Savjeti stručnjaka
OŠ LOVAS, LOVAS
Kazalište u kutiji
objavljeno: 20. ožujka 2017.

Otkrivanje neposredne životne stvarnosti, ljudi i prostora u kojem živimo u učenicima izaziva radost, a posljedično i znatiželju te želju za dodatnim istraživanjem i stvaranjem. Učenici provode vrijeme izvan zidova školskih učionica, osjećaju se slobodnijima te vrlo rado sudjeluju u svim oblicima rada.

Skupinski rad osobit im je izazov jer međusobno razgovaraju, pregovaraju, dolaze do zaključaka i uspješno rješavaju probleme i zadatke koje smo predvidjeli planom izvanučioničke nastave.

Suvremeni metodički pristupi kao istraživačka nastava i projektna nastava vrlo se lako uklapaju u nastavu izvan učionice, a mjerljivi rezultati učeničkog rada često nas oduševe. Zaista, izvanučionička nastava pravo je osvježenje u nastavnom procesu, i učenicima i nastavnicima.

No, što ako ste kilometrima udaljeni od najbližeg muzeja, kazališta, kina? Ako roditelji nisu u mogućnosti financirati vaše ideje i planove posjeta ključnim kulturnim institucijama? Ako škola, ni uz najveći trud, ne može naći sredstva kojima bi pomogla u podmirivanju troškova izvanučioničke nastave?

Zahvaljujući dosezima suvremene tehnologije uvijek možete otići na virtualno putovanje ili virtualni obilazak. Mnoge svjetske kulturne institucije nude virtualni obilazak svojih prostora, a mogućnost upotrebe virtualnih obilazaka među prvima je prepoznao Microsoft.

Platforma Microsoft Education omogućuje vam da korištenjem svima poznatog i sveprisutnog Skypea (Skype Virtual field trips) virtualno otputujete izvan vlastite učionice i posjetite nacionalni park ili svjetski poznati muzej uz stručno vodstvo. Potrebno je samo prijaviti se na Microsoftovu platformu i dogovoriti termin s ustanovom koja pruža uslugu virtualnog obilaska. Virtualna putovanja postala su sve zanimljivija i traženija pa vrlo brzo možemo očekivati da će se i hrvatske ustanove priključiti tom trendu.

  • Ali, postoji li mogućnost da učenici rade u skupini, osjete radost otkrivanja i istraživanja, kreativno razmišljaju i pronalaze odgovore na projektna pitanja, i to u učionici i bez virtualnog obilaženja institucija?

Projekt „KAZALIŠTE U KUTIJI“ pokušao je učenicima u četiri nastavna sata približiti kazalište, njegovu povijest i način rada. Učenici nisu bili u mogućnosti posjetiti kazalište, ali su samostalno istražujući dostupne i unaprijed pripremljene materijale otkrivali svijet „dasaka koje život znače“, upoznali se s dugotrajnim procesom nastanka kazališne predstave i njezinim ključnim nositeljima.

Stečena znanja učenici su primijenili stvarajući zajednički model kazališta. U izradi modela poslužili su se LEGO kockicama. Zajednički model sadržavao je sve važne sastavnice kazališta – od „tete“ koja prodaje karte pa sve do kulisa i rekvizita na pozornici.

Kazalište

Učenici su pozornost obratili na sve detalje pa je naše kazalište imalo i odličnu rasvjetu, zastore i udobna mjesta za gledatelje. Osobit trud uložili su u osmišljavanje prostora iza scene, pa smo tamo susreli glumce koji čekaju trenutak svojeg izlaska na scenu, šaptača, scenografa, redatelja i vatrogasca koji bi spremno otklonio i najmanju opasnost od požara.

 Redatelj s dramskim tekstom, glumci koji se penju na scenu, šaptač

 

Iza scene vlada prava gužva

Iza scene bile su i kulise za sljedeći čin, u kojem se radnja odvijala na moru. Scenograf i kostimograf trčali su s jedne strane na drugu pripremajući kostime i rekvizite. Gradeći model kazališta učenici su praktično primijenili sva znanja koja su stekli istraživanjem teme te se odlično zabavili. No, tu nije bio kraj.

Posljednji dio projekta od učenika je zahtijevao da samostalno pripreme vlastitu kazališnu predstavu i smjeste je u svoje kazalište – kutiju koju su kreativno pretvorili u pozornicu.

 

U projektu su učenici stekli dugotrajno znanje i koristili vještine i kompetencije primjenjive u svakodnevnom životu.

ISTRAŽIVALI SU I PRONALAZILI VLASTITA OBJAŠNJENJA, surađivali i opažali. Vjerujem da će radost istraživanja i stvaranja prenijeti i na sljedeći projektni zadatak.

Koliko god bilo teško i izgledalo nemoguće, svaka ideja nađe način da se ostvari. Kazalište je možda zaista kilometrima udaljeno, no zapravo, ono je tu – u kutiji.

……

Marko BRAJKOVIĆ, OŠ Lovas, Lovas