čak učitelj.)

A to vidite i u obrazovanju:

  • Obučava li škola učenike za radnu snagu ili za život?
  • Trebaju li učitelji ugraditi znanje i činjenice ili razvijati šira razumijevanja?
  • Trebamo li se vratiti osnovama ili njegovati kreativnost, individualni razvoj i kritičko mišljenje?
  • Trebaju li nastavnici biti brižni ili zahtjevni?

U stvarnosti taj ili-ili način razmišljanja ozbiljno ograničava naše razumijevanje i opcije. Zamijenimo li riječ ILI riječju I, možemo obogatiti svoje mišljenje i proširiti broj opcija.

Sad vidimo da razum i osjećaji mogu raditi zajedno kako bi nam pomogli donijeti bolju odluku, a istraživanja pokazuju da priroda i razvoj utječu na to kakvi smo vođe.

MOŽE POBOLJŠATI VAŠE RAZMIŠLJANJE I OPCIJE KAO UČITELJA

Previše ljudi obrazovanje vidi kao djelatnost podijeljenu u dva tabora. Možete biti tradicionalni ili progresivni.

Zanimljivo, čak i same riječi sugeriraju da je jedno bolje od drugog.

Međutim, mnogo je slučajeva u kojima zamjena riječi “ili” riječju “I” dobro funkcionira.

Na primjer, istraživanja pokazuju da su najuspješniji učitelji:

  • i brižni i zahtjevni
  • ugrađuju znanje i razvijaju razumijevanje
  • kazuju djeci stvari, pokazuju im kako se prave stvari i pomažu da sama postignu isto
  • poučavaju osnovama i njeguju kreativnost, individualni razvoj i kritičko mišljenje.

Mnogi aspekti učenja i poučavanja uopće nisu suprotstavljeni jedni drugima. Naprotiv, oni pridonose, dopunjavaju i uravnotežuju jedni druge.

  • Brižnost bez zahtijevanja stvara mediokritete.
  • Dublje razumijevanje zahtijeva poznavanje osnova.
  • Želimo pripremiti djecu za posao “I” želimo da se razvijaju kao ljudi.

Umjesto suprotstavljanja stvari, trebali bismo istražiti kako bi mogle djelovati zajedno.

  • Kako mogu koristiti vanjsku “I” unutarnju motivaciju, a da se dopunjuju?
  • Kako najbolje kombinirati predavanje, individualni rad i rad u grupama?
  • Kako da najbolje iskoristim testove “I” druge oblike provjere?

OVO SU SAMO NEKI PRIMJERI. Snaga riječi rađa se kada ju počnete primjenjivati na vlastita vjerovanja i stvarne situacije. Iznenadit ćete se koliko oslobađa.

………………

NAPOMENA:

  • Autor članka je iskusni učitelj i ravnatelj Shaun KILLIAN
  • Izvor: evidencebasedteaching.org.au – portal za savjetovanje u poučavanju baziranom na dokazima i istraživanjima