Savjeti stručnjaka
TRI POVEZANE LEKCIJE O RAZVOJU KARAKTERA U ADOLESCENATA
Oni trebaju heroje!
objavljeno: 14. prosinca 2016.

Priče o herojima, uključujući i grčke mitove i legende, naoružavaju učenike znanjem o zadatcima s kojima su se drugi već suočili i pomažu im prebroditi slične izazove. Grčki mitovi i legende su posebno moćni i pogodni za ugrađivanje u učionice viših razreda osnovne škole, gdje se učenici bore da otkriju ili stvore svijest o sebi, svojem mjestu i značaju u svijetu.

Uzmimo u obzir, na primjer, Tezeja, mitskog kralja Atene. Običan smrtnik, suočen s izazovima s kojima se mladi adolescent može poistovjetiti, uključujući oca koji ne mari za njega, visoka očekivanja o uspjehu na bojnom polju, ljubavne probleme i posljedice nekih vrlo loših odluka. Ta priča pokazuje da upornost na kraju vodi do uspjeha.

HEROJI U UČIONICI

Priče o herojima su tipično usredotočene na herojski zadatak. Joseph W. CAMPBELL u knjizi Junak s tisuću lica pokazuje uobičajeni ciklus herojskog zadatka. Heroji:

  • su suočeni s izazovom
  • odlučuju prihvatiti izazov
  • preuzimaju zadatak
  • upoznaju pomagače tijekom puta
  • rješavaju konflikt
  • čine dobro drugima
  • suočavaju se s novim izazovima.

Imajući to na umu, razvili smo tri lekcije koje spajaju heroje iz mitologije s modernim herojima i povezuju ih s privatnim životima učenika.

U petom razredu za darovitu djecu Davida NICHOLSONA u OŠ Henderson Ward Stewart u Starkvilleu, u državi Mississippiju, raspravljaju o atributima heroja.

LEKCIJA JEDAN: Priče o herojima upoznaju učenike s mitološkim junacima kao što su Herkul, Tezej i Penelopa. Učenici pročitaju mit, a potom identificiraju osobine heroja. Heroji iz mitova privlače jednako dječake i djevojčice. Prije čitanja mita učenici popišu atribute heroja općenito. Obično navode pozitivne značajke i prepoznaju heroje kao one koji čine dobro drugima. Nakon čitanja shvaćaju da grčki junaci, a možda i svi drugi junaci, imaju i dobre i loše strane. Nakon toga učenici prepoznaju i ilustriraju ciklus zadataka jednog od heroja, a zatim pišu vlastitu definiciju junaka.

LEKCIJA DVA: Učenici uče povijesne ličnosti i odlučuju o tome jesu li se kvalificirali kao heroji. Još jednom uviđaju njihove pozitivne i negativne karakteristike. Kako bi se potaknula rasprava o tome što znači biti heroj, u lekciju ugrađujemo povijesnu ličnost čiji je status diskutabilan, kao na primjer Robert E. LEE ili Kristofor KOLUMBO. Učenici su u prilici dokazati koji je to doprinos društvu premašio ono negativno. Da bismo proširili svoje znanje o herojima, uvodimo i Mayu ANGELOU u svoju lekciju. Iako se heroji tipično povezuju s tjelesnom snagom, Maya Angelou posjeduje mentalnu i emocionalnu snagu, što ju čini junakinjom. Prevladala je i osobne i sociološke izazove da bi na kraju pozitivno utjecala na društvo. Važno je uključiti drugačije gledanje na heroje kako bi se uključili ljudi važni svim učenicima u razredu. Dok analiziraju cikluse zadataka povijesnih ličnosti, shvaćaju da se tu uvijek pojavljuju pomagači te da ispunjenje jedne zadaće često vodi prema drugoj. To učenicima omogućuje da vide životne izazove na drugačije načine. Shvaćajući da su izazovi normalan dio života i da njihovo prevladavanje donosi korist i pojedincu i društvu, shvaćaju ujedno i važnost ustrajnosti.

LEKCIJA TRI: Posljednja lekcija povezuje lik heroja s osobnim životima učenika. Učeniciraspravljaju o tome kako je junaštvo povezano s njihovim životom i što znači biti heroj u višim razredima osnovne škole. Objašnjavaju kako mogu biti junaci u svojoj školi ili zajednici. U pisanom obliku fokusiraju se na izazove koje mogu prevladati, koristi za druge, njihove osobne karakteristike heroja ili heroine. Fokus se zatim okreće prema njihovoj budućnosti. Identificiraju svoje buduće ciljeve, kreiraju ciklus zadataka kako bi bolje razumjeli nedaće, pomagače ili koristi koji bi se mogli pojaviti u budućnosti. Jedan od učenika čiji je cilj postati profesionalni sportaš označio je društvene mreže kao prepreku koju će morati prevladati kako bi ispunio svoj cilj. Objasnio je da mnogi sportaši objavljuju stvari koje ih dovode u nevolju, a on bi to želio izbjeći. Vidio je trenere kao pomagače i, uz nešto pomoći, dodao je i nastavnike na tu listu. To je učinilo klik u njihovoj glavi i pomaknulo učitelje od autoriteta prema pomagačima koji će ih pripremiti za buduće životne izazove.

RAZVOJ ŽIVOTNIH VJEŠTINA

Priče o herojima ohrabruju učenike u tranziciji iz djetinjstva u odrastanje. Uče o žrtvi za opće dobro, uranjaju u nepoznato, o borbu s teškoćama. Koristiti heroje za razvoj karaktera je logičan korak, dok god se oni preispituju i dok se raspravlja o njihovim zaslugama. Umjesto da samo imaju popis svojih heroja, bolje je upustiti se u dubinsku analizu pojedinih junaka. To im može pomoći da njeguju pozitivne vještine potrebne za razvoj karaktera i ustrajnosti.

…………………

NAPOMENA:

  • amle.org – službena web stranica Asocijacije za obrazovanje srednje razine (eng. AMLE – The Association for Middle Level Education). AMLE je vodeća međunarodna organizacija za unaprjeđenje obrazovanja učenika od 10 do 15 godina. Pomaže njihovu napretku u učenju i njihovu doprinosu zajednici. AMLE je posvećena i pomaganju nastavnicima.
  • Izvor: amle.org