Savjeti stručnjaka
ZDRAVLJE UČITELJA JE VIŠE OD IZBJEGAVANJA BOLESTI
Kako učitelji mogu očuvati zdravlje?
objavljeno: 4. srpnja 2017.

Budući učitelji zauzimaju se za to da pitanje zdravlja nastavnika dobije status kakav zaslužuje – čak i izvan edukacije učitelja.

U svom savjetovalištu svakodnevno susrećemo nebrojeno mnogo nezadovoljnih, dezorijentiranih, “izgorjelih” nastavnika svih dobi i razina iskustva koji govore o tome kako su bili ili bivaju upregnuti do krajnjih granica izdržljivosti pa i preko toga.

Burnout ili izgaranje je već široko poznato kao profesionalna bolest broj jedan među učiteljima. Pitanje koje mora biti postavljeno jest – zašto je to tako i je li to zaista neizbježno? Pritom je izgaranje stanje koje označava sam kraj razvoja događaja. Vrijeme je da se ostavimo razmišljanja o rezultatu negativne spirale i pronađemo korijen tog zla.

Zdravlje učitelja je više od izbjegavanja bolesti. Fokus treba biti na stvaranju plodnog tla za pozitivna iskustva. Ono što je u waldorfskoj pedagogiji poznato kao „geneza zdravlja“ nije još stiglo u klasični školski sustav.

Naravno da se trebate baviti sportom (čak i ako niste učitelj), poći na odmor, zdravo se hraniti i naravno da trebate biti sretni u ljubavi. Ali, osim toga, možete u svojoj učiteljskoj praksi još puno toga učiniti za sebe.

Nakon uspješno završene izobrazbe mnogi učitelji čine pogrješke koje ih kasnije skupo koštaju. Učitelji imaju naviku svjesno se osvrtati na svoj stil poučavanja, možda zato što se na pripravničkom to zahtijeva, te vlastiti rad rastaviti na proste faktore, što često završava samokritikom.

Na našim treninzima za nastavno osoblje često doživljavamo da je disciplina za pojedine nastavnike ostala samo teorijski konstrukt koji nikad na pravi način nisu uspjeli prenijeti u praksi. Mnogi osnovni pristupi tom problemu u biti su ostali nejasni. Evo nekoliko pitanja koja naši polaznici najčešće postavljaju:

„Dječaci iz zadnje klupe ne zatvaraju usta, a kad ih opomenem, ponašaju se drsko? Što činiti?“

„Roditelj je rekao da Ana to ne mora raditi. Što da joj predložim, kako će Ana sudjelovati kad su je roditelji isključili?“

„Razred me ne uzima ozbiljno. Kad ih opominjem, sve bude dobro na otprilike dvije minute, nakon toga je sve kao prije. Je li to zbog moje mladosti?”

„Imam osjećaj da me razred ne voli što god učinio. Pritom se jako trudim? Što činiti?“

Taj popis ide dalje i ukazuje uvijek na istu stvar: disciplina. Više nego sve drugo, disciplina i njena praktična primjena su alfa i omega učiteljevog zdravlja. To viđenje je možda nekima novost jer o disciplini se govori uglavnom kao o nečemu što pomaže učenicima, što je također točno. Učitelji trenutačno razmišljaju tako da smatraju kako je učitelj taj koji treba popustiti. Iz te pozicije nastaju mnogi dodatni problemi.

………………

NAPOMENA:

  • Der Betzold Blog – blog za učitelje s aktualnim i vrijednim savjetima za školsku svakodnevicu.
  • Izvor: betzold.de