Savjeti stručnjaka
IDEJA ZA NASTAVU | PROGLEDAJTE ZAJEDNO NOVIM OČIMA
‘Škola kroz vrijeme’ kao nastavna tema – 10 aspekata usporedbe
objavljeno: 6. ožujka 2017.

…nekadašnju školsku svakodnevicu s današnjom, kako biste ju mogli vidjeti novim očima.

Možete, na primjer, učenicima podijeliti zadatak da intervjuiraju svoje roditelje, djedove i bake. Što su otkrili o školskom sustavu iz njihova doba? Koje sličnosti i razlike primjećuju? Što je tad bilo najteže, a što najljepše? Svaka generacija će imati različit odgovor, ali u svakom slučaju osigurat će vam zabavan materijal za raspravu u učionici. Alternativa je pustiti učenike da provedu vlastito istraživanje i skupe sve činjenice o školi određenog doba. Također možete razraditi manje podteme i raspravljati o određenim aspektima. Nudimo vam deset aspekata za razmatranje.

10 ASPEKATA ZA USPOREDBU

1)  Obaveza školovanja

„Ne znam zašto se uopće mora ići u školu!“ rečenica je koja se ponekad izgovara iz bijesa. Odlazak u školu danas mnogi učenici smatraju dosadnom prisilom. Kad je uvedena obaveza školovanja, bilo je to veliko postignuće – omogućiti svim učenicima pristup obrazovanju. Nekad nije bilo samo po sebi razumljivo da se djeca šalju u školu. Roditelji nisu imali financijske mogućnosti ili su djeca morala biti radna snaga.

2)  Nadzor i podrška

Usko je vezano za prvu točku. Mnogim roditeljima nedostajalo je sredstava i znanja da bi podržali svoju djecu. Danas djeca imaju roditelje koji njihovo obrazovanje shvaćaju vrlo ozbiljno, stalno ih potiču na učenje, drže na oku njihove domaće zadaće. Bilo to djeci stresno ili ne, nekad tolika potpora roditelja nije bila samorazumljiva.

3)  Izbor predmeta

Čitanje, pisanje, računanje, religija i mnogo pjevanja. Dugo je ponuda predmeta u školi bila vrlo ograničena. Kasnije su uvedeni tjelesni odgoj i domaćinstvo. Nisu postojale široke mogućnosti obrazovanja, a izborni predmeti bili su nezamislivi.

4)  Oprema

Očito nije bilo laptopa, tableta, pametne ploče. Iz današnje perspektive, tada je sve bilo spartanski neudobno. Krute drvene klupe u kojima se moralo sjediti uspravno i ravno, usporedo postavljenih stopala i s rukama na stolu, što je pridonosilo znatno strožoj atmosferi. Prije sto godina, umjesto bilježnica, postojale su male ploče s kredom koje su učenici uvijek iznova brisali. Kasnije se pisalo umakanjem pera u tintu. Umjesto uobičajenog grijanja, postojala je samo jedna peć koja grije veliku učionicu i tko je sjedio daleko od peći morao se, nažalost, tresti od studeni.

5)  Nastavni stil

Prije se nije gledalo na individualno učenje i razvoj. Fokus je bio na marljivosti, disciplini i poslušnosti. Govoriti je smio samo onaj tko je prozvan i morao je pritom stajati. Brbljanje za vrijeme nastave nije postojalo. Prije se sve činilo na vrijeme i prema naredbi. Tko je s tim imao problema brzo je osjetio posljedice.

6)  Kažnjavanje

Možda su vas bake i djedovi već izvijestili o svojim iskustvima. Nekad je tjelesno kažnjavanje bilo uobičajeno. Neposlušni učenici udarali su se štapom ili šibom po prstima i dlanovima. Mnogi nekadašnji učenici imaju loša iskustva, na primjer kad rane još nisu zacijelile, a slijedila je nova kazna. U Bavarskoj je tjelesno kažnjavanje službeno zabranjeno tek 1980-ih godina. Zloglasno šibanje nije, dakle, bilo tako davno.

7)   Veličina razreda

Kad danas kažemo veliki razred, mislimo na razred s više od 3o učenika. Nekad je u učionici sjedilo i do sto učenika svih dobi. Učitelj je poučavao učenike različite dobi i razine znanja u jednoj prostoriji.

8)  Uloga učitelja

Nekad je učitelj prije svega bio osoba od autoriteta koja je imala zadatak prenijeti znanje učenicima. Danas je uloga učitelja promijenjena. On je više savjetnik za učenje, odgojitelj i osoba od povjerenja. Umjesto “usađivanja” znanja, njegov je zadatak potaknuti učenike da samostalno uče, ojačaju samopouzdanje i steknu vještine potrebne za budućnost.

9)  Rodne uloge

Ženama je dopušteno biti učiteljica od 1890. godine. Dugo su čak i učenici imali fiksne rodne uloge. Dok su dječaci vježbali računanje i geometriju te se spremali za ratne vještine na tjelesnom odgoju, djevojke su učile ručni rad i domaćinstvo, pripremajući se za vođenje kućanstva.

10)  Mogućnosti i perspektive

Prije je školski sustav služio uglavnom praktičnoj primjeni, bio je priprema učenika za namijenjene uloge. Današnji se široki raspon predmeta i tema ponekad čini previše nejasnim i nedovoljno konkretnim, ali nudi mnogo više mogućnosti. Učenici se mogu odlučiti za najrazličitija područja obrazovanja, odabrati zanat ili izabrati akademsku karijeru. Imaju mogućnost odabrati profesiju potpuno različitu od one kojom se bave njihovi roditelji, što je nekad bilo rijetkost.

………………

NAPOMENA:

  •  Scook.de – internetska platforma za učitelje i učenike sa savjetima za učenje i idejama za nastavu, s više od 1000 knjiga, e-udžbenika, stručne literature i nastavnih materijala.
  • Izvor: scook.de