Jučer-danas-sutra
PRAKTIČNA PITANJA S KOJIMA SE UČITELJI TREBAJU SUOČITI
Učenje rješavanjem problema
objavljeno: 22. rujna 2017.

Glavni cilj učenja rješavanjem problema – sresti se s učenicima u onoj točki u kojoj se trenutačno nalaze i uposliti ih rješavanjem realnih problema – označava važan iskorak od tradicionalnih obrazovnih modela.

Provođenje u djelo te metode otvara niz praktičnih izazova, od nalaženja „realnih“ problema „realnog života“ do uspostavljanja preciznoga i adekvatnog ocjenjivanja.

1) NALAŽENJE AUTENTIČNIH PROBLEMA

Teško je znati koja je vrsta problema najpogodnija za učenje temeljeno na rješavanju problema, ali jedno je sigurno: učitelji moraju izbjegavati proizvodnju lažnih izazova samo radi njihova uklapanja u već dizajniranu pedagogiju. Učenici vrlo brzo identificiraju takve namještene probleme, kaže dr. Richard CHARLES, direktor ureda za inovacije škola Cherry Creek u Denveru. Charles tvrdi da je autentičnost ključ za uspješno provođenje učenja temeljena na rješavanju problema.

No kako izgleda „autentičnost“? Jedan članak s tom temom u časopisu Education World preporučuje zadati učenicima da se obrate lokalnim voditeljima poslova, vodećim članovima škole ili lokalne zajednice koji bi im predložili opipljive probleme iz stvarnog života. Projekti mogu uključivati:

  • istraživanje i rješavanje uzroka odsutnosti s nastave
  • povećanje prometa na internetskoj stranici poslovnog subjekta
  • pomaganje zajednici da organizira povijesnu šetnju.

Što god odabrali, pobrinite se da to bude pravi problem i da učenici usmjeravaju svoja rješenja na određenu publiku koja je spremna slušati. Nadalje, učenje temeljeno na rješavanju problema još je potrebno povezati sa školskim nastavnim planom i standardima.

Ako zadate učenicima da sami skupe potencijalne probleme, dat ćete im ključnu priliku da povećaju svoju metakognitivnu svijest o rezultatima učenja i standardima lekcije. Mogli bi sami pronaći probleme, a potom braniti njihovu primjenjivost na kurikul ilustrirajući potencijalna područja izučavanja kojima pripada njihov projekt.

Takve diskusije pomoći će ukorijeniti učenje temeljeno na rješavanju problema u pedagoško tlo i pobrinuti se da učenici razumiju da takvo učenje može biti individualno dizajnirano i u isto vrijeme duboko poučno. Riječ je o stvarnim problemima, stvarnom životu i stvarnom učenju.

2) SUOČAVANJE S VLASTITIM NEDOSTATKOM ZNANJA

Svjesno ili nesvjesno, učitelji se naviknu na status „mudraca“. Učenje temeljeno na rješavanju problema može nas skinuti s trona jer možda nećemo znati rješenje problema s kojim se suočavaju naši učenici. To je nov izazov za našu pripremu jer ćemo možda zagaziti u područje u kojem će naše neznanje biti izloženo.

Jedan od izazova pripreme za učenje temeljeno na problemima jest pribaviti učenicima izvore za istraživanje, potaknuti ih da samostalno istražuju i pritom ostanu povezani s mentorima, kaže Brianne GIDCUMB, obrazovni stručnjak.

3) DRŽATI KORAK S RAZVOJEM METODE

Također je važno obrazovati se o učenju temeljenu na rješavanju problema. Iako ta metoda postaje sve popularnija, ne postoje svagdje stručni resursi za usavršavanje koji bi omogućili svim nastavnicima da dublje uđu u nju. To vas ne bi trebalo obeshrabriti. Osim prikupljanja vlastitih resursa, razmotrite alternativne metode profesionalnog usavršavanja poput chatova na Twitteru ili internetskih zajednica posvećenih toj temi.

Učenje rješavanjem problema ne mora biti osamljeni teritorij. Pruža mogućnosti za rad u različitim disciplinama, što učiteljima daje priliku da se sjedine u planiranju. Važno je imati skupinu za raspravu o izazovima obrazovanja.

4) PRIHVAĆANJE UČINKOVITOG NEUSPJEHA

Potencijal za neuspjeh nije mana te metode učenja. Doista, neuspjeh je izvrsnu prilika da pokažete učenicima kako njihova djela imaju posljedice u stvarnom životu i da je uspjeh sve samo ne zajamčen.

Učenici neće moći stvoriti jasna rješenja za svaki problem s kojim se susreću. Različite djelatnosti razumiju da je neuspjeh katkad dio procesa; škole bi trebale imati isti pristup. Učenici moraju razumjeti da neuspjeh ne samo da se prihvaća u realnom životu nego je često i ključni dio uspjeha.

Važno je kako ćete učenicima prenijeti učenje rješavanjem problema. Moraju vidjeti rješavanje problema kao priliku za povezivanje stvarnih pitanja s akademskim rezultatima. Moraju razumjeti da rješavanje problema nije ispit i da savršenstvo nije cilj.

Postoje razni načini ocjenjivanja uspjeha rezultata takva učenja. Što god činili, pobrinite se da komunicirate na način koji će pomoći da učenici razumiju primjenjivost posla koji rade.

Iako iskorak u nepoznato područje podučavanja može biti zastrašujući, imajte na umu da učenje temeljeno na problemima nije novo. Konzistentno se primjenjuje od šezdesetih godina u medicinskim školama. Njegova primjena na razini K-12 može se činiti zastrašujućom, no vještine koje pruža bitne su za učenike 21. stoljeća.

………………

NAPOMENA

  • Concordia University-Portland – posvećeno pripremi učenika za život i potpori edukatorima
  • Izvor: education.cu-portland.edu