Mogućnost ranijeg upisa nude svi kantoni. Osim dobi djeteta, odlučujući je i stupanj razvoja. To se provjerava na različite načine, ovisno o kantonu i školi. Kanton Bern traži, na primjer, osim prijave roditelja, i dokaz nadležne službe za razvoj djeteta. O zahtjevu odlučuje školski odbor. Moguće je uložiti prigovor. U praksi se, ovisno o kantonu, od pet do deset posto djece pojavljuje u sustavu prije nego je to predviđeno.
Mnogi roditelji vjeruju da rani upis u školu vodi boljem uspjehu, a time i boljim šansama za zaposlenje. Istraživanja pokazuju da se prednost kasnije uvijek izjednači, osim kod osobito nadarenih. Njemačka studija o upisu u školu IGLU pokazuje da su starija djeca znatno uspješnija.
Najmlađi u razredu su često hiperaktivni
Rezultati tih istraživanja doveli su do toga da u Njemačkoj trend ranijeg upisa djece školu opada, a podnošenje zahtjeva za odgodu raste.
Također, studija Centra za europska ekonomska istraživanja govori protiv ranog upisivanja djece u školu jer djeca ranije upisana u školu rjeđe idu u gimnaziju.
Njemački obrazovni ekonomist Andrea MÜHLENWEG pripisuje rano upisanoj djeci još neke nedostatke: „Najmlađi u razredu su često hiperaktivni, najmanje izdržljivi i teže se prilagođavaju promjenama“.
Što pomaže roditeljima u odlučivanju? Pri zahtjevu za upis morate biti sigurni. Ako imate sumnji, radije se ostavite ranog upisa.
Ovo dijete mora ponijeti u školu.
…………. o O o ………….
NA ŠTO VIŠE PITANJA MOŽETE ODGOVORITI S DA, TO JE VAŠE DIJETE SPREMNIJE ZA ŠKOLU
…………. o O o ………….
■ SOCIJALNO PONAŠANJE
- Ostvaruje li vaše dijete rado kontakte?
- Može li osjećati pripadnost grupi?
- Može li izraziti svoje potrebe na primjeren način?
- Može li se braniti a da ne postane nasilno?
- Može li se uklopiti u grupu?
- Može li pričekati?
■ SAMOSTALNOST
- Može li se samo odjenuti?
- Moželi svoje stvari držati organiziranima?
- Može li provestI odluke ciljano?
■ PONAŠANJE U RADU
- Može li dulje biti skoncentrirano na jednu stvar?
- Može li slušati?
- Može li samostalno raditi?
■ JEZIK
- Može li nešto što je čuo ponoviti vlastitim riječima?
- Govori li razumljivo?
- Razumije li upute i zabrane?
■ TJELESNI RAZVOJ
- Može li držati ravnotežu, skakati, okretati se?
- Je li njegovo zdravlje relativno stabilno?
- Je li razvijeno u skladu sa svojom dobi?
- Može li rezati, lijepiti, sastavljati?
■ PROMATRANJE, UČENJE, RAZMIŠLJANJE
- Može li razlikovati boje?
- Prepoznaje li jednostavne oblike?
- Može li brojiti?
- Postavlja li pitanja kako bi bolje razumjelo svoju okolinu?
- Prepoznaje li jednostavne ljudske odnose?
- Poznaje li osnovne prostorne i vremenske uvjete?
■ STAV O ŠKOLI
- Želi li dijete samo od sebe ići u školu?
- Može li se nositi s neuspjehom i kritikom?
………………
NAPOMENA:
- Beobachter – dvomjesečni magazin sa savjetima za obitelj, zdravlje, financije, stanovanje, poljoprivredu, kućanstvo.
- Izvor: beobachter.ch