Savjeti stručnjaka
KAKO USPJEŠNO BACITI 'UDICU'
Kako pobijediti u bitci za pozornost učenika – svakih deset minuta
objavljeno: 10. veljače 2017.

Usred noći suočio sam se s naoružanim provalnikom u svom domu. Iako je sve trajalo samo 45 sekundi prije nego je stigla policija i uhitila osumnjičenog, dijelovi događaja neizbrisivo su urezani u moju memoriju. Moj mozak, potpuno probuđen neposrednom prijetnjom meni i mojoj obitelji, neće nikada zaboraviti to iskustvo.

Događaji nabijeni emocijama opstaju puno dulje u našoj memoriji i aktiviraju se većom preciznošću nego neutralna sjećanja. Istraživanja pokazuju da emotivna napetost fokusira pozornost na suštinu iskustva, a nauštrb perifernih detalja. Mozak pamti emotivnu komponentu iskustva bolje nego bilo koji drugi aspekt. S vremenom oživljavanje suštine priziva u sjećanje i detalje pa naš um teži potpunoj slici koncepta ili događaja.

Dok čitate ovaj odlomak, milijuni senzornih neurona u vašem mozgu se pali istovremeno. Svaki nosi poruku nadajući se uhvatiti vašu pozornost. Samo nekoliko će u tome uspjeti. Uspijevaju oni koji su povezani s memorijom, interesom i sviješću. Mozak neprestano skenira senzorne horizonte, procjenjuje događaje prema potencijalnom interesu ili važnosti, dajući važnijima prioritet.

Pomaže li učenju ako povećamo pozornost? Nego što nego pomaže! Što više pozornosti mozak posvećuje određenom podražaju, informacija će biti bolje razrađena i dešifrirana – i pohranjena. Istraživanja pokazuju da je veća pozornost uvijek jednaka boljem učenju.

Naš mozak uvijek traži veze između koncepata ili značenja jer to povećava vjerojatnost da ćemo zapamtiti detalje. Stvaranje veza između koncepata povećava našu sposobnost pamćenja 40 posto. Jedna od najčešćih pogrješaka koje učitelji čine je povezivanje što više informacija bez povezivanja koncepata, žrtvujući učenje za temeljnost. Trebamo povezivati koncepte, suštinu ili gledišta i učiniti detalje važnima za njih, inače im mozak neće posvetiti dovoljno pozornosti kako bi ih zapamtio.

Istraživanja su pokazala da se većina ljudi mentalno odjavi već nakon otprilike 10 minuta predavanja ili lekcije. Zašto? Nitko ne zna. Ali, ta činjenica nalaže imperativ poučavanja: nađite način da probudite i zadržite pozornost učenika na određeno vrijeme.

Da biste držali učenike zainteresiranima, morate dobiti bitku za njihovu pozornost svakih 10 minuta. Zovem to pravilom 10 minuta. Svakih deset minuta bacim „udicu“ kako bih povratio fokus na temu. Također, organiziram materijal hijerarhijski jer to je način na koji mozak procesuira informacije. Važno je objasniti koncept lekcije te svaki novi koncept naglasiti i ponovno objasniti kako ne bi bilo problema u njihovu povezivanju. Da biste to postigli, možete koristiti „udice“.

Uspješne udice obično imaju tri kvalitete:

  • izazivaju emotivnu reakciju
  • povezuju učenike s temom
  • uklapaju se između 10-minutnih modula (sumira prethodni modul ili najavljuje novi modul).

Vodeći računa o strategijama zadržavanja pozornosti i pravilima funkcioniranja mozga koja stoje iza toga, možete pobijediti u bitci za pozornost učenika i poboljšati zadržavanje informacija.

………………

NAPOMENA:

  • Amle.org – službena web stranica Asocijacije za obrazovanje srednje razine (eng. AMLE – The Association for Middle Level Education). AMLE je vodeća međunarodna organizacija za unaprjeđenje obrazovanja učenika od 10 do 15 godina.
  • Članak je prilagođen, uz suglasnost autora, iz poglavlja 4 knjige Johna MEDINE, Pravila mozga, 12 principa preživljavanja i uspjeha na poslu, kod kuće i u školi. Autor knjige John MEDINA je molekularni biolog, a cijeli život zanima ga način na koji um reagira i organizira informacije.
  • Izvor: amle.org