VIZIJA ŠKOLE BUDUĆNOSTI | FILOZOF RICHARD DAVID PRECHT

Malo Hogwartsa svakoj bi školi dobro došlo

utorak, 10. siječnja 2017.

Želju za više Hogwartsa u školama izrazio je filozof Richard David PRECHT u svojoj knjizi 'Anna, škole i dobri Bog'. Pritom nije mislio da bi nastavnom planu trebalo dodati čarobnjaštvo i crnu magiju...

Malo Hogwartsa svakoj bi školi dobro došlo

...nego da bi konvencionalne škole trebalo decentralizirati. Precht kritizira obrazovni sustav kao relikt 19. stoljeća. Škole nisu prilagođene realnim potrebama učenika niti su u skladu s najnovijim saznanjima o učenju. Formulirao je 10 načela za bolje škole:

1) „Djeca žele učiti“ – odgovarajući sadržaji bez pretjeranih zahtjeva

Precht upozorava da je urođena želja za učenjem slomljena roditeljskom i učiteljskom indoktrinacijom. Umjesto toga, trebalo bi održavati znatiželju i motivaciju za učenje novim sadržajima i idejama.

2) „Svako dijete je drugačije“ – individualno učenje kao ključ za samostalno učenje

Dobra škola trebala bi se uskladiti sa sposobnostima i tempom učenja svih učenika i promovirati samostalnost u učenju. To znači da ponekad treba načine i sredstva za učenje prepustiti učeniku. Netko više voli istraživati na internetu, drugi radije radi u grupama itd. Tu bi zadatak učitelja bio pružiti pomoć i spriječiti smetnje.

3) „Zaboravite predmete“ – ujedinjena interdisciplinarna nastava umjesto odvojene nastave po predmetima

Precht smatra da stroga podjela gradiva u nekim predmetima nema nikakve veze sa životom izvan škole. Smatra da je za učenje važno imati opravdan, zajednički uspostavljen cilj. Na primjer, ako je tema promjena klime, ona se može razmatrati s gledišta geografije, kemije, biologije, ekonomije, politike i fizike. To bi se trebalo učiti zajedno i djeca bi trebala razumjeti veze. Takve teme je poželjno obrađivati u obliku projekta.

4) „Sastavljanje timova za učenje“ – ukidanje razredne nastave

Precht zagovara da se u korist motivacije za učenje i individualnog napretka najkasnije do 7. razreda prijeđe na sastavljanje timova za učenje koji bi trebali zamijeniti konvencionalnu razrednu nastavu.

5) „Produbljivanje odnosa“ – podjela škole na domove

Da bi se produbio odnos između učenika i učitelja, ali i unutar nastavničkog kolegija, Precht predlaže rastavljanje škole na pojedinačne domove. Tako bi veliki nastavnički kolegiji anonimaca trebali biti zamijenjeni mnogo manjim skupinama. Po uzoru na roman "Harry Potter", učenici će pripadati određenom domu i poučavat će ih isti učitelji od prvog do desetog razreda. Za povećanje motivacije domovi će stalno sudjelovati na natjecanjima, na primjer turnir u čitanju.

6) „Poticati vrijednosti“ – poticati identifikaciju učenika sa školom

Precht predlaže rituale i ceremonije kao što su na primjer zajednički obroci, vjerski festivali ili oproštajne ceremonije. To ne pojačava samo identifikaciju sa školom, nego služi i zbližavanju domova unutar škole.

7) „Uljepšati mjesto za učenje“ – nova školska arhitektura treba pobuditi volju za učenjem

Trenutačno većina škola podsjeća na bolnice ili zgrade vojne uprave. Svaka bi škola trebala biti decentralizirana prema domovima i organizirana poput (studentskog) kampusa.

8) „Trenirati koncentraciju“ – trening od prvog razreda

Precht smatra da je zadatak škole da se brine o koncentraciji i miru. Stoga učenike treba trenirati od prvog razreda da se znaju umiriti i osvrnuti na vlastito ponašanje.

9) „Odbaciti ocjene“ – individualne opisne ocjene su bolje

10) „Neka uče cijeli dan“ – cjelodnevna nastava kako bi se smanjila opterećenost i štetne posljedice

Precht zagovara cjelodnevni boravak kako bi se smanjilo opterećenje. Time je mislio da se relevantno učenje odvija u školi, pa da djeca nakon toga budu slobodna. U poludnevnoj nastavi djeca nose kući još i domaći rad ili su im potrebne instrukcije pa često nemaju nikakvog odmora od škole. Osim toga, tako će se smanjiti štetno djelovanje pritisaka pojedinih roditeljskih domova.

..................

NAPOMENA: 

  • Familie.de – njemački portal sa savjetima za odgoj djeteta od rođenja do tinejdžerske dobi.
  • Richard David PRECHT – njemački filozof i autor popularnih znanstvenih knjiga s raznim filozofskim temama, voditelj TV emisije „Precht“, počasni profesor na Sveučilištu Lüneburg te na višoj muzičkoj školi "Hanns Eisler" u Berlinu.
  • Izvor: familie.de
Vezani članci
Školski portal: Jednom učitelj, uvijek učitelj

Jednom učitelj, uvijek učitelj

Kad smo nedavno bili u kinu, djevojčica pokraj mene je…

Školski portal: Na praksu idu u Sloveniju i Njemačku

Na praksu idu u Sloveniju i Njemačku

Desetero učenika zanimanja vodoinstalater, plinoinstalater i instalater grijanja i klimatizacije…

Školski portal: Četiri mjeseca eksperimenta bez zadaće daje rezultat

Četiri mjeseca eksperimenta bez zadaće daje rezultat

Tako će i ostati jer njihova učiteljica Sandra Filipović, s još…

e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Zlatne medalje robotičarima 'Školske knjige' i ' Yazaki Croatia teama'

Zlatne medalje robotičarima 'Školske knjige' i ' Yazaki Croatia teama'

Mladi robotičari nastoje sudjelovati na natjecanjima…

Školski portal: Jednom učitelj, uvijek učitelj

Jednom učitelj, uvijek učitelj

Kad smo nedavno bili u kinu,…

Školski portal: Seminar o suvremenim metodama u učenju i poučavanju

Seminar o suvremenim metodama u učenju i poučavanju

Seminar je održan u 3 susreta…

E-priručnik Školske knjige

E-priručnik Školske knjige

E-priručnik jest predivan digitalni svijet koji…

Neke su stvari važnije od petica!

Neke su stvari važnije od petica!

Oduvijek se divim vrijednoj, posvećenoj djeci…