Zanimljivosti
DIGITALNI IZAZOV
Scenarij učenja
objavljeno: 13. listopada 2017.

SAT PRIRODE I DRUŠTVA provodili smo u informatičkoj učionici. Moji učenici imaju informatiku kao izvannastavnu aktivnost od prvog razreda i ovladali su osnovama upotrebe računala, znaju pisati i kopirati tekst, mijenjati fontove, boje, crtati, preuzeti i prenijeti fotografiju…

Nastavnu jedinicu Zaštita i čuvanje okoliša (ključni pojmovi: čovjek, okoliš, otpad, smeće, onečišćenje) osmislila sam i prezentirala učenicima putem Swaya, aplikacije sustava Office 365 koja omogućuje brzo i lako stvaranje profesionalnih, interaktivnih i vizualno atraktivnih dizajna sastavljenih od slika, teksta, dokumenata, videozapisa…

Svi dijelovi sata s pripadajućim materijalima bili su dostupni na Swayu. Učenicima sam na početku sata objasnila kako ćemo obraditi nastavnu jedinicu. Ponovili smo i pravila ponašanja u informatičkoj učionici.

U uvodnom dijelu sata nazvanu Kakav okoliš želimo? ponovili smo što je okoliš, priroda; kakav okoliš želimo i zašto.

Sljedeći korak bio je gledanje kratkog animiranog filma Zaštita i čuvanje okoliša autorice Marinele ZRINŠČAK.

Prije početka gledanja filma učenici su podijeljeni u tri skupine. Svaka je skupina imala zadatak odgovoriti na pitanje.

1. skupina: Što je rastužilo dječaka? Zašto?

2. skupina: Što dječak predlaže?

3. skupina: Što biste mu vi predložili?

Film traje dvije i pol minute, a učenici su imali na raspolaganju za gledanje pet minuta. Dogovoreno je da svaki učenik može zaustaviti film ili, prema potrebi, može se vratiti na pregledani dio (npr. za čitanje nekog teksta). Svi su učenici imali audioslušalice pa je takvo individualno gledanje videomaterijala bilo moguće.

Nakon razgovora o filmu uslijedilo je učenje i usvajanje novoga nastavnog sadržaja.

Rad učenika na interaktivnoj online ploči u kojem svi učenici sudjeluju u onoj mjeri koja svakom osobno najviše odgovara – pokazao se pravom „motivacijskom bombom“.

Učenicima je ponuđena poveznica na AWW aplikaciju – A Web Whiteboard, odnosno na interaktivnu ploču na kojoj svi učenici za nastavnog sata mogu sa svoga osobnog računala pisati sve što je bitno, novo, zanimljivo, sve što su naučili, pročitali ili čega su se dosjetili. Mogu i crtati ili uploadati fotografije vezane za nastavnu temu.

Budući da su se s ovom aplikacijom susreli prvi put, prve bilješke pojavile su se prilično sramežljivo, bilo je mnogo brisanja crteža i rečenica kojima nisu bili zadovoljni. Neki učenici nisu uspjeli ništa zapisati jer je netko drugi bio brži pa je bilješka već bila zapisana. Na kraju sata isprintala sam fotografiju ploče i svaki je učenik dobio primjerak za svoju bilježnicu. Nakon sata, zapitkivali su mogu li i kod kuće još nešto nadopisati ili nacrtati jer im se jako svidio takav način zapisivanja bilježaka.

 

Proces učenja bio je individualiziran. Svaki je učenik svojim tempom slijedio daljnje ponuđene poveznice: čitanje teksta ( preuzetoga s interneta ), gledanje prezentacije u PowerPointu te bilježenje na interaktivnoj ploči. Ponovili smo naučeno putem bilješki s AWW ploče.

Uslijedilo je i vježbanje putem internetske igre koju sam osmislila s pomoću aplikacije LearningAppsa. U zadatku se tražilo razvrstavanje otpada u odgovarajuće spremnike.

U završnom dijelu sata učenici su pogledali još jednu PP prezentaciju kao poticaj za smišljanje vlastitog slogana za čist i zdrav okoliš.

Za one koji žele znati više, ponuđene su poveznice za još jedan film i prezentacija s proširenim informacijama o obrađenoj temi.

Iako su dojmovi vrlo pozitivni, ovako vođen nastavni sat treba biti „povremena poslastica“ učenicima, baš kao i uporaba bilo kojeg tehničkog pomagala u nastavi – moji drugašići gotovo su „pregorjeli“ na tom satu trudeći se ostaviti „svoj trag“ na AWW ploči te pritom otkrivati i rješavati zadatke.

Po završetku sata učenici su bili vrlo zadovoljni. Nastavni sat koji je u svim etapama proveden s pomoću digitalne tehnologije s minimalnim (ali nužnim) vodstvom učiteljice bio je uspješan.

Ostvaren je odgojno-obrazovni cilj i planirani zadatci. Učenici su bili vrlo motivirani i aktivni u svim dijelovima sata uključujući i one učenike koji se u „klasičnoj“ nastavi povremeno isključe ili odbijaju rad jer im je dosadno. Svi su pokazali visok stupanj samostalnosti u rješavanju postavljenih zadataka, slijedili su zadani tijek sata (nije bilo „preskakanja“ na ono što slijedi, iako sam to očekivala).

Ponuđeni sadržaji učenicima su se jako svidjeli. U razgovoru nakon sata izjasnili su se da im je najzanimljivije bilo gledanje filmova i rad s interaktivnom pločom iako sam očekivala da će izabrati igru.

Sway prezentaciju postavila sam na Edmodo – obrazovnu mrežu koju upotrebljavam za komunikaciju i dijeljenje sadržaja već desetak godina te učenici mogu iznova pregledavati ono što im se svidjelo te ponoviti nastavne sadržaje.

…………………

Željka ZAGORAC, učiteljica razredne nastave, mentorica | OŠ Borovje