Savjeti stručnjaka
ESTONSKO ISKUSTVO S 'PROSTORIJOM ZA UČENJE'
Učiti se može svugdje!
objavljeno: 19. prosinca 2016.

Osim tehničkog aspekta, takve bi prostorije trebale biti pogodne za življenje i, dakako, inspirativne. Poznato je da narav tih prostorija utječe na zadovoljstvo, aktivnost i raspoloženje ljudi koji borave u njima. Stoga je važno da okružje prostorije podržava aktivnosti u njoj, nadahnjuje rad ili učenje i proizvodi istinsko zadovoljstvo.

DOBRE SU PROSTORIJE PRILAGODLJIVE

U društvima koja se razvijaju neprekidno se obnavljaju različita područja života. Naše se potrošačke navike i vrijednosti mijenjaju, pa bi i naša oblikovana prostorija trebala biti spremna za promjenu, iako se u nekim slučajevima razvijanje prostorije odvija nevjerojatno sporo.

Primjerice, zamislimo li uobičajenu sobu za učenje – učionicu – nećemo zamijetiti nikakvu razliku između te sobe koju koristimo danas i sobe iz 19. stoljeća, dok su se, istodobno, metode pouke, ciljevi i potrebe uvelike izmijenili.

U pravilu, tipična današnja učionica ne pripomaže učenju i nije baš mjesto gdje će učenik i učitelj žarko željeti provesti svoje vrijeme. Dugi, uski, mračni hodnici i zatvorene učionice odvajaju učenike i učitelje smještajući ih u zatvorene prostore.

Stvara se dojam da je učenje moguće jedino u učionici u vrijeme i na način kako se to oduvijek činilo. Ta se navika proširila iz školske učionice i u druga obrazovna okruženja. Učenici koji sjede u redu, jedan iza drugoga, i slušaju neovisnoga govornika pasivni su u odnosu na proces učenja, ali i prema prostoriji.

Kako se učenje sve više okretalo učenicima, čineći ih sve aktivnijima, a proces učenja raznolikijim, prostorija je također morala biti obuhvaćena novim pristupom.

PROSTORIJA ZA UČENJE JE SVUGDJE OKO NAS

Naša prostorija za učenje nema određen oblik ni veličinu. Možete učiti gdje god nađete pogodno mjesto za temu. „Raznolikost“ je ključna riječ. Predavaonice, laboratoriji, hodnici, stubište, prozorske klupice i ljestve, priroda ili gradski okoliš nude raznolike prigode za iskustvo učenja.

Promjena prostorije za učenje pogoduje integriranju različitih predmeta i pronalaženju međusobne povezanosti. Morate samo biti kreativni kada koristite prostoriju i otkriti što ona može ponuditi procesu učenja, odnosno što korisnik može promijeniti i prilagoditi u takvoj prostoriji.

RAZNOLIKI NAČINI UPORABE PROSTORIJE 

Zanimljivi su primjeri zabilježeni diljem svijeta nakon što su projektanti uspješno eksperimentirali unutrašnjošću prostorija za učenje. Ekstremni je primjer škola Vittra u Švedskoj, gdje uopće ne postoje učionice, a učenici i učitelji koriste prostor na kreativan način sukladno svojim metodama.

Otvoreni prostor omogućuje prilagodbu procesa usklađenog s načinom učenja: pojedinačni i skupni rad, rad s cijelim razredom ili s brojnijim sudionicima. Višenamjenska prilagodba prostorija pogoduje većem broju učenika koji ondje mogu učiti ili se baviti drugim aktivnostima.

Svaki je čovjek različit i, što je posebno važno, svatko dolazi do informacija različito. Zato bi prostorije trebale sadržavati dovoljno varijabilnosti kako bi učenici mogli naći za sebe pogodno sredstvo i mjesto. Štoviše, ondje bi se trebali osjećati ugodno i sigurno.

Tako će postati učinkovitiji, kreativniji i uključeniji. Što više učenici i učitelji preurede svoju prostoriju prema vlastitim zamislima, pobudit će u sebi veće zanimanje za proces nastave i učenja. Ljestve, pokretne i prilagodljive stolice te jastuci ustrojit će prostoriju na nov način i ponuditi bivanje u drukčijem prostoru.

VIZUALNO STIMULATIVNE PROSTORIJE ZA BOLJE PAMĆENJE

Osim pokretnih stolica i stolova, pozornost bi valjalo posvetiti i drugim sadržajima u unutrašnjosti prostorije važnima za proces učenja.

  • Svjetlo – koje raspoloženje želimo postići?
  • Vidljivost – čuju li me moji slušatelji i vide li me?
  • Materijali i boje – daju poseban izgled prostoriji. 
  • Okrenutost – gdje je moguće projicirati? 
  • Zidovi mogu biti prekriveni zabilješkama i uputama.
  • Prostorna otvorenost – veza s prirodom stvara osjećaj sigurnosti i nudi više zadovoljstva. Što je prostorija zatvorenija, više će se osjećati tjeskobe i manje ćemo željeti ostati u njoj.

Prostorija za učenje je mjesto gdje su učenik i prostorija uključeni u proces učenja. Odabir mjesta omogućuje pogodnosti glede povezivanja materijala za učenje s praktičnim pitanjima. Pokretni namještaj pripomaže u namještanju sobe sukladno nastavnoj metodi. Ozračje prostorije pokazuje voljnost i zadovoljstvo učenika. Ključno je u svemu da iskusan mentor može voditi učenike k aktivnom sudjelovanju u nastavi i u eksperimentiranju prostorom. Učenici puno bolje pamte ako to mogu povezati s mjestom gdje su učili.

  • Boje, mirisi, raspoloženje i sadržaj prostorije pomažu im u tome.

………………………

NAPOMENA:

  • Autorica članka Kerstin Kivila estonska je arhitektica. Osim izvornog zanimanja, voditeljica je arhitektonske izvankurikularne aktivnosti u srednjoj školi u Viimsiju. Diplomirala je na Estonskoj akademiji umjetnosti s temom „Prilagodljiva škola: Arhitektonske metode za preustroj školskih zgrada.“
  • Izvor: ec.europa.eu