Jučer-danas-sutra
KAKO IZGLEDAJU FINSKE ŠKOLE ZA OBUKU UČITELJA
Kombiniranje istraživanja i prakse
objavljeno: 14. srpnja 2017.

Razlog zbog kojeg je Finska tako uspješna u njezinoj je klinički rigoroznoj, na istraživanju temeljenoj pripremi učitelja. Predanost profesionalizaciji poučavanja kao okupacije suštinski je element sustava koji proizvode visokokvalitetne učitelje i poučavanje. Ključ te profesionalizacije je snažna inicijalna edukacija učitelja i njihovo uvođenje u profesiju.

Dok je Finska jedna od nekoliko zemalja koje zahtijevaju od svih učitelja da završe diplomski studij da bi bili licencirani učitelji, nije samo dužina studija, nego i intelektualna strogost i klinička priprema ono što Finsku čini svjetskim predvodnikom u obuci i pripremi učitelja.

Bez alternativnih putova u poučavanje, Finska je ograničila programe pripreme učitelja osnovne i srednje škole na samo osam istraživačkih sveučilišta.

Upis na te programe vrlo je kompetitivan i sastoji se od trosatnog prijamnog ispita ili VAKAVA-e, koji testira analitičke sposobnosti pristupnika, nakon čega slijedi intervju koji procjenjuje kandidate na holističkoj osnovi te evaluira njihovo zanimanje i kapacitet za poučavanje.

Dok se proces intervjuiranja razlikuje od sveučilišta do sveučilišta, edukatori učitelja koji vode intervjue s kandidatima traže od njih motivaciju, želju za suradnjom i strast za poučavanjem. Sve to osigurava selekciju visokokvalitetnih učitelja koji mogu ispuniti ne samo akademska očekivanja profesije, nego i pokazati duboku predanost radu.

Nakon što su kandidati primljeni u program inicijalne edukacije učitelja – petogodišnji program kombiniranog preddiplomskog i diplomskog programa sastoji se od dubinskog poniranja u predmetna područja, simultanog učenja pedagogije i teorije te proučavanja istraživačkih metoda – svega što se smatra osnovom razvoja učitelja.

Uz to, finski program edukacije učitelja uključuje znatne “kliničke” zahtjeve za učenjem od učitelja – stručnjaka koji demonstriraju na istraživanju temeljenu praksu u „školama za obuku učitelja“ povezanima sa sveučilišnim programom edukacije učitelja.

Video naslovljen „NAUČITI POUČAVATI U PRAKSI: FINSKE ŠKOLE ZA OBUKU UČITELJA“ pokazuje jedno takvo kliničko okruženje u Školi za obuku učitelja Viiki, povezanoj sa Sveučilištem u Helsinkiju

 

Finland Teacher Training Schools from NCEE on Vimeo.

Uz razne alate, izvorne dokumente i intervjue s praktičarima i administratorima, ovaj video može se pronaći i na OVOJ adresi  zajedno s nizom e-knjiga i izvještaja o ključnim temama o regrutiranju, razvoju i podršci visokokvalitetnim učiteljima.

……………..

NAPOMENA:

  • Centar za sustavno vrjednovanje međunarodne edukacije (The Center on International Education Benchmarking, CIEB) provodi istraživanja o najuspješnijim edukacijskim sustavima u svijetu. Nudi pristup informacijama, analizi i mišljenjima o edukacijskim sustavima najuspješnijih zemalja.
  • Izvor: ncee.org