Savjeti stručnjaka
SVAKO DIJETE U NAŠEM RAZREDU MORA SE OSJEĆATI SIGURNO
7 savjeta za stvaranje rodno uključivije učionice
objavljeno: 19. srpnja 2017.

Jedna od najvažnijih stvari koje činimo kao učitelji jest da se pobrinemo za to da se svako dijete u našem razredu osjeća sigurno – fizički i emocionalno. To uključuje i učenike koji nisu sigurni u svoj rodni identitet.

Ipak, čak i kad nismo toga svjesni, mi možda nenamjerno stavljamo djecu u određene kategorije i okvire u kojima se ne osjećaju udobno i štetimo im očekivanjima za koja ni ne shvaćamo da ih imamo.

Važno je da kao učitelji razmišljamo o načinima na koje komuniciramo s učenicima o rodu, tako da svaki učenik pronađe mjesto koje mu je potrebno da bi se uklopio.

Slijedi sedam savjeta koji vam mogu pomoći da stvorite rodno uključiviju učionicu.

  •  ZAPOČNITE RAZGOVOR

Batya Greenwald, učiteljica s višegodišnjim iskustvom, pitanju roda pristupa otvoreno sa svojom djecom predškolske dobi. Jednog dana postavila je učenicima jednostavna pitanja o tome što znači biti dječak ili djevojčica. Zapisala je njihove razgovore na komad papira i iznenadila se činjenici da u dobi od samo pet godina njezina djeca već imaju neke snažne predodređene pojmove o rodnim ulogama – na primjer, djevojčice nose ružičastu boju, a dječaci plavu, djevojčice se igraju s lutkama, dok se dječaci igraju s kockicama, itd.

  •  NEMOJTE SAMO ISPRAVLJATI STEREOTIPNE STAVOVE – POLJULJAJTE IH!

„Neizmjerno je važno ne samo ispraviti te stereotipne stavove, nego ih i poljuljati.“ Na primjer, ako učenik kaže da dječak ne može nositi ružičastu majicu, nemojte samo reći: „Naravno da dječaci mogu nositi ružičastu odjeću“. Pitajte ih zašto misle tako – „Tko je izmislio to pravilo i zašto bismo ga se morali pridržavati?“ Ako imate stariju djecu i čujete da jedno dijete kaže nešto poput „To je tako gejiš“, nemojte reći samo: „Mi ne koristimo tu riječ“. Pitajte ih: „Što to znači? Kako bi se netko mogao osjećati zbog takvih riječi?“

Mi učenicima moramo dati priliku da promisle o tome zašto imaju određena uvjerenja i potaknuti ih da propituju vlastito razmišljanje. Što prije izložimo djecu takvim pitanjima, tim će lakše biti ukloniti predrasude prije nego se ukorijene.

  •  PAZITE NA SVOJ JEZIK

Izbjegavajte rodno specifičan jezik kad se obraćate svom razredu. Budite svjesni da pokatkad koristimo jezik “dječak – djevojčica” u kojem neka djeca ne mogu naći mjesto za sebe. Umjesto da prizivate pozornost svojih učenika koristeći riječi poput „dječaci i djevojčice…“, pokušajte pridobiti njihovu pozornost na drugačije načine. Na primjer, kad ih zovete da se poredaju u jedan red, odaberite nešto što nema nikakve veze s rodom, poput: „Ako nosite zeleno, stanite u ovaj red“. Ili: „Ako vam je rođendan u srpnju, stanite u onaj red“. Također, referirajte se na učenike u kolektivnom smislu, na primjer: „Djeco“.

  •  IZBJEGAVAJTE ETIKETE

Primjerice, zašto trebate imati posebnu propusnicu za odlazak na WC za dječake i posebnu za djevojčice? Može postojati samo jedna, univerzalna propusnica za WC. I to je to. Svaka kutija, košara ili mapa koja je nepotrebno označena etiketom “dječak” ili “djevojčica” također se može ukloniti.

  •  ČITAJTE DOBRE KNJIGE.

Postoje neke odlične knjige koje se bave pitanjima rodne uključivosti, a koje možete podijeliti sa svojim razredom.

Evo tri knjige koje možete provjeriti: „Jakobova nova haljina“ čiji su autori Sarah Hoffman i Ian Hoffman, „Dječak s ružičastom kosom“ autorice Perez Hilton te „Ja sam Jazz“ autora Jessice Herthel i Jazza Jenningsa.

  •  DOPUSTITE DJECI DA SE IGRAJU ISKUŠAVANJEM RAZLIČITIH IDENTITETA.

Za mlađu djecu pripremite “stanicu za odijevanje” koja ima niz raznih dodataka od haljina do šalova i nakita do plašteva superheroja, šešira i sportskih dresova. Omogućite djeci da iskušaju koji god kostim žele bez ikakvih rodnih ograničenja.

  •  POBRINITE SE DA IGRAČKE I AKTIVNOSTI BUDU DOSTUPNE SVIMA.

Opremite svoju učionicu nizom igračaka i aktivnosti koje su dostupne svoj djeci. Pobrinite se da dječaci i djevojčice mogu slobodno istraživati koristeći kockice, punjene životinje, pribor za slikanje, sportsku opremu, figurice superheroja, plastične čajnike, autiće, lutkice, itd. Redovito pomiješajte te i ponudite nove opcije, da bi djeca mogla istraživati.

Za više inspiracije pogledajte video „Što su me predškolska djeca naučila o rodu“:

……………….

NAPOMENA:

  • We Are Teachers je online zajednica edukatora čija je misija inspirirati učitelje i pomoći im dijeljenjem praktičnih razrednih ideja, savjeta i učiteljskog humora.
  • Izvor: weareteachers.com