Jučer-danas-sutra
OTKUDA DOLAZI STRAH OD ČITANJA
Kako naučiti dijete da s radošću čita
objavljeno: 4. listopada 2017.

Mnogi roditelji misle da je njihova zadaća naučiti dijete čitati. Za pomoć u toj zadaći imaju ogroman izbor: privatni vrtići, razvojni centri, dječji klubovi gdje djeca uče čitati s tri ili četiri godine. Ali postoji nešto što malo tko od pedagoga takvih ustanova ili roditelja uzima u obzir. Nakon takve obuke ne formira se vještina čitanja, već naprotiv, formira se negativan stav prema čitanju. I već u prvom razredu svjedočimo paničnom strahu od čitanja.

ŠTO TREBA UZETI U OBZIR KAD UČIMO DIJETE ČITATI

■   Razina kognitivnog razvoja: pamćenje, pažnja, percepcija, razmišljanje.

■   Uzrast. Struktura korteksa mozga trogodišnjaka uvelike se razlikuje od moždanog korteksa sedmogodišnjeg djeteta. Sa sedam godina, broj neuronskih veza znatno je veći nego u djeteta od tri godine. Mogu li malobrojne veze u dobi od tri godine osigurati tako složeno koordiniran i višenamjenski proces kao čitanje?

Kada dijete počne učiti slova, odrasle osobe najčešće ne znaju i ne vide koliko je dijete spremno učiti..

■   Metode poučavanja. Danas ih ima puno. Prosječan roditelj je izgubljen u moru informacija i ne zna kako, kada i kojom metodom naučiti dijete čitati.

Proces učenja čitatanja prolazi kroz nekoliko faza:

  • Automatizacija slova
  • Automatizacija slogova
  • Automatizacija kratkih riječi.

Ako dijete teško razlikuje slova, a odmah mu se dodaju slogovi i riječi, a on sjedi i nagađa, onda to zapravo nije učenje čitanja, nego jasno formiranje straha od čitanja.

Kod djeteta od tri do pet godina još uvijek nije razvijena kognitivna baza za učenja što znači da će čitanje izazivati teškoće. Odraslima se čini da to nije ništa, zapamtiti slova, ujediniti slogove, ali za dijete je to složen proces koji se može izjednačiti s obradom informacija iz deset tomova knjiga odjednom. Koliko je potrebno odrasloj osobi da prouči takav materijal?

Ozbiljni problemi s čitanjem nastaju upravo zato što roditelji ne uzimaju u obzir koliko je teško upamtiti slova i slagati ih u slogove.

ŠTO UZROKUJE POGREŠNO UČENJE ČITANJA

Kašnjenje u intelektualnom razvoju

Ako učite dijete čitati i pisati s četiri godine, može se dogoditi da do sedme-osme godine, po planu čitanja i pisanja, ostaje na razini četverogodišnjeg djeteta. To jest, intelektualni razvoj odgovoran za formiranje vještina čitanja i pisanja stoji na mjestu. Ako ne pomognemo takvom djetetu, u školi će se naučiti na dvojke i trojke i čitat će po deset riječi u prvom i drugom razredu.

Roditelji misle da to prođe s godinama. Nažalost – ne – samo ne prolazi. Biva sve gore, jer opterećenje u školi svakim danom raste, dijete se ne može nositi s njim i psihološki ga sve više pritišće.

Obično takvoj djeci dijagnosticiraju disleksiju i disgrafiju. Roditelji misle da je to neizlječivo. Ali to se može ispraviti ako se obratite dobrom stručnjaku.

Nisko samopoštovanje i strah od poteškoća

Dijete se privikne na stanje u kojem ‘njemu to ne ide’, za sve je potreban nevjerovatan trud, a svejedno se ništa ne može postići. Neću ovdje nabrajati kako tome „pomažu“ roditelji svojim komentarima želeći rezultate. Zbog svega toga se dijete zatvara u sebe, skriva se. I onda ga treba voditi psihologu da ispravi ono što je postavljeno takvom “obukom”.

Strah od grešaka i neispunjavanja očekivanja roditelja

Djeca se boje priznati da imaju poteškoće i iz svih sila se trude da roditelji o njima misle najbolje. Oni se žrtvuju kako se roditelji ne bi razočarali u njih. Takva djeca su spremna ispunjavati sve zahtjeve roditelja čak i na svoju štetu. Kao rezultat sve se više skrivaju i zatvaraju u sebe.

Kada ova djeca odrastu, ne znaju što žele postići u životu, što žele biti i kako se ostvariti. Njih su u djetinjstvu slomili pretjeranim zahtjevima. To je polaganje bombe usporenog djelovanja. Njegova prva eksplozija dogodit će se u adolescenciji – kada roditelji uopće ne očekuju. A onda će sve više i više sukoba izbijati u obitelji jer će se tinejdžer boriti protiv suzbijanja svoje osobnosti.

ŠTO POMAŽE NAUČITI ČITATI

Razina kognitivne baze. Nemojte misliti da se razvija sama od sebe. Pomozite djeci razvijati intelektualne sposobnosti. Družite se 20-30 minuta s knjigom i igrajte se i krećite što je više moguće.

Spremnost djeteta i uzrast. Neka djeca, zaista, s tri godine mogu naučiti čitati bez posljedica, a neka djeca s pet godina. A ima i onih koji čak i u dobi od sedam godina teško sriču slogove. Pažljivo pogledajte djetetove sposobnosti i ne pokušavajte “uklopiti” svoje želje i očekivanja.

Podržite dijete. Ono mora osjećati da uvijek može tražiti pomoć i reći da je zabrinut. Ako mu roditelji ne pomognu, tko će to učiniti? Učitelj ili možda liječnik?

Pronađite pristup djetetu, pokazujte osjetljivost, pomažite mu da prevlada teškoće. Uostalom, samo vježbom i kroz pobjedu nad složenim situacijama može se razvijati i rasti. Dijete samo ne može mnogo učiniti, potrebna mu je briga i pozornost roditelja kao i pomoć u teškim situacijama.

Iskreno želim da se vi i vaša djeca međusobno razumijete i pomažete! Budite strpljivi. Sretno!

………………

NAPOMENA:

  • Mel.fm – stranica na ruskom jeziku posvećena obrazovanju i odgoju.
  • Autor članka je Nina ŠEVČUK, ekspert u oblasti efektivnih metoda učenja djece i odraslih.
  • Izvor: mel.fm