Školstvo u medijima
PO I NJEGOV UČITELJ PROTIV DEFETIZMA
Lekcije Kung-Fu Pande
objavljeno: 28. lipnja 2017.

Neodoljivi Po (Kung-Fu Panda) polako vam se uvlači u kožu. Taj divan lik mogao bi biti bilo koji od naših učenika koji teško hvata korak s vršnjacima, koji je podcijenjen i prisiljen voljeti stvari za koje zapravo ne mari puno. Protagonista ove priče u životu pokreće jedino ljubav prema kung-fuu, uz dodatak malo čarolije u njegove monotone i isprazne dane. On živi u imaginarnom svijetu, okružuje se minijaturnim likovima, eksponentima umjetničkih oblika. Njegova sudbina je da ih predvodi. Pozdrav, učitelji! Zvuči poznato? Nismo li se susreli s takvim učenicima – onima koji prosanjanju školski dan, omamljeni, oduzeti, ne pokazuju sklonost onome što im je potrebno ili što im je rečeno? Dobrodošli u Poov svijet!

Najpoučniji trenutak filma je možda kad Poov otac, da bi ga razveselio i odvratio od proklamirane propasti i defetističkog stanja, otkriva oslobađajuću istinu uspjeha. On kaže:

„Tajna je u tome da nema tajnog sastojka. Da biste napravili nešto posebnim, jednostavno trebate vjerovati u njegovu posebnost.“

Koliko često srećemo učenike koji pate od premalo samopoštovanja i loše slike o sebi, opterećeni svime, koji nikad nisu iskusili pobjedničke trenutke i osjećaj pobjede nad samim sobom. Jako malo napora se ulaže u to da im se pokaže da su jednako vrijedni i sposobni, možda čak i sposobniji. Škola je mjesto gdje se dijete oblikuje za život i učitelji bi trebali pomoći da se dovede u poželjan oblik. Proces učenja pažljivo kreiran tako da svako dijete osjeti uspjeh pomaže mu da otkrije svoje jake strane i dosegne svoj potencijal. Pozitivna krivulja učenja pojavljuje se samo kad dijete vjeruje u sebe. Magična transformacija je udaljena samo nekoliko koraka.

Suočen s prijetnjom i opasnošću, protagonist se u trećoj seriji suočava s krizom identiteta. Ključ za rješavanje tog pitanja je lijepo sadržan u riječima učitelja Shifua kad kaže: „Ne želim te pretvoriti u mene. Želim te pretvoriti u tebe.” Možete li zamisliti kakvu paradigmu učenja ovaj pristup implicira?

Još jedna upečatljiva slika u filmu je odnos učitelja i učenika – Shifua i Poa. Shifu je prikazan s dobrim udjelom mana kao i u stvarnom životu. Ima favorite među učenicima uz koje želi postići veličinu. On, također, nije bez sumnje i pogrješaka u razlučivanju prave mogućnosti svojih učenika. Nevoljko je preuzeo zadatak da obučava Poa jer nije izabrao poučavati. Konačno, kad se približi neizbježnoj situaciji, u kojoj mora prihvatiti Poa kao svog učenika i poučiti ga svemu što zna, obavlja svoj posao s najvećom iskrenošću i nedvosmislenom vjerom.

Koristeći inovativne tehnike poučavanja i prilagođena rješenja za učenje s nagradama i poticajima za motiviranje učenika, Shifu uspješno utječe na veliku Poovu transformaciju. Tad Shifu simbolizira situaciju prosječnog učitelja – koji nema izbora u odabiru učenika i često je dužan poučavati učenike koji se smatraju “neprikladnim materijalom”. No, kad bi svi učitelji mentalno prihvatili neizbježnu situaciju da poučavaju i takve učenike, poduzeli sve napore da uvedu djecu na put samootkrivanja i motivacije, gurajući ih da prevladaju ograničenja koja se nameću i razbijaju etikete koje su im nametnute, iznenadili biste se koliko bi Kung-Fu Pandi izišlo iz svog oklopa i zadivilo svijet dotad neviđenom osobnošću.

………………

NAPOMENA: 

  • The Progressive Teacher (TPT) – mjesečni magazin namijenjen unaprjeđenju obrazovanja u Indiji.
  • Izvor: preogressiveteacher.in