Školstvo u medijima
DOPUNA USTALJENE METODE
Je li diktat staromodna strategija poučavanja?
objavljeno: 12. rujna 2017.

S današnjim pretrpanim kurikulumom, nije čudno da se ta tradicionalna strategija sve više gura ustranu.

ŠTO JE DIKTAT?

Diktat se odnosi na metodu u kojoj učitelj čita manji odlomak teksta naglas kako bi slušatelji mogli zapisati izgovoreno. Na kraju učenik uspoređuje svoj tekst s originalom kako bi mogao ispraviti pogrješke. Iako ta strategija ima prednosti, postoje alternative. Moguće je tu aktivnost usmjeriti više na učenika i objediniti različite vještine u procesu.

KAKO ZADATI KLASIČAN DIKTAT?

  • Pročitajte tekst nešto sporije dok učenici samo slušaju.
  • Čitajte tekst ponovno rečenicu po rečenicu i pobrinite se da ostavite učenicima dovoljno vremena prije nego započnete novu rečenicu.
  • Pročitajte tekst ponovno. Dajte učenicima priliku da se osvrnu na ono što su napisali kako bi provjerili pravopis i gramatiku.
  • Napravite projekciju teksta na ploči kako bi učenici mogli provjeriti i ispraviti svoj tekst.

DOPUNA TRADICIONALNE STRATEGIJE

UPOZNAVANJE S NEPOZNATIM VOKABULAROM – koristite diktat kako biste upoznali učenike s novim riječima. Nakon što su provjerili pravopis, dopustite im da zaokruže bilo koju riječ za koju nisu sigurni što znači. Dopustite im da koriste rječnike kako bi otkrili značenje tajnovite riječi.

HVATANJE BILJEŠKI – zamolite učenike da pišu bilješke dok vi čitate tekst. Ideja je da učenici nauče prepoznati najvažnije informacije. Možete proširiti zadatak tako što ćete zamoliti učenike da iskoriste svoje bilješke kako bi ponovno sastavili vlastiti tekst.

UČENICI DIKTIRAJU – dopustite da učenici diktiraju jedni drugima u parovima. To im pomaže u razvoju govora i izgovora i dopušta im aktivniju ulogu unutar zadatka.

INTENZIVAN DIKTAT – zamolite učenike da zapisuju određenu vrstu riječi ili rečenica na koju se želite fokusirati, na primjer sve glagole ili rečenice s određenim glagolskim vremenima.

BRZI DIKTAT – zadajte blic-diktat i koristite različite tipove tekstova, možete koristiti i listu za šoping, recenzije knjige ili filma, opis proizvoda… Mogućnosti su beskrajne.

IMAGINARNI PODCAST – igrajte se kao da se tekst čita putem podcasta, gdje učenici imaju pravo pozvati na „stop“, „premotaj“ „play“ i „pauza“.

DIKTOGLOS – diktoglos je aktivnost u kojoj učenici rade zajednički kako bi rekonstruirali kratak tekst.

1) Pročitajte tekst učenicima. Oni samo slušaju, ništa ne zapisuju.

2) Kad završite, zamolite ih da zapišu sve što su zapamtili.

3) Pročitajte tekst ponovno, dopustite im da dopune informacije koje su zaboravili.

4) Podijelite ih u parove kako bi mogli zajedno rekonstruirati tekst u cjelini.

TRČEĆI DIKTAT – učenici rade u parovima kako bi sastavili tekst.

1) Isprintajte kopiju teksta i izložite ju na ploču.

2) Učenici rade u parovima – jedno je pisac, drugo trkač.

3) Trkač trči na ploču i pokušava zapamtiti prvu rečenicu. Trči svom partneru i izvještava ga o onom što je pročitao.

4) To se nastavlja sve dok tekst nije potpun.

5) Na kraju napravite projekciju teksta koju svi mogu vidjeti kako bi mogli provjeriti svoj rad i ispraviti pogrješke.

………………

NAPOMENA: 

  • Teach Starter – izvor za učitelje i roditelje s misijom da inspirira i učini učenje zabavnijim, aktivnijim i uspješnijim.
  • Izvor: teachstarter.com