Savjeti stručnjaka
SJEDENJE, TRČANJE, ČITANJE...
Dječaci koji mirno sjede teže će naučiti čitati
objavljeno: 25. siječnja 2017.

Prema novom istraživanju provedenom u Finskoj, sve im to pomaže da budu bolji u čitanju. Pogotovo u ranim godinama.

Studija koja je objavljena u časopisu Journal of Medicine and Sport otkriva da, što više vremena djeca u prvom razredu provedu u sjedećem položaju, a manje vremena u nekoj tjelesnoj aktivnosti, tim će manje napredovati u čitanju idućih godina. U prvom razredu puno vremena provedenog u sjedećem položaju i nedostatak trčkaranja negativno su utjecali na njihove matematičke sposobnosti.

Među djevojčicama dugotrajno sjedenje bez kretanja nije utjecalo na njihovu sposobnost učenja.

Istraživači sa Sveučilištu istočne Finske analizirali su studije koje mjere tjelesnu aktivnost i vrijeme sjedenja na 153 djece u dobi od 6 do 8 godina. Te studije koristile su kombinirani senzor koji mjeri otkucaje srca i kretanje, a istraživači su djeci podijelili standardizirani test iz matematike i čitanja.

„Otkrili smo da su niže razine umjerene do energične tjelesne aktivnosti, više razine sjedilački provedenog vremena i pogotovo njihova kombinacija povezani sa slabijim vještinama čitanja kod dječaka“, kaže se u studiji.

Iako je testna grupa bila mala, a skandinavski školski sustav ionako je iznimno uspješan, studija je ponudila neke dokaze za ono o čemu roditelji razmišljaju već dugo: mi možda ne educiramo dječake na pravi način.

Dok se pritisak na škole da pokažu dokaze učenja povećava, mnogi edukacijski sustavi su pokušali pružiti akademski bogatiji okoliš. Ali, ponekad to dolazi uz cijenu tjelesne edukacije, koja se često smatra opcijom umjesto jednom od osnovnih vještina koje učenik mora svladati.

Novac i školski sati koji su nekad ulagani u satove tjelesnog sad se ulažu u knjižnice, znanstvene laboratorije i bolje tehnološke uređaje. Sve su to korisni alati, ali potiču sjedilački način učenja.

Dodajte tome oslanjanje na testiranje koje, ponovno, također ima svoju vrijednost, i dobili ste djecu koja svakodnevno sjede sve dulje i dulje.

Neke škole uopće ne zahtijevaju tjelesni odgoj ili odmor.

Veza između vježbanja i učenja nije nova, ali finska studija pruža snažne objektivne dokaze koji pokazuju da bi povećani naglasak na sjedilačkim akademskim aktivnostima među najmlađim učenicima mogao biti uzaludan ako dolazi po cijenu tjelesne aktivnosti.

Dječaci čiji su dani bili više sjedilački kad su bili u prvom razredu (ključnoj godini za učenje čitanja) manje su napredovali u čitanju u drugom i trećem razredu. Oni su također bili lošiji u matematici te iste godine.

Autori nisu sigurni zašto je razlika između dječaka i djevojčica tako velika.

Jedna mogućnost je to da je malo djevojčica sudjelovalo u studiji pa je možda to utjecalo na rezultate. Štoviše, to možda ima manje veze s razlikom između muškog i ženskog mozga – na djevojčice bi faktori poput roditeljske potpore, prihvaćanja vršnjaka, pozitivnog stava učitelja i njihove vlastite motivacije mogli više utjecati na njihova akademska postignuća.

…………………..

NAPOMENA:

  • Time je američki tjedni časopis koji pokriva svjetske teme u politici, znanosti i društvu te važne događaje iz povijesti. Smatra se jednim od najutjecajnijih časopisa današnjice, a poznat je i po tome što svake godine odabire osobu godine, koja se obično nađe na njegovoj naslovnoj stranici. Prvo izdanje časopisa Time bilo je 1923. godine.
  • Izvor: time.com