Jučer-danas-sutra
BUDIMO REALNI, MAKNIMO SE OD MITOVA
Pet mitova o autizmu koje trebamo izbaciti iz podučavanja
objavljeno: 2. studenoga 2017.

To može biti vrlo štetno u školama, stoga želimo upozoriti učitelje na neke od tih mitova.

Mit broj 1

ASPERGEROV SINDROM BLAGA JE VERZIJA AUTIZMA

Aspergerov sindrom (engl. Asperger syndrome, AS ili Asperger disorder, AD) jedan je od nekoliko poremećaja iz autističnog spektra (eng. ASD) kojemu su svojstvene poteškoće u društvenoj interakciji i ograničeni, stereotipni interesi i aktivnosti. Također se naziva Asperger(ov) poremećaj ili samo Asperger.

No Aspergerov sindrom postao je sinonim za ljude s visokofunkcionalnim autizmom. Također je primijećeno da neki ljudi preferiraju etiketu „Aspergerov sindrom“ vjerujući da ona nailazi na veći stupanj odobravanja.

Asperger nije blagi autizam i vrlo je važno to shvatiti jer u suprotnome posljedice za mlade ljude s tom dijagnozom mogu biti ozbiljne.

Mit broj 2

ŽIVOT JE LAKŠI ZA POJEDINCE S VISOKOFUNKCIONALNIM AUTIZMOM

Mladi ljudi s visokofunkcionalnim autizmom mogu biti vještiji u učenju strategija koje im pomažu da se uklope. No to zahtijeva mnogo energije i oni mogu doživjeti veliku tjeskobu i stres.

Istina je pak da mnogi mladi ljudi s visokofunkcionalnim autizmom provedu cijeli dan prolazeći kroz ono što je za njih zagonetan, frustrirajući i katkad zastrašujući svijet; oni daju sve od sebe da bi se uklopili. Njima je također možda teško izraziti kada se osjećaju preplavljeno ili tjeskobno. Kada stignu kući, mogu se opustiti i ispuhati sav svoj stres, što može dobiti oblik problematičnog ponašanja.

Mladi ljudi s dijagnozom visokofunkcionalnog autizma mogu se svojim vršnjacima doimati posve normalno, ali njihovo povremeno neobično ponašanje može ih učiniti podložnima zadirkivanju. Oni također mogu imati problema s reguliranjem emocija, a to može uzeti oblik ljutitih ispada, posebno ako je dijete suočeno s neočekivanom promjenom.

Mladi ljudi s visokofunkcionalnim autizmom također mogu biti vrlo svjesni svojih poteškoća, što zauzvrat može izobličiti njihovu percepciju društvenih situacija – što ih čini posebno osjetljivima. Vještine izvršnog planiranja mogu biti izazov; domaća zadaća stoga može postati predmet svađe.

Svi ti izazovi mogu ostaviti trag na mladima, što vodi do toga da mnogi mladi ljudi s visokofunkcionalnim autizmom proživljavaju tjeskobu i/ili depresiju, što može znatno utjecati na njihovo pohađanje nastave i na napredak u školi.

Mit broj 3

AUTIZAM UGLAVNOM POGAĐA MUŠKU DJECU

Nasreću taj mit postupno gubi na snazi iako je autizam dijagnosticiran većem broju dječak nego djevojčica.

Razne studije iznose da je muško/ženski omjer u rasponu od 2:1 do 16:1.

No sada dolazimo do shvaćanja da su potrebni drugačiji dijagnostički kriteriji za djevojčice i dječake. Čini se da sadašnji kriteriji imaju povijesnu sklonost prema muškarcima. Npr. postojanje repetitivnog ponašanja i posebnih interesa dio je dijagnostičkih kriterija za autizam, ali interesi djevojčica koje se nalaze na autističnom spektru često su vrlo slični interesima njihovih vršnjaka i stoga se ne ističu.

Stručnjaci objašnjavaju da te djevojčice/žene od vršnjaka razlikuju kvaliteta i intenzitet tih interesa, a ne njihova priroda.

Mit broj 4

LJUDI S AUTIZMOM SU GENIJALCI

Taj mit potiče popularna kultura i filmovi poput Kišnog čovjeka. No autizam je stanje spektra koje utječe na ljude s raznim kognitivnim sposobnostima te iz raznih pozadina.

Mit broj 5

AUTIZAM JE POTEŠKOĆA U UČENJU ILI PROBLEM MENTALNOG ZDRAVLJA

Autizam je razvojno stanje. Stručnjaci procjenjuju da otprilike 48 i 56 posto ljudi s dijagnozom autizma nema poteškoća pri učenju. No može biti riječ o tome da na sposobnost za učenje osobe s autizmom utječe ekstremna tjeskoba, redovito izostajanje iz škole ili poteškoće u suradnji s kolegama.

Jednako tako, autizam nije problem mentalnog zdravlja. Moguće je da netko s autizmom otkrije da na njegovo mentalno zdravlje utječe to što se on osjeća društveno izoliran, ili ako je osoba podvrgnuta vršnjačkom zlostavljanju. Zbog autizma se svijet može činiti kao zbunjujuće i frustrirajuće mjesto, što može samo po sebi izazvati tjeskobu.

…………………

NAPOMENA:

  • TES je digitalna zajednica s više od 3,6 milijuna registriranih internetskih korisnika u 279 zemalja i teritorija te stoga najveća online mreža učitelja koja pomaže savjetovati, informirati te inspirirati edukatore diljem svijeta.
  • Izvor: tes.com