NEGATIVNO AUTOMATIZIRANO PONAŠANJE: POTREBNO NAM JE SNAŽNIJE UPRAVLJANJE NAVIKAMA

Uvijek online – jedan trenutak dosade aktivira podražaj „Uzmi smartphone u ruke!“

četvrtak, 22. prosinca 2016.

Nijedan uređaj nije promijenio našu svakodnevicu kao smartphone. On je prokleto koristan, ali nije li isto tako i opasan? Otkad pogled na ekran zamagljuje naš pogled na stvarni život?

 Uvijek online – jedan trenutak dosade aktivira podražaj „Uzmi smartphone u ruke!“

Jedan talk show je protekao vrlo turbulentno – 75 minuta nije bilo dovoljno gostima za temeljitu argumentaciju i dokazivanje svih tvrdnji. Stručnjak za mozak Manfred SPITZER misli da je djeci i mladima, uz pravilnu upotrebu smartphonea, dana mogućnost da stvore nešto svoje. Ali, umjesto toga, oni samo reagiraju na ono što im njihovi mobiteli serviraju. Djeluje li smartphone zaista tako?

„Da i ne“, tvrdi stručnjakinja za komunikaciju dr. Dorothée HEFNER. „Već znamo da je upotreba smartphonea često automatizirana: čujemo signal i odmah uzimamo mobitel u ruke. Ili se dogodi kratki trenutak dosade, a taj se osjećaj razvio u "podražaj" koji automatski vodi uzimanju mobitela u ruke. Ljudi su skloni navikavanju i automatizaciji jer oni mogu biti korisni, kaže ta stručnjakinja. Sve u svemu, morali bismo, prema Hefnerovoj, takve automatizirane procese budno pratiti i njima snažnije ovladati kako bismo mogli iz njih izvući korist. To posebno vrijedi za djecu i mlade, čiji se mozak još razvija. Mi odrasli imamo zadatak pobrinuti se za vrijeme bez mobitela i zajedno s djecom raspraviti o mogućnostima i rizicima korištenja pametnih telefona. To vrijeme može biti korisno ako se vlastitim odnosom prema korištenju mobilnog telefona pokaže dobar primjer, što pokazuju istraživanja“, tvrdi stručnjakinja za komunikaciju.

„Jedan od razloga zašto su mobiteli, tableti i računala toliko zabavni je to što zadovoljavaju neke osnovne čovjekove potrebe, a to je da se osjeti kompetentno i doživi autonomiju.“ Roditelji bi trebali upravljati doziranjem. „Postoje djeca i mladi koji su posebno skloni nekontroliranom korištenju“, priznaje dr. DorothéeHefner.

Prof. Paula BLECKMANN, medijska pedagoginja, tvrdi: „Da, prekomjerno korištenje medija negativno utječe na ravnotežu između dvaju temeljnih neurobioloških sustava: Top-Down-Control (gore-dolje, kontrola odozgo prema dolje) i Bottom-Up-Drive (podražaj odozdo prema gore). Bottom-Up-Drive je sustav za nagon, instinkt, upravlja strahom, agresijom, zadovoljstvom, usmjeren je na brz protok impulsa i trenutačno zadovoljenje bazičnih sustava“, objašnjava ta stručnjakinja. Top-Down-Control, lokaliziran u prednjem režnju (prefrontalni korteks), omogućuje dugoročno planiranje, svjesno upravljanje pozornošću i toleranciju na frustraciju. Upotreba ekrana suzbija efekte tog sustava (Top-Down kontrole), dokazano je u mnogim studijama, tvrdi Paula Bleckmann. Pogotovo je to slučaj kad subjekt ima osjećaj da je morao reagirati, nešto kao kod računalnih igara s brzim odgovorom na podražaj, objašnjava medijska pedagoginja. Ona želi jasno naglasiti da slabljenje volje ne ide samo na račun smartphonea: „Počevši od vrtića pa preko osnovne škole, televizija je vodeći medij. Kratki rezovi, brze akcijske sekvence, kričave boje, onakve kakve možemo vidjeti u crtanim filmovima, umjesto mirnih staromodnih dječjih filmova, već kod petogodišnjaka smanjuju izvršne funkcije mozga“, kaže Paula Bleckmann.

Aktualna istraživanja iz Azije dokazuju da je zbog pretjeranog korištenja pametnih telefona smanjena sposobnost upravljanja navikama u korist dugoročnih ciljeva, što dokazuje činjenica da stalno bacamo pogled na smartphone.

..................

NAPOMENA:

  • Westdeutscher Rundfunk Köln – multimedijalni novinski portal
  • Izvor: www1.wdr.de

 

Vezani članci
Školski portal: 28 pitanja koja potiču kritičko razmišljanje

28 pitanja koja potiču kritičko razmišljanje

... kritičko razmišljanje je također uvelike stanje uma – voljnost…

Školski portal: Pomaganje učenicima s autizmom

Pomaganje učenicima s autizmom

Moglo bi potrajati tjednima da se navikne na novu učionicu…

Školski portal: Kako Finci poučavaju svoju djecu

Kako Finci poučavaju svoju djecu

Zamislite da čitate ovu priču 2000. godine. Vijesti o sjajnim…

Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: 'Rad tijekom praznika obezvrjeđuje našu profesiju'

'Rad tijekom praznika obezvrjeđuje našu profesiju'

Razumijem zašto učitelji odlaze u školu…

Školski portal: 28 pitanja koja potiču kritičko razmišljanje

28 pitanja koja potiču kritičko razmišljanje

... kritičko razmišljanje je također uvelike…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Zašto su učitelji tako umorni

Zašto su učitelji tako umorni

Ako ste poput većine učitelja koje…