Savjeti stručnjaka
TUĐA ISKUSTVA > ŠIRENJE NAJBOLJIH EDUKACIJSKIH INOVACIJA DILJEM SVIJETA
Želite promjenu u edukaciji?
objavljeno: 13. studenoga 2017.

To im je omogućila najnovija tehnologija u obliku inteligentnog „tutora“ koji može čuti što učenici govore na svahiliju i primjereno tomu odgovoriti.

U predgrađima Bogote u Kolumbiji djeca se igraju posebne društvene igre i igre s domino-pločicama koje ih mogu naučiti matematiku i čitanje u samo nekoliko mjeseci. Mladi volonteri u zajednici pomažu približiti te igre mlađoj djeci.

U predgrađu Tokija nalazi se vrtić koji izgleda poput velikog igrališta. Na krovu vrtića nalazi se kružni park. Djeca se mogu uspeti drvetom da bi ušla u učionice. Namještaj učionice izgrađen je od laganih drvenih kutija koje djeca mogu presložiti kako god žele.

Te tri ideje imaju nešto zajedničko.

Svaka je dio trenutačnoga globalnog pokušaja kojim se žele prepoznati važne inovacije u obrazovanju i pomoći proširiti te inovacije.

PRVI PROJEKT, RoboTutor, koji je izgradilo Sveučilište Carnegie Mellon, samo je jedan od najavljenih finalista za Global Learning Xprize, natječaja u vrijednosti od 15 milijuna dolara koji sponzorira osnivač Tesle i vizionar Elon MUSK.

MISIJA: stvoriti softversku aplikaciju koja će djeci omogućiti da samostalno nauče osnovnu matematiku i čitanje.

DRUGI PROJEKT, Literacy Education and Math Lab (LEMA), istaknut je u sklopu nedavnog izvještaja Brookings Institutea i Centra za univerzalnu edukaciju naslovljenog „Može li edukacija praviti skokove? Potencijal edukacijskih inovacija da ubrzaju napredak.“

TREĆI PROJEKT, poznat kao Fuji vrtić, odabrala je finska neprofitna organizacija nazvana HundrED posvećena širenju najboljih edukacijskih inovacija diljem svijeta.

Tu se događa nešto veliko. Vlade, neprofitne organizacije, donori i edukatori angažirani su u pokušaju rješavanja dvaju naizgled različitih problema – u isto vrijeme.

Prvi je taj da nedovoljan broj djece uči osnove. Drugi je taj da osnove više nisu dovoljne. A da bi riješili ta dva problema, svi oni surađuju na tome da približe oku javnosti i prošire te inovacije.

■ 100 GODINA U ZAOSTATKU

Prvi je problem nejednakost. Više od četvrt milijarde djece širom svijeta ne ide u školu, a taj se broj nije smanjio cijelo desetljeće. Global Learning Xprize nagrada je namijenjena isključivo toj djeci, koja nikada nisu vidjela unutrašnjost škole ili razgovarala s pravim učiteljem.

Za one koji jesu u školi, postoji veliki jaz u osnovnim vještinama između najbogatijih i najsiromašnijih. Odrasli koji žive u najsiromašnijim područjima svijeta educirani su otprilike jednako onoliko koliko je bio prosjek za odrasle u najbogatijim zemljama prije stotinu godina.

No postoji još jedan problem. Naučiti čitanje i matematiku na način na koji se to činilo prije 100 godina neće nikoga pripremiti za budućnost. Do 70 posto zadataka u većini poslova u budućnosti će obavljati tehnologija, što ljudima ostavlja samo najkreativniji, suosjećajan, tehnički fluentan rad kroz suradnju.

Učenici moraju pronaći motivaciju i smisao te se osjećati sigurno kada dožive neuspjeh.

To je kao da polovica djece svijeta zaostaje 100 godina u učenju hodanja, ali sada svi moraju znati plesati.

■ OD HODANJA DO PLESANJA

To je razlog zbog kojeg se Rebecca WINTHORP iz Brookings Instituta pita „Može li edukacija praviti skokove?“ Drugim riječima, ona kaže „Koliko brzo možemo transformirati i ono što djeca znaju i način na koji uče?“

„Skakanje“ je koncept koji se često povezuje s tehnologijom.

Zemlje u supsaharskoj Africi, južnoistočnoj Aziji i drugdje prihvatile su mobilne komunikacije, a nikad nisu imale raširene fiksne telefonske linije ili telegrafske mreže. Kenija je svjetski vođa u mobilnim plaćanjima zbog toga što je taj sustav došao prije nego što su ljudi imali službene bankovne račune ili kreditne kartice. Kina pak vodi u proizvodnji i instalaciji solarne energije.

No školstvo je primarno ljudski pothvat.

Promjena ne može biti samo stvar masovne proizvodnje nekih tehnoloških čudesa i njihova guranja na tržište.

A postoje i mnogi koji tvrde da bi siromašne zemlje trebale svladati osnove prije nego što se pokušaju uhvatiti u koštac s vještinama 21. stoljeća. Možete li doista uzeti ljude koji ne mogu hodati i pokazati im kako da plešu?

„Znamo da djeca mogu naučiti male stvari, poput zbrajanja i oduzimanja, na putu do većih stvari“ – poput kreativnost i suradnje, kaže Winthorp. „Mi siromašnoj djeci ne činimo nikakve usluge metodom standardnog testiranja.“ Projekti poput LEMA, društvenih igara koje su najprije uvedene u Južnoj Americi, a sada ih primjenjuje 16 zemalja širom svijeta, uvode zaigrani stav u učenje, a to je dio kultiviranja onoga što Winthorp zove „vještinama 21. stoljeća“.

„Skakanje“ se ne svodi na zamjenjivanje tradicionalnih škola, kaže Winthorp, nego na potrebu da promijenimo način na koji škole funkcioniraju. Čak i u bogatim zemljama s visokim stopama pismenosti, poput SAD-a npr., postoji vrlo mnogo nezadovoljstva u vezi s obrazovanjem. A upravo ovdje stvari postaju zanimljive: neka od mjesta s najmanje resursa mogu postati izvori velike inspiracije.

Prepoznavanje izvrsnih ideja jedna je stvar, ali pitanje kako proširiti te ideje nešto je posve drugo, kaže Saku TUOMINEN, finski inovacijski stručnjak iz kreativne organizacije HundrED.

„Ako pomislite na učitelje u Helsinkiju, New Yorku, Stockholmu, Buenos Airesu, oni nemaju pojma o tome što se događa u drugom gradu na razini učionice,“ kaže Tuominen. Zapravo, oni često ne znaju ni mnogo o tome što radi učitelj u učionici do njihove.

Jedna od tema koju je Touminen identificirao kao povezanu s tim problemom jest: razmišljanje o novim načinima na koje bi učitelji mogli surađivati i zajedno podučavati. Druge profesije sve se više razvijaju u ovom smjeru suradnje, kaže Touminen, zašto ne bi i podučavanje?

Njegova neprofitna organizacija nudi potporu u PR-u i konzultiranju edukatorima koji imaju ideje koje žele podijeliti te pomaže identificirati škole koje žele usvojiti te ideje. „Mi živimo u globalnom svijetu i vrijeme je da i obrazovanje postane globalno.“

……………..

NAPOMENA

  • hawaiipublicradio.org jest javno financirana neprofitna medijska organizacija posvećena prikupljanju i emitiranju vijesti i informativnog programa.
  • Izvor: hawaiipublicradio.org