Pljesak molim
II. OSNOVNA ŠKOLA VARAŽDIN
‘Zakotrljaj snove’ u HNK Varaždin
objavljeno: 4. siječnja 2017.

prema djelu Hansa Christiana Andersena Ružno pače.

Predstava je izvedena u suradnji s varaždinskim Hrvatskim narodnim kazalištem, gdje je premijera dječjeg rada bila 22. prosinca 2016. godine u prepunoj kazališnoj dvorani.  

Inicijatori projekta su učiteljice hrvatskog jezika iz predmetne nastave Maja Šmic, Jasmina Varga i Mirjana Halusek te učitelj glazbene kulture Nikola Habek, koji potpisuju režiju, a ujedno su sastavili maštovit scenarij.

Premda je scenarij nastao prema poznatom predlošku Ružno pače, kao nezaobilaznom pričom u dječjem svijetu, naslov Zakotrljaj snove nije proizvod označenog prikazivanja priče nego metafora nastala tijekom dugog razmišljanja o fabuli. Riječ je o razgranatoj simbolici koja u dječjoj, ali i odrasloj dobi upućuje na društvenu nejednakost te na neprihvaćanje i promišljanje o svijetu različitosti. Predstavom smo željeli upozoriti na društveno osjetljivu temu, biti drukčiji, a istodobno prihvaćeni i dosljedni sebi. Suvremena je težnja škole da podupire i potiče razvoj osobnosti kako bi se omogućilo vrednovanje i prosuđivanje koje je rezultiralo multidisciplinarnim stvaralaštvom.

U priči se na simboličan način izmjenjuje jednogodišnji ciklus četiriju godišnjih doba u kojem lik  ružnog pačeta upoznaje svijet oko sebe. Ono doživljava uspone i padove kao dio simbolike kotrljanja životnoga puta, nadom u bolje sutra, da bi poslije spoznao samoga sebe i smisao svojega postojanja u vrhuncu postojanja, pretvorbi u bijelog labuda. Tekst djelomice prati klasičnu priču, no većinom je prilagođen rječniku svakodnevne upotrebe bliske djeci. 

Na projektu se intenzivno radilo od početka školske godine. Nakon osmišljenog scenarija, poslan je poziv djeci da se prijave za sudjelovanje u projektu. Nakon završenih audicija i odabira uloga i glumaca, slijedilo je naporno uvježbavanje teksta, pokreta u maniri životinja, razrada dramskih situacija i usklađivanje točaka, pa je takvo kreativno ozračje i veselje tijekom stvaralačkog procesa pozitivno djelovalo na unutarnju motiviranost.

U projektu je sudjelovalo dvjesto i dvoje (202) učenika od prvog do osmog razreda te velik broj učitelja i školskog osoblja, kako u stvaranju tako i tijekom izvedbe. U ostvarenje glazbenog djela uključila se i pedagoginja škole tekstom za uvodnu pjesmu proljeća. Učenici su bili uključeni u razne izvannastavne aktivnosti: dramske i literarne skupine osmišljavale su naraciju i glumu, novinarska je skupina bila zadužena za audiovizualno praćenje, likovne radionice za izradu kostimografije i scenografije, mali i veliki zbor uvježbavali su pjesme koje su na različite načine opisivale tijek dramske radnje, instrumentalni septet sastavljen od violine, flaute, dviju gitara, tambure, seta bubnjeva i klavijature kao pratnja zboru u izvedbi završne scene popraćene skladbom Labuđi let, učenička zaDRUGA iskazala se u izradi kostima i prigodnog materijala, Orffići su različitim onomatopejskim zvukovima dočarali ozračje radnje na sceni, plesne su skupine pop-plesovima zaokupile pozornost publike, a i nas iza scene rasplesale, plesna skupina učenika koja je izvela znakovni jezik uz pratnju pjesme pobrinula se da svi u publici razumiju radnju i osjete čar predstave.

Vrhunac zaokružene dječje bajke bio je poruka o prihvaćanju, odanosti, ljepoti različitosti i ljudskoj sreći.

Upravo takva poruka opisuje ozračje nastanka predstave jer bez prihvaćanja različitosti, odanosti i odricanja, ali i osmijeha na licima sudionika projekta, ona ne bi bila ostvariva. Zarazna i lako uhvatljiva atmosfera širila se školskim hodnicima, zahvatila i one koji nisu uključeni u projekt te rezultirala velikim zanimanjem za još jednu izvedbu.

Repriza predstave najavljena je za siječanj 2017. godine u Hrvatskome narodnom kazalištu u Varaždinu.

…….

Nikola HABEK, prof. glazbene kulture