Školstvo u medijima
I UČITELJI MOGU IMATI TREMU
Devet savjeta koji će vam pomoći da prevladate tremu u učionici
objavljeno: 9. listopada 2017.

Jednoga proljetnog popodneva u devedesetima susreo sam svoga bivšeg profesora na zahodu obližnjega sveučilišnoga kampusa. Taj renomirani autor znanstvene fantastike uhvatio me kako gledam njegove ruke koje su se tresle dok ih je prao tekućim sapunom. „Tresem se prije svakog predavanja,“ rekao je. „Svakog predavanja u proteklih trideset godina.“

■   UČINAK JAVNOG NASTUPA NA UČITELJE

Otad sam susreo mnoge osnovnoškolske učitelje koji dijele strah od javnog nastupa: stanja koje je zaslužno za njihovo mrmljanje ili zaboravljanje ključnih pojmova. Nedavna istraživanja provedena nad učiteljima u Kini pokazuju da strah od javnog nastupa u učitelja:

  • negativno utječe na njihovu učinkovitost
  • potiče učitelje da potraže druge karijere
  • smanjuje količinu srdačnosti i verbalne potpore za učenike
  • povećava dogmatizam kao strategiju za nošenje s tremom (učitelji također mogu postati previše strogi ili previše popustljivi)
  • rezultira cinizmom učitelja prema učenicima.

Jedna od posljedica mogu biti i negativni mehanizmi za nošenje s tremom, poput prekomjerne ili loše prehrane, ili ovisnosti o lijekovima.

Tjeskoba se dodatno povećava kada su u prostoriji administratori ili sveučilišni nadzornici. Osim toga što vas ocjenjuju, vi se morate nositi s dvosmislenošću uloge u kojoj ste se trenutačno našli: Jesu li vaša publika učenici ili vaši evaluatori? U najmanju ruku, to je iskustvo prilično neugodno, a u najgorem slučaju ono može biti užasavajuće.

■   ŠTO PROUZROČUJE STRAH OD JAVNOG NASTUPA?

U naše mozgove usađen je fight or flight response („bori se ili bježi“), koji se aktivira kada nešto percipiramo kao prijetnju. Kada smo suočeni s nečim zastrašujućim, naše tijelo automatski zatvara svoje neesencijalne funkcije, poput probave, i pojačava protok krvi, mišićnu napetost i disanje da bi vas pripremilo na to da svladate ono što vas ugrožava ili da pobjegnete. Autorica i znanstvenica Mary Fensholt vjeruje da je strah od javnog nastupa povezan s drevnim strahom od toga da postanemo plijen. Prije 35 000 godina u podsaharskoj Africi, kad ste se našli u situaciji da nekoliko para očiju bulji u vašem smjeru, to je značilo da biste mogli postati ručak skupini grabežljivaca. Evo trika koji će vam pomoći da preokrenete tu bioevolucijsku reakciju pri podučavanju. Zamislite da su vaši učenici mali kunići – vaš plijen.

 DEVET SAVJETA ZA PREVLADAVANJE STRAHA OD JAVNOG NASTUPA U UČIONICI

Vi već znate da će vas vježbanje prezentiranja lekcije opustiti, a isti će učinak imati i ako dođete ranije u školu da biste organizirali sve i pripremili tehnologiju koju ćete primijeniti. Donosimo još devet savjeta koje možda niste iskušali.

1) KREĆITE SE, SMIJTE SE I DIŠITE. Prije sata oslobodite se nervozne energije skakanjem u zrak 15 puta. To će vas nasmijati. Protresite udove da biste se riješili nervozne napetosti. Dišite polako i duboko iz trbuha, a ruke stavite na kukove.

2) ZAUZMITE „MOĆNU POZU“ NA DVIJE MINUTE. Nakon što je pretrčao 72 stube ispred filadelfijskog muzeja u filmu Rocky, Silvester Stallone podiže ruke u zrak – profesorica s Harvarda Amy Cuddy naziva tu pozu „moćna poza“. Njezino istraživanje pokazalo je da usvajanje tjelesnog jezika koji je povezan s dominantnošću na samo 25 sekundi dovoljno da bi se stvorilo 20-postotno povećanje testosterona i 25-postotno smanjenje kortizola – hormona stresa. Drugim riječima, usvajanje tog držanja može rezultirati time da se osoba osjeća moćnije.

3) UBACITE NEKOLIKO IZNENAĐENJA U SVOJ KURIKUL. Bojite se negativne reakcije učenika na lekciju koja je konceptualno zbunjujuća? Pripremite neka iznenađenja u lekciji kojima se i vi i učenici možete radovati: slajd s fotografijom neke poznate osobe/glumca/pjevača, kratki video ili glazbeni spot, ili recenziju neke računalne igre. Zaigranost izgrađuje samopouzdanje i zarazna je.

4) POČNITE SAT NEKIM RITUALOM. Prvih nekoliko minuta s novim učenicima može biti vrlo zastrašujuće. Ja sve svoje satove počinjem sa 60 sekundi dobrih vijesti. Učenici mogu govoriti o svojim rođendanima, obiteljima, uspješnim operacijama itd. Osim toga, takvo što može povezati cijeli razred, to stavlja učenike u središte pozornosti, a ne vas.

5) POJAČAJTE SADRŽAJ. Donesite na sat pomoćne materijale: plakate, materijale i letke koje ćete podijeliti učenicima ili pripremite prezentaciju u Power Pointu. Nemojte previše komplicirati – vaši materijali moraju prenijeti sadržaj.

6) IZBJEGAVAJTE TUMAČITI PRAZNA LICA UČENIKA KAO NEZAINTERESIRANOST ILI LJUTNJU.

7) PREDAJTE SE NEKOJ EMOCIJI. Prije početka sata pokušajte se prisjetiti kada ste posljednji put bili uzbuđeni ili sretni. Kada sat počne, osjećat ćete se opušteno i angažirano.

8) PREBROJITE STOLICE. Ritmično brojenje pomoći će vam da regulirate adrenalin.

9) NE SVODI SE SVE NA VAS. Nemojte zaboraviti da se morate koncentrirati na učenje učenika, a ne na svoju savršenu izvedbu.

Posljednja stvar, pronađite inspiraciju u riječima Eleanor ROOSEVELT: „Možete pronaći snagu, hrabrost i samopouzdanje u svakom iskustvu u kojem se doista zaustavite da biste pogledali strahu u lice. Možete samomu sebi reći: ‘Preživio sam ovo već prije. Mogu se nositi s onim što dolazi sljedeće.’ Morate učiniti ono što mislite da ne možete učiniti.“

……………….

NAPOMENA

  • Portal Edutopia internetska je zajednica koja promiče i dijeli znanje o temama obrazovanja. Autori portala ističu projektno orijentirano učenje, profesionalni razvoj učitelja, društveno i emocionalno učenje, integraciju tehnologije itd.
  • Izvor: https://www.edutopia.org