Jučer-danas-sutra
NEKOLIKO IDEJA ZA UKLJUČIVANJE UČENIKA BEZ IZAZIVANJA OBRAMBENE REAKCIJE
Kako potaknuti povučene učenike da sudjeluju u nastavi
objavljeno: 19. rujna 2017.

… ali isto tako može učiniti da se nespremni i sramežljivi učenici osjećaju stjerano u kut i zauzmu obrambeni stav.

Kako možemo potaknuti povučene učenike da više sudjeluju a da ih pritom ne ponižavamo? I kako im omogućiti da sačuvaju obraz ako ne znaju odgovor? U nastavku je nekoliko ideja kako ublažiti tjeskobu učenika kada se iznenada nađe u središtu pozornosti.

■  Ono što znam je…

Postavite pitanje. Prozovite učenika. Ako učenik kaže „Ne znam“, recite „Dobro. Ali što znaš u vezi s ovom temom?“ Na primjer, ako imate matematičku jednadžbu na ploči, a učenik ne zna rješenje, može vam reći koje je korake znao prije nego što je zapeo. Ili može objasniti što je to što pokušavamo rješiti i koje je značenje pojedinih simbola. To ga drži uključenim u proces i omogućuje vam da ga gurate naprijed.

Ako vaše pitanje ima manje konkretan odgovor, primjerice „Zašto je Napoleon važna povijesna ličnost?“, učenik može reći ono što zna o Napoleonu čak i ako ne zna zašto je on važan. Varijacija: učeniku koji kaže „Ne znam“, recite „U redu. No kad bi se pretvarao da znaš, što bi rekao? To ga oslobađa pritiska da odgovor mora biti točan i omogućuje učeniku da se oslobodi i pokuša.

■  Odgovor ili jeka

Postavite pitanje i nasumično prozovite učenika. Ako učenik ima problema s odgovaranjem, ponudite mu izbor „Odgovor ili jeka“. Ako ne zna odgovor, ima opciju „jeka“, u kojoj ostaje stajati i bira drugog učenika koji će odgovoriti na pitanje. Odabrani učenik također ima isti izbor. Ako ne zna odgovor i odabere „jeku“, mora ustati. Naposljetku ćete odabrati učenika koji zna odgovor. Svaki učenik koji je ostao stajati, mora ponoviti ispravan odgovor prije nego što sjedne. Ponavljanje se može obaviti individualno ili u zboru.

■  Upozorenje

Dajte povučenim učenicima upozorenje da ćete ih prozvati. To može biti nekoliko sekundi, minuta ili čak dana pred prozivanje.

Trenutak prije. Postavite pitanje i zamolite sve učenike da napišu odgovor za 90 sekundi na list papira. Dok pišu cirkulirajte i zavirite u ono što pišu. Ako primijetite da netko od vaših sramežljivih ili najlošijih učenika ima dobar odgovor, šapnite mu da vam se sviđa odgovor i da ćete ga prozvati kako bi ga podijelio s razredom. Slobodno upozorite nekoliko učenika. Upozorenje im omogućuje da se mentalno pripreme i daje im do znanja da imaju pravi odgovor.

Minuta prije. Uhvatite učenika kako ulazi u razred i recite mu da ćete ga prozvati da izloži peti zadatak iz domaće zadaće. Čak i da nije ispunio domaću zadaću, ima vremena pripremiti se prije nego što stignete do njega.

Dan prije. Uhvatite učenika kako izlazi iz razreda i recite mu da ćete sutra prozvati troje učenika, uključujući njega, da objasne što im je najvažnije i najzanimljivije iz današnjeg predavanja. Kako biste umanjili tjeskobu, recite da ne moraju ništa zapisivati, da se odgovor neće ocjenjivati i da zapravo nema netočnih odgovora.

………………

NAPOMENA

  •  Amle.org – službena internetska stranica Asocijacije za obrazovanje srednje razine (eng. AMLE – The Association for Middle Level Education)
  • Izvor: amle.org