MOŽDA NISTE ZNALI

Podučavanje je danas važnije nego ikad prije

petak, 13. listopada 2017.

Podučavanje i učenje leže u srcu onoga što znači biti čovjekom. Dok životinje podučavaju i uče jedne od drugih kroz izravne demonstracije, promatranje i iskustvo, ljudi su jedinstveni u svojoj sposobnosti…

Podučavanje je danas važnije nego ikad prije

[Piše: Stavros YIANNOUKA, izvršni direktor za World Innovation Summit for Education i Andreas Schleicher, edukacijski direktor OECD-a.] … da prenesu goleme količine informacija i usade vještine širom vremena i prostora. Mi smo također, koliko znamo, jedinstveni u svojoj sposobnosti da se upustimo u razmišljanje i prenesemo svoja viđenja apstraktnih pojmova poput vladanja, pravde i ljudskih prava.

Tehnologija je uvijek imala neizostavnu ulogu u tom procesu. Počevši od jezika i zatim pisanja, čovječanstvo je uspjelo razdvojiti proces podučavanja i učenja od ograničenja izravne demonstracije, promatranja i iskustva.

Izum papira i tinte, i zatim tiska, eksponencijalno je povećao kvantitetu znanja koja bi se mogla zabilježiti, pohraniti i rasprostraniti. U tom kontekstu moderne informacijske i komunikacijske tehnologije nisu više od produžetka trenda koji je počeo prije nekoliko tisućljeća.

Tehnologija ipak nije bila jedini čimbenik zaslužan za napredak podučavanja i učenja među ljudima: apstraktna misao možda je igrala najvažniju ulogu u razvoju pojmova poput obrazovanja i znanja.

Službeno obrazovanje možda je počelo kao vježba za obuku kraljevskih računovođa i pisara, ali se ubrzo proširilo na književnost, makar samo da bi ti računovođe i pisari mogli u svom pisanju imitirati velike pisce i pjesnike svog doba.

Mnogo se promijenilo u načinu na koji razmišljamo o obrazovanju i provodimo ga. Iako u teoriji još očekujemo od podučavanja da igra dvostruku ulogu usađivanja korisnog znanja i vještina te usađivanja vrijednosti, u praksi većina modernih obrazovnih sustava stavlja mnogo veći naglasak na ovo prvo. Razlozi za to su višestruki. Velikim dijelom to ima veze s pritiscima koji se provode na obrazovanje da bi ono poduprla društveni razvoj i stoga dalo „povrat investicije“. No to također ima veze s usponom moralnog relativizma u nekim zemljama, vjerovanjem da su vrijednosni sustavi inherentno subjektivni i da ih je stoga najbolje ostaviti roditeljskom i kulturološkom odgoju.

To pretjerano utilitarističko stajalište o obrazovanju leži u srcu ideje da informacijske i komunikacijske tehnologije mogu uvelike zamijeniti učitelje.

  • Ako se na obrazovanje gleda samo kao na proces za usađivanje korisnog znanja i vještina, tada je vjerojatnije da će tehnologija zamijeniti tradicionalno podučavanje u nedalekoj budućnosti.
  • No obrazovanje je uvijek više od toga – ako je njegova svrha također usaditi vrijednosti, inspirirati i socijalizirati, tada je ono jedna od najdugotrajnijih relacijskih aktivnosti.
  • Također, nije slučajno da visokouspješni sustavi od FINSKE do SINGAPURA stavljaju učitelja u središte svega što rade. U tim zemljama mnogo se očekuje od učitelja, ali mnogo se i daje u obliku profesionalnog razvoja, autonomije i poštovanja.

Tehnologija sama ne može obavljati tu ulogu. No tehnologija može pojačati izvrsno podučavanje. Ona također može izgraditi zajednice učitelja koji mogu dijeliti i obogatiti svoje resurse i prakse. Zamislite moć obrazovnog sustava koji bi mogao na važan način podijeliti svu stručnost i iskustvo svojih edukatora primjenjujući digitalnu tehnologiju. Što kada bismo mogli postići da učitelji zajedno rade na gomilanju znanja o obrazovnoj praksi – ne bi li to bilo mnogo moćnije od pristupa koji je temeljen na profesionalnom razvoju? Tehnologija bi se mogla primijeniti za stvaranje goleme otvorene zajednice učitelja i edukatora izvan škola te otključati kreativne vještine i inicijative svojih učitelja, jednostavnim ciljanjem na ljudsku želju za doprinosom, suradnjom i priznanjem.

Kroz povijest, na podučavanje se gledalo kao na plemenitu i duhovnu profesiju. U doba tehnološkog napretka ona može biti mnogo više.

………………..

NAPOMENA:

  • Blog OECD Education & Skills Today raspravlja o postojećim i novim problemima u obrazovanju, kao što su uspješnost učenika na međunarodnim testovima (PISA), vještine 21. st., kretanja u višem obrazovanju, učenje u razdoblju ranog djetinjstva i dr.
  • Izvor: oecdeducationtoday.blogspot.hr
Vezani članci
Školski portal: Otkrivamo kako se možete regenerirati

Otkrivamo kako se možete regenerirati

■  VRIJEME  S OBITELJI Provedite vrijeme sa svojom obitelji. Ispunite…

Školski portal: Papir je nešto na što se možete osloniti

Papir je nešto na što se možete osloniti

Iako se danas papir možda doima kao rasipna i zastarjela…

Školski portal: Sanda HAM: Znam da je moja gramatika među profesorima dobro prihvaćena!

Sanda HAM: Znam da je moja gramatika među profesorima dobro prihvaćena!

Jednostavnost, zornost i jezgrovitost takvoga načina objašnjavanja gramatičkoga gradiva svidjet…

Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Vrijedni mali ekolozi

Vrijedni mali ekolozi

Svjetski dan jabuka škola je obilježila…

Školski portal: S radom počelo devet centara izvrsnosti

S radom počelo devet centara izvrsnosti

Devet centara – svaki iz drugog…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Zašto su učitelji tako umorni

Zašto su učitelji tako umorni

Ako ste poput većine učitelja koje…