Jučer-danas-sutra
Biti globalni građanin
objavljeno: 27. veljače 2015.

Pojam globalni građani podrazumijeva pojedince svjesne nastajanja svjetske zajednice s kojom se poistovjećuju i praktično pridonose izgradnji njezinih vrijednosti. Mnogi smatraju da izobrazba za suživot u našemu međuovisnom svijetu nije stvar izbora, nego bît globalnog života.

Živjeti u globaliziranu svijetu znači preuzeti odgovornost zajedno s drugim ljudima iz svjetske zajednice koji s nama dijele globalni identitet.

Izobrazba za globalno građanstvo s jedne strane nadilazi srodne izobrazbe poput multikulturne, mirovne ili izobrazbe o ljudskim pravima, odnosno međunarodne i izobrazbe za održivi razvoj, a s druge izravno crpi sadržaj iz njih.

Obrazovanjem do miroljubiva svijeta

U svijetu iznimno brzog razvitka tehnologije, ekonomskog natjecanja, katastrofa i sukoba moramo naučiti živjeti zajedno ostavljajući po strani naše strahove i razlike te njegujući skladne veze i razvijajući međusobno razumijevanje.

Učenje o tome počinje, naravno, u školskoj učionici, poručuju iz Europske udruge školskih ravnatelja (ESHA).

Udruga zastupa proaktivan pristup obrazovanju promicanjem vrijednosti, mišljenja i vještina nužnih za stvaranje miroljubiva, inkluzivnog i održivog svijeta. Samo s pomoću takve naobrazbe mladi će se moći suprotstaviti predrasudama i neprijateljstvima te graditi miroljubivo i snošljivo društvo.

Obrazovanje za globalno građanstvo potiče djecu i mlade ljude na to da istražuju, razvijaju i izražavaju vlastite vrijednosti i mišljenja te da poštuju drukčija mišljenja i svjetonazore. Ono promiče i niz novih pristupa nastavi i učenju:

  • utemeljuje uljudnu i inkluzivnu školsku etiku
  • jača važnost učenika i interaktivan pristup nastavi i učenju
  • potiče prikladne aktivnosti (primjerice upoznavanje s dječjim pravima, stvaranje programa za izgradnju mira, pokretanje učeničkih novina koje bi pisale o globalnim pitanjima)
  • oslanja se na globalno usmjerene izvore učenja koji pomažu učenicima da razumiju „širu sliku” o sebi u svijetu s obzirom na lokalne specifičnosti (primjerice raznovrsni izvori i mediji, usporedive i različite perspektive)
  • procjenjuje i vrednuje strategije sukladne ciljevima učenja i oblicima poduke za potporu učenju (primjerice razmatranje i samoprocjena, povratne informacije od vršnjaka, procjena učitelja, časopisi…).

GCE se u raznim školama dodaje postojećim školskim predmetima poput prirode i društva i građanskog odgoja, katkad svjetskoj kulturi i geografiji. Međutim, opseg te vrste izobrazbe širi je i nadilazi pojedinačne nastavne predmete. U ESHA-i smatraju da je izobrazba za globalno građanstvo jednako važna za sve dijelove školskoga kurikula jer je riječ o temeljnoj etici.

Izvor:

http://eshacommunity.wikispaces.com/Global+Citizenship