Školstvo u medijima
JEDNA ŠKOLA TRAŽI ALTERNATIVU DOMAĆOJ ZADAĆI
Ako osnovna škola kaže ‘ne’ domaćoj zadaći, što će zauzeti njeno mjesto?
objavljeno: 28. kolovoza 2017.

…izazvavši brojne komentare potpore učitelja, pedagoga i, naravno, učenika. Bilo je i neslaganja, ali galama koju je izazvalo pismo je posljednji i dosad najjači dokaz da je domaća zadaća, stalna tradicija K-12 obrazovanja, pala u nemilost.

Škole su još davno prije ovog pisma počele preispitivati koristi i opravdanost domaće zadaće u osnovnoj školi. Studija objavljena 2015. u časopisu The American Journal of Family Therapypokazala je da se učenicima zadaje znatno više domaće zadaće nego je preporučeno (Nacionalno udruženje za obrazovanje i Nacionalno udruženje učitelja i roditelja podržavaju “pravilo od 10 minuta”, što znači da učenici ne trebaju raditi više od 10 minuta po razini koju pohađaju).

Druge studije ukazuju na domaću zadaću kao veliki izvor stresa svim učenicima – posljedicu na koju su učitelji i roditelji upozoravali godinama.

Što se tiče utjecaja domaće zadaće na postignuća učenika, tu su istraživanja pokazala u najmanju ruku različite rezultate.

  • DOKAZ DA JE DOMAĆA ZADAĆA KORISNA OSNOVNOŠKOLCIMA NE POSTOJI. Harris COOPER, profesor psihologije i neuroznanosti na Sveučilištu Duke, kaže da domaća zadaća može voditi poboljšanju učenja u višim razredima ako je pravilno osmišljena. No, previše domaće zadaće može učiniti više štete nego koristi.

„Stvarno nam je potrebno više istraživanja o toj temi, o kvaliteti domaćeg rada, o koristima koje generira i načinu na koji motivira učenike“, kaže Cooper, koji smatra da je srednjoškolcima potrebna domaća zadaća kako bi naučili učiti samostalno.

„Ne domaćoj zadaći“ pokret je usmjeren na ocjenjivanje u osnovnoj školi. Svesti izbor na „domaća zadaća, za ili protiv“ je pogrešno, kaže Maurice ELIAS sa Sveučilišta Rutgers.

„Idealno bi bilo kad bi djeca razumjela da su uvijek učenici. U školi ih oslovljavamo učenicima, ali izvan škole, kao djeca, oni su i dalje učenici, i dalje uče“, objašnjava Elias. „Zato politika ‘Ne domaćem radu’ šalje pogrešnu poruku. Poruka bi trebala biti nešto poput: ne gubljenju vremena, repetitivnim zadatcima bez jasnih uputa ili svrhe.“

Zvalo se to „domaća zadaća“, „produljeno učenje“ ili nekako drugačije, poanta je učiniti čitanje, pisanje i računanje dijelom obiteljske svakodnevnice. „Jer, pedagozi zaista trebaju pružiti roditeljima razvojne smjernice kako to postići“, kaže Elias.

Otklanjanje tjeskobe učenja kod kuće

Nedostatak istraživanja koja bi poduprla domaću zadaću u nižim razredima dao je Jakeu TOOMEYJU, ravnatelju škole Discovery School at Four Corners u Gilbertu, samopouzdanje da iznese nove smjernice za zadavanje domaćeg rada.

U listopadu prošle godine škola je uvela novo pravilo koje dopušta nastavnicima da prekinu formalno zadavanje domaće zadaće, zajedno s postupcima praćenja, prijavljivanja i odgovornosti koja ide s tim. Zadatak je bio dizajnirati novi pristup koji angažira roditelje i učenje učenja bez te prtljage. Nema više domaćih zadaća? Ne baš sasvim, ali svakako imamo “manje drame i suza”, kaže Toomey.

„Dajemo prijedloge roditeljima za dodatne aktivnosti koje mogu provoditi s djecom”, objašnjava učiteljica drugog razreda Bharati WINSTON. „Mogu biti zabavne. Predlažem i obrazovne aplikacije za mobitele ili tablete. Postoje smjernice i očekivanja. Trebalo bi, primjerice, uključivati određenu razinu čitanja ili neku vrsta matematike, ali nema zapisnika i puno je manje pritiska.”

Učitelji se javljaju roditeljima, a Bharati Winston jednom tjedno šalje e-mail s prijedlozima aktivnosti. Ako učenik ima problema s određenom lekcijom, „vjerojatno ćemo opet predložiti aktivnost za vježbu kod kuće“, kaže Bharati Winston , „ali uvijek pratimo puls svakog djeteta i formalna domaća zadaća možda će u nekim slučajevima biti potrebna.“

Stalno se trudimo skupiti što više podataka vezanih za uspjeh u školi. Nova pravila vrijedila su nekoliko mjeseci, a iskustva roditelja i učitelja su vrlo pozitivna. „Mogu vam reći da ove godine nisam vidjela ni suza ni tjeskobe kod svojih učenika u usporedbi s prošlom godinom, kad sam ih viđala barem jednom mjesečno zbog zaboravljene ili nepotpune domaće zadaće. Učenici su dolazili u školu puno pozitivniji, osjećajući se dobro zbog onog što su uspjeli postići s roditeljima kod kuće. To je također vrlo vrijedan podatak.“

………………

NAPOMENA:

  • NeaToday.org – svakodnevno donosi najnovije vijesti iz svijeta obrazovanja.
  • neatoday.org