Savjeti stručnjaka
MEDIJSKO OPISMENJAVANJE AMERIČKIH UČENIKA
Kako otkriti ‘neistinite vijesti’
objavljeno: 3. siječnja 2017.

Opskrbivši učitelje glavnim izvorima i člancima dostupnima u pet prilagođenih razina čitanja, Newsela pomaže uključivanju učenika u aktualne događaje kako bi bili informirani te da bi ih potaknula govoriti u učionici i izvan nje.

Zahvaljujući partnerstvu s poznatim tzv. davateljima sadržaja, među kojima su The Washington Post, Scientific American, The Guardian i Tribune Content Agency, Newsela je pribavila učenicima neke od najpouzdanijih dostupnih sadržaja.

Pokazalo se, međutim, da su izvan Newselinih sadržaja kojima su mogli vjerovati učenici bili izloženi i „neistinitim vijestima“.

TREND NEISTINITIH VIJESTI

Neistinite su vijesti postale žarišnom točkom tijekom američke predsjedničke izborne kampanje nakon što su milijuni ljudi postali žrtvama izmišljenih sadržaja putem senzacionalističkih naslova što su se lako dijelili na društvenim mrežama. Procjenjuje se da je u posljednjim mjesecima izborne kampanje kruženje neistinitih vijesti bilo toliko da je, zapravo, nadmašilo istinite vijesti.

Kako bi se suprotstavili tome, Newsela je ušla u partnerstvo s Američkim institutom za novinarstvo (API), radi poučavanja novog naraštaja medijskih potrošača, kako bi lakše uočili pristranost, netočnost i nepouzdanost u trenutku kada neistinite vijesti postaju trendom.

Newsela trenutačno objedinjuje šest osnovnih pitanja za koje Američki institut za novinarstvo smatra da bi ih svaki mladi čitatelj trebao imati na umu u susretu s vijestima:

  1. Tip: Koja je to vrsta sadržaja – vijest, mišljenje, oglas ili nešto drugo?
  2. Izvor: Tko su ili što su navedeni izvori, i zašto bih im vjerovao?
  3. Dokaz: Što je dokaz i kako je provjeren?
  4. Tumačenje: Je li glavna teza sadržaja poduprta dokazom?
  5. Cjelovitost: Što nedostaje?
  6. Znanje: Postoji li tu nešto o čemu bih želio znati više, i gdje to mogu naći?

PROGRAMSKI ALATI ZA ANALIZU VIJESTI

U želji da pomognu učenicima da postave ta pitanja i tako kritički razmišljaju dok čitaju, u Newseli su razvili programski alat za medijsku pismenost koji pomaže učiteljima usmjeriti suvislu raspravu o stvarima poput – koju vrstu učinka ima slika u članku i zašto autor/ica odabire samo pojedine detalje, navode i jezik u tom članku?

Alat također potiče učitelje da dopuste učenicima ponašati se kao novinari i omoguće im napisati novinarsku priču kako bi razumjeli važnost razlikovanja između činjenica i mišljenja u vlastitom tekstu.

„Ta nastavna sredstva jamče da će bilo koji učenik/ica, neovisno o svojoj razini čitanja, biti opremljen/a potrebnim alatima za analiziranje medija i njihovih poruka“, rekla je Katie Kusko, koordinatorica API-jeva programa za medijsku pismenost mladih, i dodala: „Jednom kada učenici budu sposobniji procijeniti medije utemeljene na pouzdanosti i točnosti, bit će sposobni uporabiti te vještine i izvan učionice u godinama koje dolaze.“

…………………….

NAPOMENA:

  • Education World cjelokupan je internetski izvor koji učitelji i školsko osoblje mogu posjećivati svaki dan kako bi našli visokokvalitetne i izvorne sadržaje. Kao slobodan izvor za edukatore, Education World je pokrenut još 1996. godine.
  • Izvor: educationworld.com