Savjeti stručnjaka
UČITELJI MORAJU DUBOKO RAZUMIJEVATI PROCES UČENJA
Pedagoško znanje učitelja nije statično, nego dinamično i preobrazivo
objavljeno: 8. ožujka 2017.

Dobar primjer je medicinska profesija, gdje stalno rastuće tijelo znanstvenog znanja pronalazi svoj put u profesionalne prakse. Važna dimenzija onoga što čini uspješnog liječnika danas je sposobnost primjene znanstvenog znanja u vlastito iskustvo i susrete s pacijentima uz odgovarajuću komunikaciju, savjet i empatiju.

Događa li se nešto slično u učiteljskoj profesiji?

Učitelji također rade sa znanjem. Da bi uspješno stimulirali učenje svojih učenika, učitelji se stalno oslanjaju na široko znanje. I, naravno, učitelji rade s predmetnim znanjem.

Učitelji matematike moraju dobro razumjeti matematički sadržaj i osjećati se samopouzdano u korištenju matematičkih koncepata. Ali, znanje učitelja matematike ide puno dalje od znanja matematičara.

Oni moraju mobilizirati predmetno znanje, transformirajući ga u zanimljivo i obogaćujuće iskustvo poučavanja i učenja.

Osim specifičnog znanja iz predmeta, učitelji moraju duboko razumijevati proces učenja, ono što učenike s njihovim različitim talentima i uvjetima može motivirati i inspirirati.

Ta vrsta znanja – pedagoško znanje – jedinstveno je za poučavanje.

OECD-ov Centar za edukacijsko istraživanje i inovaciju (CERI) pokrenuo je projekt  inovativnog poučavanja za uspješno učenje (ITEL)  kako bi pokušao bolje razumjeti pedagoško znanje učitelja: kako se razvija, kako ga učitelji stječu, kako transformiraju i koriste u poučavanju. Projekt ne gleda na pedagoško znanje kao na statičnu karakteristiku pojedinih učitelja, nego kao na dinamičan, stalno promjenjiv aspekt profesije. Projekt se također bavi pitanjima dinamike učiteljske profesije na koja ne postoje jednostavni odgovori. Je li pedagoško znanje ažurirano i dobro prilagođeno potrebama praksi poučavanja 21. stoljeća? Kroz koje kanale učitelji mogu steći pedagoško znanje? Je li znanje neprestano ažurirano i poboljšavano novim istraživanjima? Kako učitelji i edukatori učitelja dijele svoje pedagoško znanje? Možemo li procijeniti kvalitetu temelja pedagoškog znanja u učiteljskoj profesiji diljem zemalja?

CERI-jeva najnovija publikacija Pedagoško znanje i promjenjiva priroda učiteljske profesije“  bavi se tim pitanjima, predstavljajući istraživanja i ideje iz raznih perspektiva o pedagoškom znanju kao osnovnoj komponenti učiteljske profesije. Bavi se i dinamikom znanja u učiteljskoj profesiji uzimajući u obzir promjenjive zahtjeve nametnute učiteljima te istražuje kako se pedagoško znanje učitelja može izmjeriti.

Najvažnije od svega, izvještaj izlaže konceptualne temelje za empirijsku studiju o pedagoškom znanju učitelja koja će biti objavljena ovog ljeta. Tijekom posljednjih dviju godine projekt ITEL razvio je pilot-studiju koja procjenjuje pedagoško znanje učitelja, studenata učitelja i edukatora učitelja u pet zemalja OECD-a. Rezultati te studije omogućit će vrlo važnu početnu točku za ambiciozniju i veću ITEL-ovu glavnu studiju.

Neki ljudi definiraju poučavanje kao umjetnost. Ako to znači da poučavanje zahtijeva genijalnost, kreativnost i gotovo umjetničku vičnost, sigurno su u pravu. Ali, biti kreativni majstor nije dovoljno da biste bili uspješan učitelj, onaj koji će ostaviti trag u umovima i životima svojih učenika.

To zahtijeva sofisticirano znanje koje učitelji mogu iskoristiti u svakodnevnoj praksi. Dobri učitelji ne poučavaju iz knjiga, “primjenjujući” udžbeničko znanje. Oni rade nešto puno izazovnije: integriraju znanstvenu građu u svoje učiteljsko ponašanje i neprestano mobiliziraju te komadiće znanja koji mogu usmjeriti njihovu profesionalnu praksu prema najboljim mogućim iskustvima učenja za njihove učenike. Samo ako razumijemo i cijenimo kako se taj proces događa možemo zaista shvatiti što znači biti “dobar učitelj”.

…………………….

NAPOMENA:

  • Blog OECD Education & Skills Today raspravlja o postojećim i novim problemima u edukaciji, koji uključuju uspješnost učenika na međunarodnim testovima (PISA), vještine 21. stoljeća, kretanja u višoj edukaciji, učenje u ranom djetinjstvu i drugo.
  • Dirk Van DAMM, voditelj Odjela za inovaciju i mjerenje napretka, Uprava za obrazovanje i vještine, OECD
  • Izvor: oecdeducationtoday.blogspot.hr