Savjeti stručnjaka
ISTRAŽIVANJA POKAZUJU
Zbog poteškoća sa sluhom djeca imaju poteškoća pri čitanju ili pisanju
objavljeno: 3. studenoga 2017.

Većina roditelja pretpostavlja da izliječena infekcija uha neće ostaviti dugotrajne efekte – i to je najčešće točno. No nakon ponovljenih infekcija neka djeca mogu postati trajno gluha.

Čini se da ponovljene infekcije uha također mogu povećati rizik od poteškoća s čitanjem – kao što naša nedavna studija pokazuje. Pokazalo se da trećina djece koja su imala ponovljene infekcije uha, imaju poteškoća s čitanjem.

U drugoj skupini djece također smo otkrili da četvrtina djece s poteškoćama u čitanju u četvrtom razredu osnovne škole pati od određenog stupnja gluhoće, čega njihovi roditelji i učitelji nisu bili svjesni.

  • Veza između slušanja i čitanja

Većina djece koja ima poteškoće s čitanjem nema poteškoća sa sluhom – ali tu postoji određeno poklapanje.

To je zbog toga što se učenje čitanja temelji na djetetovu postojećem poznavanju jezika. Stoga djeca koja ne mogu dobro čuti govor teže razabiru kako se izgovorene riječi „mapiraju“ na tiskane riječi.

Stoga učenje čitanja može biti teško za djecu koja su gluha. Čak i blaga gluhoća može imati velik utjecaj na sluh. A djeca s blagom ili umjerenom gluhoćom također mogu imati poteškoća pri razumijevanju razgovora u učionici.

Veza između poteškoća sa sluhom i čitanjem nije neizbježna – nemaju sva gluha djeca poteškoća s čitanjem. To je zbog toga što učenje uključuje kombinaciju mnogih različitih vještina – poput razumijevanja veze između slova i govornih zvukova, poznavanja gramatike, pamćenja za obrasce sricanja i upotrebu konteksta. A sve te vještine mogu pomoći djeci da nauče učinkovito čitati i pisati, čak i ako u početku imaju poteškoća.

  • Vrijeme testiranja

U Velikoj Britaniji, primjerice, sva novorođena djeca prolaze testiranje sluha, a vladina politika „zdravog djeteta“ također preporučuje testiranja djece kada krenu u školu.

To je znatno povećalo ranu identifikaciju gluhe djece.

Kada uzmete u obzir da otprilike 50 000 gluhe djece u Velikoj Britaniji nije rođeno gluho, nego je izgubilo sluh u djetinjstvu, lako je vidjeti da ta djeca – s blagom, promjenjivom ili stečenom gluhoćom – mogu ostati neidentificirana u postojećim postupcima testiranja. A to može, naravno, rezultirati slabijim ishodima u pismenosti.

  • Potpora čitanju

Jasno je da bi u djece koja imaju poteškoća pri učenju čitanja trebalo uzeti u obzir sadašnje i prošle rezultate testiranja sluha. Tu bi djecu također trebalo ponovo testirati kada je to potrebno, tako da i liječnici i učitelji – kao i roditelji – mogu zajedno raditi na pomaganju tom djetetu.

To je važno zbog toga što djeca koja imaju česte infekcije uha imaju vrlo specifične poteškoće s percepcijom zvukova govora, a u većini slučajeva druge vještine čitanja i sricanja nisu smanjene.

To znači da bi roditelji i učitelji mogli ne samo pružiti dodatnu potporu da bi pomogli toj djeci da razumiju veze između slova i zvukova, nego da mogu primijeniti druge vještine kako bi poboljšala svoje čitanje – omogućujući im da dostignu svoj puni potencijal.

…………….

NAPOMENA

  • Portal The Conversation neovisni je izvor za vijesti i stavove koji potječu iz akademske te istraživačke zajednice. Naš tim profesionalaca surađuje sa sveučilištima i istraživačkim institutima te stručnjacima koji svoje znanje žele podijeliti sa širom publikom.
  • Izvor: https://theconversation.com/