Jučer-danas-sutra
KAKO SI MOŽETE POMOĆI
Ima načina da održite energiju u tijeku školske godine
objavljeno: 15. studenoga 2017.

Čini se da je to izvrsno vrijeme da porazgovaramo o blagostanju i zdravlju učitelja te o njihovu zadržavanju u toj profesiji. Točnije, o tome kako se učitelji, novi i iskusni, mogu pobrinuti za sebe da bi ostali u izvrsnom stanju i u nadolazećim godinama.

1) NAĐITE SVOJ „NEVEN“

Ovo je fraza koju sam posudila od jedne kolegice koja mi je rekla da je važno naći svoj neven. Neven je žuti cvijet koji se često sadi u vrtovima zbog toga što prirodno odbija mnoge nametnike i poboljšava ukupno zdravlje drugih biljaka. U svome profesionalnom radu kao učitelj imat ćete kolege koji će za vas predstavljati neven – one koji odbijaju negativnost i poboljšavaju rad i mentalno zdravlje drugih oko sebe.

Također ćete imati kolege koji definitivno nisu neven. Pronađite nevene u svojoj školi i oslonite se na njih za potporu. Okružite sebe ljudima koji će vam pomoći da gledate pozitivno i da budete otvoreni za nove mogućnosti, a ne da vidite samo izazove. Mogli biste otkriti da ćete, ako provedete dovoljno vremena s nevenima u svojoj školi, i vi postati jedan od njih.

2) PRONAĐITE NAČIN NA KOJI MOŽETE DATI PRIORITET SAMOMU SEBI.

Učitelji žrtvuju svoje vrijeme i energiju da bi promijenili živote učenika u svojim učionicama. To je plemenita žrtva, ali važno je pobrinuti se da ne žrtvujete previše. Katkad može biti lako osjećati se kao da postoji izravna korelacija između toga koliko ste iscrpljeni kao učitelj i koliko vremena potrošite na učenike. No, složila bih se i s tim da iscrpljeni učitelj ne podrazumijeva nužno znanjem obogaćene učenike. Zapravo, vjerojatno postoji negativna korelacija između tih elemenata.

Iako je lako zapasti u ono što ja zovem „učiteljski mučenički kompleks“, dajte sve od sebe da se to ne dogodi. Morate se brinuti za samog sebe da biste mogli ponuditi nešto važno mladim ljudima s kojima radite. Doista poradite na tome da otkrijete kada morate reći „dosta je“, stavite si u prioritet prakse koje su doista bitne, a odbacite one koje su lijepe, ali nisu esencijalne.

Nakon mnogo osvrtanja u vlastitoj učiteljskoj praksi, napokon sam došla do točke u kojoj sam samu sebe priupitala „Zašto radim ovo?“ svaki put kada sam donijela neku odluku u vezi s podučavanjem. Ako je moj odgovor pružio bitan ishod za učenike, tada sam bila spremna žrtvovati se i uložiti svoje vrijeme u energiju koja je bila potrebna da bih ostvarila tu ideju. Ako nisam mogla pronaći zadovoljavajući odgovor koji je doista bio bolji za moje učenike, tada sam odustala od svog nauma i uštedila sebi vrijeme i zdrav razum. Naposljetku, sve se zapravo svodi na učenike, ali to ne znači da vi morate biti očajni.

3) PRONAĐITE SVOJU STRAST I NEMOJTE ZABORAVITI BITI KREATIVNI.

Dopustite sebi da krenete od maloga – ne trebate izbaciti cijeli kurikul i sve početi ispočetka. Zapravo, zbog vlastitoga zdravog razuma, preporučujem vam da to ne činite. Ipak, želim vas ohrabriti da otkrijete kako da kreativna energija postane element vašeg rada.

To može biti nešto jednostavno poput uređenja jednoga kuta vaše učionice da bi bio privlačniji za vaše učenike i za vas. Možda je riječ o novoj razrednoj rutini ili ritualu koji će vam pomoći da izgradite bolje odnose. Npr. u posebno teškoj godini počela sam pisati kratke osobne poruke svojim učenicima. Postavila bih im osobna pitanja nepovezana s kurikulom i pozvala ih da napišu odgovore za sljedeći put.

Učenici su na početku nerado odgovarali, ali s vremenom i upornošću, oni su se počeli otvarati na papiru. Iako je taj proces zahtijevao vremena, otkrila sam da se odnosi koje izgrađujem s učenicima na papiru poslije prenose na druga područja učionice, a taj cijeli proces nije bio iscrpljujući, nego mi je davao energiju. Što god odlučili, pobrinite se da to bude nešto što vam omogućuje da provedete nešto vremena i potrošite nešto mentalne energije usmjereni na razloge zbog kojih ste uopće postali učitelj.

Dok vas bude preplavljivao osjećaj razočaranja ili ako se budete osjećali zagušeni radnim opterećenjem ove godine, postavite si pitanje: „Što me najviše hrani u vezi s ovim poslom? Kako mogu provesti više radnog vremena radeći upravo to?“ I, najvažnije od svega, zapamtite da ste vi važni i da je posao koji radite vrlo važan. Stoga, pazite na sebe i svoje zdravlje da biste mogli nastaviti raditi ono što radite kroz godine koje dolaze!

…………………….

NAPOMENA

  • Teaching Channel neprofitna je mrežna zajednica u kojoj učitelji mogu gledati, dijeliti i naučiti razne tehnike kako bi pomogli svojim učenicima na svaki mogući način.
  • Izvor: teachingchannel.org