Savjeti stručnjaka
PRAVILA I RUTINE U UČIONICI
Argument za minimalno korištenje ‘tvrdih pravila’
objavljeno: 29. kolovoza 2017.

Poanta je u tome da, ako imate pravilo, morate ga i sami slijediti ili će vas djeca propitkivati ili, još gore, izgubiti poštovanje prema vama. Zabranili ste hranu u učionici, a svako jutro tijekom sata pojedete kroasan? Naučila sam iz iskustva da to ne ide.

Ljepota poučavanja djece u dobi od 16 i 17 godina je u tome što ona često kažu ono što misle. Biti uzor za ono što očekujemo od drugih je ponekad neprikladno i iscrpljuje, ali to je nešto što dolazi s ovim poslom.

DRŽITE SE VLASTITIH PRAVILA

  • Pravila imaju posljedice, a rutine imaju podsjetnike.
  • Ono što je u mom slučaju funkcioniralo bilo je manje pravila i mnogo, mnogo više rutina i procedura.
  • Jednom kad donesete neko pravilo, morate ga se pridržavati.
  • Učenici će očekivati upozorenje, drugo upozorenje i zatim posljedice.
  • Pravilo nikad ne može biti tretirano kao rutina.

Ako je “ne kasniti” jedno od razrednih pravila, tada, na primjer, kad učenik zakasni 22 sekunde, ne možemo reći:

„Podsjetila sam te jučer da ne kasniš“ – nego moramo reći: „Ovo je upozorenje, a posljedice će uslijediti.“ Zatim posljedica mora uslijediti ako učenik dva dana kasnije zakasni dvije sekunde.

Svi drugi učenici promatraju i očekuju da će biti posljedica.

Ako samo slegnemo ramenima, protresemo glavom i dopustimo da učenikovo kašnjenje prođe bez posljedica, tad učenici „ne kašnjenje“ neće doživljavati pravilom.

Moramo biti selektivni kad odabiremo razredna pravila zato što ćemo ih morati provoditi.

KOJE RUTINE NAGLASITI?

Postojat će procedure i rutine koje će zahtijevati nekoliko sekundi da ih prođete i druge koje su malo iscrpnije. One koje zahtijevaju dodatni trud da se objasne i demonstriraju su češće, one koje su na granici toga da ih uopće možemo smatrati “pravilima”, poput dizanja sa stolice.

Morat ćete proći sve scenarije za dizanje sa stolice: šiljenje olovke, odlazak po pribor ili rupčić, predavanje školskog zadataka itd.

Uvijek sam učenicima govorila: „Ako ste se digli, tada imate misiju”, što znači da, ako vidite učenika kako luta učionicom ili zastaje pri stolu svog kolege da bi popričao o nečemu što nema veze s trenutačnim zadatkom, vi mu jednostavno postavite pitanje: „Koja je tvoja misija?“ To igra ulogu podsjetnika. Ključna riječ ovdje je podsjetnik – ova vrsta situacije ne treba posljedice.

Zapravo ne postoji granica broju rutina i procedura koje imate, ali morat ćete se pobrinuti da svaka bude jasna svakom učeniku u učionici.

TRANSPARENTNOST

Bez obzira na to je li riječ o pravilu ili rutini, djeca moraju znati kako to izgleda, s primjerima, od prvog dana. Ako je pravilo općenito, poput „prema svima pokažite poštovanje“, tada ćete morati dati brojne primjere kako to izgleda – i kako ne izgleda.

Neka razred smisli primjere, a i vi dodajte nekoliko: bez pogrdnih imena, bez fizičkog nasilja. Ali, učenici uvijek mogu pronaći stvari kojih se mi ne možemo sjetiti, stoga je važno da su dio tog procesa. To omogućuje bolje razumijevanje pravila na razini razreda.

Svaki put kad odlučimo uključiti učenike u donošenje odluka ili proces otkrivanja u učionici, to zahtijeva puno više vremena. Često smo u iskušenju da im jednostavno damo informacije. Ali, istraživanje primjera onoga kako pravila i rutine izgledaju daje učenicima vlasništvo nad tim argumentima, što će se isplatiti tijekom cijele školske godine.

KONAČNI CILJ

Naravno, konačni cilj poučavanja nije provedba pravila i rutina, nego uspješno poučavanje. Kad su učitelji zajedno, oni provode većinu svog vremena pričajući ne o upravljanju učionicom, nego o uspješnom poučavanju. Kad smo efikasni, većina djece uči i dobiva ono što im je potrebno i postiže svoje ciljeve, a mi kao učitelji osjećamo nevjerojatan doživljaj postignuća.

Ovdje možete pronaći kratku anketu koja ocjenjuje uspješnost vašeg poučavanja. Djelo je edukacijskog autora Harryja WONGA, čija knjiga „Prvi dan škole“ sadrži prekrasne strategije za uspješno poučavanje i postavljanje struktura u učionici na početku školske godine.

………………

NAPOMENA:

  • Portal Edutopia je online zajednica koja promiče i dijeli znanje o edukacijskim temama. Autori na tom portalu naglašavaju projektno orijentirano učenje, profesionalni razvoj učitelja, društveno i emocionalno učenje, integraciju tehnologije itd.
  • Izvor: edutopia.org