Školstvo u medijima
STUDIJA KOJA TRAJE VEĆ 45 GODINA IMA NEKOLIKO PRIJEDLOGA ZA VAS
Želite li odgojiti genijalno dijete?
objavljeno: 30. kolovoza 2017.

U posljednjih 45 godina SMPY je pratio postignuća više od 5000 nadarene djece – dok su ona oblikovala naš svijet.

„Bez obzira na to sviđa li nam se to ili ne, ovi ljudi zaista kontroliraju naše društvo“, rekao je Jonathan WAI, psiholog koji radi na Programu za identificiranje talenata pri Sveučilištu Duke, za časopis Nature: „Djeca koja su u testiranjima među prvih 1 posto uglavnom postaju naši eminentni znanstvenici i akademici, izvršni direktori velikih tvrtki, federalni suci, senatori i milijunaši.“

Djeca koja postižu najbolje rezultate na matematičkom dijelu Testa za ispitivanje školskih sposobnosti (SAT) vrlo su rijetka. Nisu samo dobra u matematici, imaju izvanredne vještine analitičkog razmišljanja, što znači da znaju kako prepoznati, pojednostavniti i riješiti probleme – a ne samo kako biti uspješan u matematici. Psiholog Daniel KEATING sa Sveučilišta John Hopkins objasnio je te rezultate: „Prvo veliko iznenađenje bilo je da mnogi adolescenti mogu riješiti matematičke probleme s kojima se nisu susreli tijekom svog obrazovanja. Drugo je iznenađenje bilo koliko mnogo tih mladih ljudi je postiglo rezultate koji su daleko iznad prijamnog praga za mnoga elitna sveučilišta.“

Ta nadarena djeca posebno su uspješna i u “prostornoj sposobnosti”, ili “razmišljanju u obrascima”. Prostorna sposobnost je lakmus test za kreativnost i inovaciju. „Mislim da bi to mogao biti najveći poznati neiskorišteni izvor ljudskog potencijala”, kaže psiholog David LUBINSKI. „Učenici koji postižu samo marginalno impresivne rezultate u matematici ili verbalnoj sposobnosti, ali visoke u prostornoj sposobnosti, često postaju izvanredni inženjeri, arhitekti i kirurzi. Ipak, to se uglavnom zanemaruje u školskim evaluacijama.“

Stoga, kako ohrabriti sve te buduće svjetske vođe?

Iskreno, većina nadarene djece je prepuštena sama sebi unutar američkog edukacijskog sustava.

Fokus američke edukacije u posljednjih nekoliko desetljeća bio je na pomaganju djeci s poteškoćama da sustignu ostale učenike. Učenici koji nemaju poteškoća zanemareni su u tom sistemu, a onda je bilo kakva mogućnost napredovanja na njihovim roditeljima.

Doduše, roditelji često to i shvaćaju. Nažalost, većina roditelja vidi znakove genijalnosti kod svoje djece i pokušava oblikovati svoje dijete u genija bez prethodnog otkrivanja i potvrde je li njihovo dijete zaista genij.

Takav stav ima štetne posljedice – za svu djecu, ne samo nadarenu.

Kao alternativu SMPY preporučuje da djeci koja pokazuju nadarenost u analitičkom razmišljanju i prostornim vještinama bude dopušteno slušati satove za naprednu djecu, sveučilišna predavanja te čak i da preskaču razrede. „Ta djeca ne trebaju ništa posebno, potreban im je samo raniji pristup onome što je već dostupno starijoj djeci“, kaže Lubinski. Slijedi nekoliko savjeta koje je Lubinski ponudio, citiranih iz časopisa Nature:

  • Izložite djecu raznolikim iskustvima.
  • Kad dijete pokazuje snažan interes ili talente, omogućite mu prilike da ih razvije.
  • Podržite ujedno i njihove intelektualne i emocionalne potrebe.
  • Pomozite djeci da razviju “način razmišljanja koji potiče razvoj” tako da hvalite njihov trud, a ne sposobnost.
  • Ohrabrujte djecu da preuzimaju intelektualne rizike i budu otvorena za neuspjehe koji im pomažu učiti.
  • Pripazite na etikete: biti identificiran kao nadaren može biti emocionalni teret.
  • Surađujte s učiteljima da biste ispunili potrebe svog djeteta. Pametni učenici često trebaju izazovniji materijal, dodatnu podršku ili slobodu da uče vlastitim tempom.

Testirajte sposobnosti svog djeteta. To može podržati odluku roditelja za naprednijim radom, a može i otkriti probleme poput disleksije, poremećaja pozornosti/koncentracije, ili društvene i emocionalne izazove.

U osnovi nadarena djeca marširaju u ritmu vlastitih bubnjeva. Dopustite im to. Ona će biti sasvim u redu.

………………..

NAPOMENA:

  • Big Think vjeruje da uspjeh u budućnosti ovisi o poznavanju ideja koje nam omogućuju da upravljamo i svladamo svijet informacija. Naš cilj je pomoći vam da se krećete kroz nasumične informacije do pravog znanja, nudeći vam velike ideje iz polja koja su izvan vašeg.
  • Izvor: bigthink.com