Savjeti stručnjaka
POMOGNITE UČENICIMA KOJI IMAJU DISLEKSIJU
Jednostavni koraci kojima možete prilagoditi nastavu disleksiji
objavljeno: 29. rujna 2017.

Disleksija je poteškoća pri učenju koja primarno utječe na vještine koje su povezane s točnim i fluentnim čitanjem i sricanjem riječi. Karakteristična svojstva disleksije jesu:

  • poteškoće u fonološkoj svjesnosti (zvučnoj strukturi riječi)
  • verbalnom pamćenju
  • brzini verbalnog procesuiranja.

Disleksija se pojavljuje u svim intelektualnim sposobnostima i najbolje ju je zamisliti kao kontinuum, bez jasnih graničnih točaka.

■  POTREBE DISLEKSIČNIH UČENIKA

Nužno je da potrebe disleksičnih učenika budu zadovoljene u školama.

Dobra vijest jest da mi kao učitelji možemo imati velik utjecaj na to s pomoću nekih vrlo malih i jednostavnih prilagodbi.

NEKE OD NJIH SU SLJEDEĆE

Izbjegavajte stavljati previše informacija u Power Point prezentaciju i nemojte od učenika tražiti da nepotrebno prepišu velike količine informacija.

Pobrinite se da upotrebljavate font koji je pogodan za učenike s disleksijom, poput Comic Sans, Sassoon ili Arial.

IZBJEGAVAJTE Times New Roman ili druge kurzivne fontove.

U prezentaciji Power Point rabite pozadinu u boji te koristite krem/bež papir za materijale koje dijelite učenicima.

Kada mnogo pišete, izbjegavajte opravdavanje teksta jer to otežava čitanje.

Koriste popise s oznakama ili brojevima ispred informacija.

Vizualna pomagala doista su korisna u prenošenju ideja u radno pamćenje.

Sažimanje ključnih riječi također pomaže, kao i provjeravanje čitljivosti tekstova iz neke lekcije ili domaće zadaće.

Pobrinite se da tekst bude dovoljno velik i da je razmak između redaka postavljen na 1,5.

  SREDNJOŠKOLSKA POTPORA

U srednjim školama vrlo lako može prevladati mišljenje da su učitelji jezika primarno odgovorni za razvoj vještina pismenosti u učenika.

No to nije točno. Svi učitelji su učitelji pismenosti, a ne samo učitelji hrvatskog jezika. Čak i učitelji matematike i učitelji tjelesnoga.

Kao edukatori, svi mi imamo odgovornost promicati ispravnu upotrebu hrvatskog jezika.

NEKE STRATEGIJE KOJE MOŽETE ISKUŠATI U SVOJIM LEKCIJAMA

Izričito podučavajte ključni vokabular – podijelite učenicima popis ključnih riječi na početku, ili još bolje, prije početka nove lekcije. Ponavljanje vokabulara također može biti jednostavan oblik domaće zadaće, a to možete popratiti brzim testom na početku sljedećeg sata.

Istražujte izgovor, derivacije i poveznice s drugim riječima. Npr. u zemljopisu, kada podučavate što znači riječ „ušće“, također im možete objasniti riječi poput „sjediniti se“, „pritjecati“ itd., te vidjeti mogu li učenici sami otkriti značenje riječi.

Budite im uzor ispravne upotrebe jezika – izbjegavajte kolokvijalan jezik i sleng.

Istražujte različite tehnike sricanja i pokušajte ih učiniti lako pamtljivima.

Zadajte prikladne zadatke čitanja za domaću zadaću. To je nešto u čemu su kolege koji rade u osnovnim školama obično bolji, ali nažalost bude često zanemareno u srednjim školama.

Roditelji djece s poteškoćama u pismenosti obično kažu da su razočarani time što njihova djeca čitaju manje u srednjoj školi nego u osnovnoj. Smatram da je korisno povremeno učenicima podijeliti novinske članke koji su povezani s onim što učimo, uz neka pitanja iz razumijevanja teksta. Nemojte zaboraviti odabrati tekstove primjerene razine čitljivosti.

………………….

NAPOMENA

  • TES je digitalna zajednica s više od 3,6 milijuna registriranih internetskih korisnika u 279 zemalja i teritorija te stoga najveća internetska mreža učitelja koja pomaže savjetovati, informirati te inspirirati edukatore diljem svijeta
  • Izvor: tes.com