Zanimljivosti
Što čitaju žene?
objavljeno: 2. ožujka 2015.

Teorija da žene čitaju isključivo „žensku“ književnost počiva na predrasudama jer pripadnice ljepšeg spola gotovo manijakalno konzumiraju sve žanrove, a u rijetkim trenucima kad im knjige ili e-čitač nisu u blizini, tješe se uputama na tamponima ili zubnoj pasti.

Do tog polušaljivog zaključka moglo se doći na živahnoj književnoj tribini pod nazivom „Što žene čitaju“, koja je održana u četvrtak, 26. veljače, u knjižari Arkadija, u organizaciji Lumen izdavaštva. O čitateljskim i uredničkim iskustvima, književnim ukusima i novim trendovima u izdavačkoj industriji govorile su gošće na dobro posjećenoj tribini: Maša Grdešić, Aleksandra Orlić, Mihaela-Marija Perković i Milena Benini.

Većina sugovornica bila je složna u mišljenju da u književnosti treba uživati u bogatstvu žanrova, jednako kao što se u slastičarnici uživa u obilju okusa. Otkrile su da s istim žarom čitaju moderne mainstream romane, eksperimentalnu književnost, chick lit, krimiće, spekulativnu fikciju i književnost za mlade.

I dok ih snažno privlači young adult literatura koju zdušno preporučuju mladim majkama i ženama s puno obaveza, sve manje strpljenja pronalaze za romane o muškarcima koji proživljavaju neki oblik krize.

Da su muškarci u kriznom stanju masovna pojava u recentnoj književnosti, potvrdila je i Lumenova urednica, spisateljica i prevoditeljica Milena Benini, koja od inozemnih agenata dobiva dva, tri rukopisa dnevno na tu temu.

Čitateljsku pozornost koju je nekad dobivao chick lit, danas dobiva drugi podžanr, chick noir, u kojem žene često ubijaju svoje muževe, napuštaju ih, ili čak pojedu. Primjeri takvih knjiga su „Nestala” Gillian Flynn i „Ljubav i hipnoza” i „Suprugova tajna” Liane Moriarty. Teoretičarka književnosti Maša Grdešić tumači pojavu chick noira kao odraz ekonomskih problema i krize braka kao institucije, a spisateljica Aleksandra Orlić vidi novi podžanr kao moguću evoluciju chick lita. Možda chick noir pokazuje što se događa kad Bridget Jones ili Šopingholičarka ostanu trudne, a Carry iz „Seksa i grada” vjenča s Facom i spozna da frajeri o kojima sanjamo nisu tako sjajni kao što je obećavala Jane Austin.

Složne tonove tribine uzburkao je posljednji dio razgovora u kojemu je bilo riječi o erotskom štivu i knjizi „Pedeset nijansi sive”. Dok je Aleksandra Orlić branila djelo kao benignu zabavnu fantaziju u kojoj muškarac-papučar na sve moguće načine ugađa današnjoj prezaposlenoj ženi, Maša Grdešić to interpretira kao pokušaj muške dominacije nad ženskim spolom.

S takvim čitanjem složila se i Mihaela-Marija Perković, upozoravajući da se u nekim trenucima u knjizi zamagljuju granice između seksa i nasilja, što može pogubno utjecati na mlađe čitateljstvo. „Kada žena kaže ‘ne’, muškarac mora odustati”, upozorila je novinarka i PR stručnjakinja zaljubljena u znanstvenu fantastiku, koja u budućnosti želi čitati o „trudnicama koje upravljaju svemirskim brodovima”.

Književnom tribinom u Arkadiji završio je Mjesec Bridget Jones, u kojemu je u organizaciji Lumen izdavaštva proslavljen rođendan Helen Fielding i održan nagradni natječaj na temu „Tvoj Bridget trenutak”. Glavna nagrada, večera za dvoje u restoranu Vinodol, uručena je na tribini dobitnici Lani Ribarić Rogić.  

 

Urednica Lumena Milena Benini uručila je prvu nagradu Lani Ribarić Rogić, pobjednici natječaja „Tvoj Brigit trenutak“.