Iako se danas papir možda doima kao rasipna i zastarjela tehnologija, nešto što bi moglo biti spremno za muzej, svježi bijeli list papira ipak može biti poziv na kreativnost u učenika.
A kada govorimo o učenju i zadržavanju naučenoga u pamćenju, postoji li nekakva razlika između čitanja i pisanja na elektroničkom tabletu ili na papiru?
I dalje postoje oni koji se nisu spremni odreći papira. Na mnogo načina papir je i danas najvažnija tehnologija za produktivno učenje. Da biste saznali kako papir ostaje ključan za produktivno učenje u današnjoj tehnološkoj kulturi, pročitajte ovaj zabavni popis činjenica i otkrića.
■ Čak 96 posto roditelja misli da je papir „ključan dio edukacijskih uspjeha njihove djece“.
■ Među srednjoškolcima, 70 posto učenika priprema se za test s pomoću rukom pisanih bilježaka s nastave, a 60 posto ih izrađuje i upotrebljava flash-kartice.
■ Oko 50 posto učenika sedmoga i osmog razreda slaže se da „najbolje uče informacije kada ih zapišu rukom“ .
■ Studenti također vole papir: 81 posto studenata kaže da uvijek ili često upotrebljavaju papir da bi se pripremili za ispit.
Ovo je samo podsjetnik na to koliko važan i raširen papir ostaje u današnjim školama.
Jedan od najjačih argumenata za premoć papirnatoga nad digitalnim jest područje pisanja bilježaka. Nekoliko studija smatra da bi studenti trebali zapisivati predavanja rukom – na papiru – umjesto da ih tipkaju na laptopima. Ponajprije, laptopi i tableti mogu biti smetnja za studente – vrlo je lako na dosadnom predavanju, primjerice, otići na Facebook.
No istraživači kažu da je riječ o mnogo većem problemu.
„Kada ljudi tipkaju bilješke, oni imaju tendenciju da pokušavaju zapisati doslovne bilješke onoga što govornik govori i zapisati što veći dio predavanja,“ kaže istraživačica Pam A. MUELLER sa Sveučilišta Princeton. „Učenici koji su zapisivali bilješke rukom u našim istraživanjima bili su prisiljeni biti selektivniji – zbog toga što ne možete pisati jednako brzo kao što možete tipkati. A to dodatno procesiranje materijala imalo je pozitivne rezultate.“
Naravno, tehnologija i ekrani imaju velik potencijal za poboljšanje učenja u područjima poput matematike i specijalne edukacije. A računala mogu doprijeti do milijuna učenika širom svijeta na način na koji tisak to ne može.
Pametni telefoni, tekstualne poruke i druge tehnologije mijenjaju škole i učenje na temeljnoj razini: u područjima poput angažiranosti učenika, financijske pomoći i roditeljske uključenosti.
Ipak, kao što istraživačica Anya KAMENETZ kaže, „digitalna učionica ima vlastite probleme“. Poput cijene. Morate kupiti skupu opremu i održavati je, a također morate uvježbati osoblje za softver i uređaje koje upotrebljavate. A tu su i konstantna ažuriranja.
„Papir je nešto na što se možete osloniti,“ kaže Kamenetz. „I svatko zna kako papir funkcionira!“
A što je s čitanjem?
Što se tiče pamćenja, zadržavanja naučenoga u pamćenju ili načina na koji procesiramo informacije, postoji li nekakva razlika između čitanja na papiru i čitanja na ekranu?
To je pitanje na koje istraživači još nisu – definitivno – odgovorili.
Zapravo, za razliku od popularnog mišljenja, istraživači su mnogo manje sigurni u odgovor na to pitanje nego što biste očekivali.
Naomi S. BARON, profesorica lingvistike, u svom je istraživanju pokazala da studenti smatraju da se bolje koncentriraju kada čitaju knjigu u tiskanom obliku. No Baron također dodaje da: „…mi vjerojatno pamtimo više onoga što pročitamo u tiskanom obliku. Kažem ‘vjerojatno’ jer istraživači još pokušavaju otkriti kako testirati to pitanje pamćenja.“
Osim toga, tu je i problem koji je autor Philip YANCEY nedavno izrazio u članku za Washington Post – uz toliko izvora informacija koji danas postoje, knjige i dulji oblici čitanja mogli bi biti potisnuti na drugo mjesto. „Internet i društveni mediji uvježbali su naše mozgove da pročitaju odlomak ili dva, i zatim počnu gledati drugi sadržaj,“ kaže Yancey.
I ja to osjećam. Nekad sam nosio knjigu sa sobom u svako doba. Sada većinom čitam na svom iPhoneu.
……………..
NAPOMENA
- National Public Radio (obično skraćeno na NPR) američka je privatno i javno financirana neprofitna medijska organizacija koja ima mrežu od 900 javnih radiopostaja u SAD-u.
- Izvor: npr.org