Jučer-danas-sutra
DAN BEZ PISANJA
I tako se gradi povjerenje
objavljeno: 10. studenoga 2017.

„Dakle, ako im budete predavali u srijedu, bilo bi dobro da poštujete zabranu, ako možete.“ Super, ovo je ukras ionako već dugog tjedna, sada se od nas traži i da razmišljamo izvan okvira. O da, kako li smo samo bića komfora i navike!

Među učenicima je prevladavao osjećaj optimizma da će taj dan biti „lagani dan“ bez pisanja i matematike. „Znači, nećemo imati engleski i matematiku?“, upitalo je jedno znatiželjno dijete. „Naravno da hoćemo“, odgovorio je. Njihov odgovor bilo je razočarano uzdisanje. Očito su žudjeli za slobodnim danom, ali uskoro će shvatiti da ih čeka jedan od najboljih dana u cijelom polugodištu.

Dan je počeo prozivanjem. „Kako ćemo voditi evidenciju ako ne možemo pisati?“, upitali su. „Dobro pitanje. Razmislite o tome i javite mi što ste smislili“, stigao je odgovor. Njihovo rješenje? Jedinstveni sistem praćenja prisutnosti koji se sastoji od papira u boji i ljepila: mali zeleni kvadratić za prisutne, crveni za odsutne, a za one koji su napustili nastavu u tijeku dana, krug nalijepljen na zeleni kvadratić. Dan je počeo s povjerenjem, a djeca su, s osjećajem potpunog vlasništva nad ovim jedinstvenim danom, bila spremna na učenje.

Tako smo došli i do sata znanosti, na kojem sam ih čekao s eksperimentom vodenog ciklusa. Njihov je cilj bio pokazati da razumiju evaporaciju, kondenzaciju i oborine. Obično bi za vrijeme te lekcije svako dijete dobilo plastičnu vrećicu sa zatvaračem i kutiju markera da nacrtaju vodeni ciklus na vrećicu, dodaju unutra obojenu vodu i objese na prozor kako bi mogli promatrati efekte. Lekcija je počela uobičajeno, ali kad sam podijelio vrećice s kutijom markera, učenici su me podsjetili da neće moći dovršiti zadatak jer je pisanje i crtanje zabranjeno.

Pogledao sam u prozor i radove djece koja su jučer prošla lekciju i zakukao: „Ali ako ne možete nacrtati vodeni ciklus, kako ćete obaviti zadatak?“

KRŠENJE KONVENCIJA

U ovom trenutku priznajem ti, dragi čitatelju, da sam razmišljao unaprijed i ponio kutiju samoljepljivog kolaža s odjela za likovni. Nestrpljivi učenici uočili su ga na stolu i najavili da će uz pomoć njega i škara dizajnirati vodeni ciklus na vrećici. Pohvalio sam njihovu kreativnost i naglasio sam dvije stavke na kojima trebaju raditi: bilježiti zapažanja i s pomoću njih razmotriti svoje umjetničkke ideje kako bi prepoznali uloge koje igraju evaporacija i kondenzacija u vodenom ciklusu.

Sjedeći za svojim stolom, uspio sam zapaziti mnogo toga. Razgovori su bili usredotočeni na to na koji način bi mogli prikazati evaporaciju, kondenzaciju, oborine i njihovo značenje. Razina razgovora bila je mnogo detaljnija nego kada su djeca samo crtala vodeni ciklus na vrećice. Umjetnost je uspjela oživjeti proces učenja.

IZGRADNJA POVJERENJA

Počelo je kao dan bez olovke, a završilo je izguravanjem kolega iz zone udobnosti i, što je još važnije, omogućilo učenicima da preuzmu uzde i vode put. Naši su ciljevi postignuti, rezultati zabilježeni, a djeca su dobila dan koji neće zaboraviti.

………………

NAPOMENA

  • Education Closet jest stranica namjenjena obrazovanju s naglaskom na integriranje umjetnosti i STEAM-a.
  • Izvor: educationcloset.com