Školstvo u medijima
DOKAZANA METODA KOJA POVEĆAVA POZORNOST I ZADRŽAVANJE INFORMACIJA
‘Črčkane bilješke’ i kako ih koristiti
objavljeno: 22. svibnja 2017.

Nedavna studija psihologinje Jackie ANDRADE otkrila je neke fascinantne informacije o aktivnosti našeg mozga dok crtkaramo.

U istraživanju su dvije grupe ljudi u odvojenim sobama slušale snimku dugog i dosadnog telefonskog razgovora. Jednoj grupi je dopušteno da crtkaraju dok slušaju. Žena na snimci je brbljala o zabavi i ljudima koji su došli, vremenu, kućama, putovanjima.

Kad je snimka završila, papiri su im oduzeti i sudionici su zamoljeni da se prisjete informacija koje su upravo čuli. „Crtači“ su nadmašili necrtače, prisjećajući se 29 posto više informacija od njih.

Jednim dijelom je to zato što „crtkaranje“ ne koristi puno „izvršne“ snage mozga, nego ga aktivira. Zahtijeva tek onoliko kognitivnog napora koliko je dovoljno da vam pomogne skoncentrirati se, učiti i pamtiti, što vodi povećanju zadržavanja informacija.

Isto tako, više istraživanja mozga je potvrdilo da bojenje donosi istu vrstu koristi.

Mozak je podijeljen na dvije hemisfere. Između lijeve i desne polutke je snop neuralnih niti i taj središnji dio mozga se naziva žuljevito tijelo (corpus callosum).

Naš cilj kao učitelja trebao bi biti poticati komunikaciju preko žuljevitog tijela jer se tako unaprjeđuje učenje.

Integriranje boje u nastavu aktivira obje hemisfere mozga istovremeno. Kad se učenik bavi bojenjem, crtanjem ili ukrašavanjem, dvije strane mozga djeluju zajedno.

Efekti međulateralne aktivnosti mozga:

  • Memorija
  • Fokus
  • Opuštanje
  • Rješavanje problema
  • Pozornost
  • Kreativnost
  • Energija
  • Oprez
  • Koncentracija
  • Angažman
  • Koordinacija
  • Zadržavanje

Strategija koju nazivam “črčkane bilješke” kombinira:

  • svrhovito bojenje
  •  črčkarije
  • prilagođene studentske zadatke
  • i posebno dizajnirane vizualne okidače.

Strategija „črčkane bilješke“ potkrijepljena je istraživanjem i nudi zabavnu, ali strogu kombinaciju interaktivnih bilježaka i poticanja aktivnosti mozga!

KOJE SU PREDNOSTI ČRČKANIH BILJEŠKI?

One imaju sve najbolje značajke grafičkog organizatora ili vodiča, ali s dogradnjama pogodnima za mozak. Pri radu na stranici s črčkanim bilješkama učenici ispunjavaju različite zadatke, uključujući bojenje, crtanje i ukrašavanje. Uvedeni su u nove informacije, obavljaju poslove, vježbaju nove vještine i izgrađuju memorijske veze u mozgu.

Vizualne analogije ugrađene su u stranicu. Pokretači memorije su još jedna ključna vizualna značajka.

Stranice črčkanih bilješki maksimiziraju učenje i zadržavanje. Učenikov ponos na svoje vlasništvo, opuštanje u razredu i jednostavna implementacija učitelju su samo bonus!

U interakciji sa stranicama črčkanih bilješci učenici ispunjavaju zadatke što ih je dizajnirao učitelj, a sastavljene su da maksimiziraju razumijevanje i zadržavanje novog gradiva.

Učenici mogu oblikovati riječ iz vokabulara u dijagram ili crtež i obojiti posebne okidače memorije i formirati konekcije u mozgu putem vizualnih analogija.

Ta strategija kombinira vizualno, auditivno i kinestetičko učenje.

KAKO KORISTITI ČRČKANE BILJEŠKE

Črčkane bilješke su stvarno svestrane! Korištenje ovisi o vašim učenicima i kulturi učionice. Ne postoje pravi ili pogrješni načini. Budite fleksibilni i mogli biste se zadiviti kad primijetite da onaj klinac koji nikad ne sluša sada iznenada obraća pozornost.

Za početnike sam pripremila nekoliko savjeta koji vam mogu koristiti dok istražujete vlastiti stil za implementaciju črčkanih bilješki.

1. Uključite ih u svoje uobičajeno predavanje lekcije

Da bi se povećale prednosti, skiciranje, crtanje ili bojenje trebalo bi se odvijati dok učenici primaju verbalni / auditivni unos. Sjetite se da su u studiji s telefonskim razgovorom znanstvenici doznali da bojenje ili črčkanje zahtijevaju samo onoliko usredotočenosti da vas drži dalje od isključivanja, ali ne i dovoljno da vas samostalno isključi. Dakle, da bi se maksimizirao taj učinak, predavanje bi trebalo biti fokusirano i aktivno dok traje ispunjavanje črčkanih bilježaka. To nije samo bojenje stranica. Moraju postojati vizualne konekcije na kojima treba raditi.

2. Upotrijebite projektor

Pokušajte uz pomoć projektora prikazati stranicu za bilješke koju ćete podijeliti. Zatim, dok tumačite i ispunjavate listić, dodajte informacije koje biste inače predavali u uobičajenom iznošenju novog gradiva. Dok vi govorite i ispunjavate svoj listić, učenici će imati dovoljno vremena da uljepšaju svoje stranice. Nećete morati posebno objašnjavati črčkanje i bojenje.

3. Pokažite ispunjeni primjerak

Objasnite djeci o čemu je riječ. Nekima će trebati malo usmjeravanja ili službena potvrda da zaista smiju pustiti mašti na volju. Trebali biste poticati personalizaciju i kreativnost.

4. Postavite vremenska ograničenja

Kad završite s predavanjem, svakako ih zaustavite, kao što biste to učinili s klasičnim bilješkama. Prijeđite na sljedeći dio svog plana. Učenici koji žele nešto dodati mogu to učiniti kasnije, tijekom slobodnog vremena ili kod kuće. Nemojte dodavati vrijeme predavanja samo za bojenje. To nije svrha. Ako učenici žele više bojiti, ukrasiti cijelu stranicu ili dodati milijun malih spirala, to je u redu. Ali, kad predavanje završi, koristi za mozak počinju se smanjivati. Vodite učenike kroz črčkanje tijekom predavanja. Dopustite im da kite slova riječi ne bi li im to pomoglo da se riječi zadrže u njihovu pamćenju. Pokažite im kako se usredotočiti na vizualne okidače koji će se urezati u njihov mozak.

Otvoreno istaknite koristi strategije za mozak

Upoznajte svoj razred s novom strategijom učenja! Već će automatski voljeti črčkanje, ali možete ih poučiti i istraživanjima mozga! Oni će biti uzbuđeni što imaju priliku isprobati pristup i tada će početi primjećivati ​​da se moždani efekti događaju!

………………

NAPOMENA:

  • Minds in bloom – blog za učitelje, izvor kreativnih ideja i strategija za učionicu. Na blogu objavljuju mnogi gostujući učitelji ili blogeri.
  • Izvor: minds-in-bloom.com